3 islands

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΠΡΟΣΚΛΗΣH ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΙΣΘΩΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΜΕ ΠΛΕΙΟΔΟΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ

Το Ηγουμενοσυμβούλιο  του Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Ιερά Μονή Παναγίας Βροντά Βουρλιωτών», ανακοινώνει ότι προσφέρονται προς μίσθωση οι κάτωθι εκτάσεις διά  ορισμένον χρόνον (3) ετών, διά την αγροτική εκμετάλλευσή των παρά των μισθωτών.

1. ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΕΚΤΑΣΗ 14.488 τ.μ. στην θέση ΑΝΩ ΑΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, περιγράφεται επακριβώς στο τοπογραφικό διάγραμμα με αρ. Β 118-57.

2. ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΕΚΤΑΣΗ 14.430 τ.μ. στην θέση ΠΛΗΣΙΟΝ ΜΕΤΟΧΙΟΥ Ι. ΜΟΝΗΣ ΒΡΟΝΤΑ περιγράφεται επακριβώς στο τοπογραφικό διάγραμμα με αρ. Β 135-80.

3. ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΕΚΤΑΣΗ 8.195 τ.μ. στη θέση ΠΑΣΑΛΙ ΑΓ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, περιγράφεται επακριβώς στο τοπογραφικό διάγραμμα Β 120-29.

Προσκαλούνται, όθεν, οι ενδιαφερόμενοι, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών από την ημέρα δημοσιεύσεως της παρούσης, να υποβάλουν έγγραφες ενσφράγιστες οικονομικές προσφορές για τη μίσθωση των συγκεκριμένων γεωτεμαχίων εις τα  γραφεία τής Ιεράς Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας.

Οι προσφορές θα αφορούν το συνολικό εμβαδόν εκάστου εκ των προσφερομένων γεωτεμαχίων και η τιμή εκκινήσεως, για την αξιολόγηση των προσφορών, ανέρχεται σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ ανά στρέμμα ετησίως.

Δικαίωμα συμμέτοχής έχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι εφόσον δεν έχουν διοικητικές και οικονομικές εκκρεμότητες από προγενέστερες μισθώσεις, σε οποιαδήποτε Ιερά Μονή της Ι. Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας.

Προαπαιτούμενο για την συμμετοχή είναι η προσκόμιση μετά της προσφοράς, Φορολογικής και Ασφαλιστικής Ενημερότητας των προσφερόντων.

Οι προσφορές θα υποβάλλονται εντός σφραγισμένου φακέλου και θα αποσφραγιστούν εντός τριημέρου από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών εις τα γραφεία της Ι. Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας παρά της τριμελούς Επιτροπής η οποία συνεκροτήθη για τον σκοπό της διεξαγωγής του Πλειοδοτικού Διαγωνισμού.

Πληροφορίες για τον εντοπισμό των προσφερομένων γεωτεμαχίων επί του εδάφους υπάρχουν στην ιστοσελίδα της Ι. Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας (https://www.imsamou.gr) ή στην Γραμματεία.

Μετά την αξιολόγηση των προσφορών, η Επιτροπή θα συντάξει σχετικό πρακτικό με τις εισηγήσεις της, το οποίο θα υποβάλει στο οικείο Μητροπολιτικό Συμβούλιο προς έγκριση και θα επακολουθήσει η ανακήρυξη του Αναδόχου. Στη συνέχεια η Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Καρλοβάσου θα καταρτίσει σύμβαση μισθώσεως με τον Ανάδοχο.

Η συμμετοχή στη διαδικασία συνεπάγεται ανεπιφύλακτη αποδοχή των όρων της παρούσης προκηρύξεως και του υπ’ αριθ. 3126/1991/31.08.2017 κανονισμού εκμισθώσεως εκκλησιαστικών ακινήτων (ΦΕΚ 3578 Β΄).

Σάμος, 15 Ιανουαρίου 2025

Το Ηγουμενοσυμβούλιο

της Ιεράς Μονής Παναγίας Βροντά Βουρλιωτών

Εκτύπωση Email

ΠΡΟΣΚΛΗΣH ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΙΣΘΩΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΜΕ ΠΛΕΙΟΔΟΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ

Το Ηγουμενοσυμβούλιο  του Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Καρλοβάσου», ανακοινώνει ότι προσφέρονται προς μίσθωση οι κάτωθι εκτάσεις διά  ορισμένον χρόνον (3) ετών, διά την αγροτική εκμετάλλευσή των παρά των μισθωτών.

1. ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΕΚΤΑΣΗ 8.997 τ.μ. στην θέση ΧΩΜΑΤΙΣΤΡΕΣ ΚΑΡΛΟΒΑΣΟΥ περιγράφεται επακριβώς στο τοπογραφικό διάγραμμα με αρ. ΠΗ 184-112

2. ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΕΚΤΑΣΗ 36.617 τ.μ. στην θέση ΜΕΓΑΛΗ ΛΑΚΚΑ – ΑΓ. ΤΡΙΑΔΑ ΚΑΡΛΟΒΑΣΟΥ περιγράφεται επακριβώς στο τοπογραφικό διάγραμμα με αρ. ΠΗ 266-202.

Προσκαλούνται, όθεν, οι ενδιαφερόμενοι, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών από την ημέρα δημοσιεύσεως της παρούσης, να υποβάλουν έγγραφες ενσφράγιστες οικονομικές προσφορές για τη μίσθωση των συγκεκριμένων γεωτεμαχίων εις τα  γραφεία τής Ιεράς Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας.

Οι προσφορές θα αφορούν το συνολικό εμβαδόν εκάστου εκ των προσφερομένων γεωτεμαχίων και η τιμή εκκινήσεως, για την αξιολόγηση των προσφορών, ανέρχεται σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ ανά στρέμμα ετησίως.

Δικαίωμα συμμέτοχής έχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι εφόσον δεν έχουν διοικητικές και οικονομικές εκκρεμότητες από προγενέστερες μισθώσεις, σε οποιαδήποτε Ιερά Μονή της Ι. Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας.

Προαπαιτούμενο για την συμμετοχή είναι η προσκόμιση μετά της προσφοράς, Φορολογικής και Ασφαλιστικής Ενημερότητας των προσφερόντων.

Οι προσφορές θα υποβάλλονται εντός σφραγισμένου φακέλου και θα αποσφραγιστούν εντός τριημέρου από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών εις τα γραφεία της Ι. Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας παρά της τριμελούς Επιτροπής η οποία συνεκροτήθη για τον σκοπό της διεξαγωγής του Πλειοδοτικού Διαγωνισμού.

Πληροφορίες για τον εντοπισμό των προσφερομένων γεωτεμαχίων επί του εδάφους υπάρχουν στην ιστοσελίδα της Ι. Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας (https://www.imsamou.gr) ή στην Γραμματεία.

Μετά την αξιολόγηση των προσφορών, η Επιτροπή θα συντάξει σχετικό πρακτικό με τις εισηγήσεις της, το οποίο θα υποβάλει στο οικείο Μητροπολιτικό Συμβούλιο προς έγκριση και θα επακολουθήσει η ανακήρυξη του Αναδόχου. Στη συνέχεια η Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Καρλοβάσου θα καταρτίσει σύμβαση μισθώσεως με τον Ανάδοχο.

Η συμμετοχή στη διαδικασία συνεπάγεται ανεπιφύλακτη αποδοχή των όρων της παρούσης προκηρύξεως και του υπ’ αριθ. 3126/1991/31.08.2017 κανονισμού εκμισθώσεως εκκλησιαστικών ακινήτων (ΦΕΚ 3578 Β΄).

Σάμος, 15 Ιανουαρίου 2025

Το Ηγουμενοσυμβούλιο

της Ιεράς Μονής Προφήτου Ηλιού Καρλοβάσου

Εκτύπωση Email

Κυριακή 12 Ἰανουαρίου 2025 – Μετά τά Φῶτα (βλ. Ματθ. δ' 12-17).

«Τό Μυστήριο τῆς Μετανοίας, ὡς δεύτερο Βάπτισμα»

   Xristos-637x440.jpg  

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Στόν ἀπόηχο τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγίων Θεοφανείων, ἡ σημερινή ἡμέρα ὀνομάζεται  Κυριακή μετά τά Φῶτα, καθώς μέσα στήν παράδοση τῆς Ἐκκλησία μας ἔχουν κατοχυρωθεῖ καί οἱ δύο αὐτές ἐπίσημες ὀνομασίες.

Ἡ ὀνομασία  «Θεοφάνεια» ἀφορᾶ στήν φανέρωση τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ κατά τήν βάπτιση τοῦ Κυρίου στόν Ἰορδάνη ἀπό τόν Ἰωάννη, ἀφοῦ ὁ Υἱός βαπτίζεται, ὁ Πατήρ συνευδοκεῖ διά τῆς φωνῆς ἀπό τόν Οὐρνό καί τό Ἅγιο Πνεῦμα μέ μορφή περιστεριοῦ πάνα ἀπό τό κεφάλι τοῦ Χριστοῦ βεβαιώνει «τοῦ λόγου τό ἀσφαλές».

Ἡ ὀνομασία «Φῶτα» ἀφορᾶ στόν φωτισμό πού ἔλαβε ὁ κόσμος ἀπό τόν Ἐπιφανέντα Χριστό, σύμφωνα καί μέ τήν προφητική ρήση τοῦ Ἠσαΐα, ὅπως ἀκριβῶς ἀκούσθηκε σήμερα ἀπό τόν εὐαγγελιστή Ματθαῖο: «ὁ λαὸς ὁ πορευόμενος ἐν σκότει, ἴδετε φῶς μέγα· οἱ κατοικοῦντες ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου, φῶς λάμψει ἐφ᾿ ὑμᾶς.» 

Ὅπως ὅλα τά γεγονότα τῆς θείας Οἰκονομίας, δηλαδή ὅλα ὅσα ἐπετέλεσε γιά τή σωτηρία μας ὁ Ἐνανθρωπήσας κι Ἐπιφανείς Θεός, ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, ἔτσι καί τό βάπτισμά Του στόν Ἰορδάνη προφητεύθηκε καί προτυπώθηκε λεπτομερῶς στήν Παλαιά Διαθήκη.

Ὁ Προφήτης καί Βασιλιᾶς Δαβίδ στόν 113ο Ψαλμό προφητεύει τήν ἀντίδραση τοῦ φυσικοῦ στοιχείου τοῦ νεροῦ, τόσο τοῦ ποταμοῦ Ἰορδάνη, ὅσο καί τῆς Θάλασσας στήν ὁποία ἐκβάλλει. Ἀπευθυνόμενος σάν σέ πρόσωπα, πρός τόν Ἰορδάνη καί τή Θάλασσα, προορᾶται τήν στιγμή τοῦ βαπτίσματος τοῦ Χριστοῦ καί τήν ἀδυναμία τῆς φύσης νά ἀντέξει τήν ἄμετρη συγκατάβαση τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου.

Γι’ αὐτό στόν 3ο στίχο  γράφει: «Ἡ θάλασσα εἶδε καί ἔφυγε, ὁ Ἰορδάνης στράφηκε πίσω στίς πηγές του» καί στόν 4ο στίχο  ἐρωτᾶ: «Τί σου συνέβη θάλασσα καί ἔφυγες καί σέ ἐσένα Ἰορδάνη τί συνέβη καί στράφηκες πρός τά πίσω;», ὅπως ἀκοῦμε αὐτές τίς μέρες.

Ο  Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος δίνει μιά ἀλληγορική ἑρμηνεία στήν ἐπιστροφή τοῦ Ἰορδάνη καί τή φυγή τῆς θάλασσας. Λαμβάνει ἀφορμή ἀπό τό ὅτι ὁ ποταμός Ἰορδάνης ξεκινάει ἀπό δύο πηγές, τήν Ἰόρ καί τήν Δᾶν καί ἐκβάλλει στήν Νεκρά Θάλασσα καί λέει χαρακτηριστικά: ὁ Ἰορδάνης ποταμός συμβολίζει τήν ἀπαρχή τοῦ ἀνθρωπίνου γένους ἀπό τόν Ἀδάμ καί τήν Εὔα (Ἰορ καί Δᾶν). Ἡ πορεία τους ὁδηγεῖ πρός τήν νέκρωση, ἡ ὁποία συμβολίζεται μέ τήν Νεκρά Θάλασσα. Ἦλθε ὅμως ὁ Χριστός καί μέ τό Βάπτισμά Του ἀνέστρεψε τή ροή τοῦ ποταμοῦ καί τῶν ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι πλέον δέν τρέχουν πρός τόν θάνατο, ἀλλά πρός τήν ἀφθαρσία καί τήν αἰωνιότητα.

Τρεῖς αἰῶνες μετά τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο ο ἅγιος Ἰωάννης ο Δαμασκηνός αναφέρει, ὅτι ὁ Χριστός βαπτίστηκε:

Α. γιὰ νὰ καθαρίσει τὴν ἀνθρωπότητα ἀπὸ τὴν ἁμαρτία.

Β. γιὰ νὰ συντρίψει τὰ κεφάλια τῶν νοητῶν δρακόντων, δηλαδὴ τῶν δαιμόνων, μέσα στὸ νερό, διότι μετά τήν πτώση τοῦ Ἀδὰμ εἶχαν κατακλύσει τὴν φύση

Γ. γιὰ νὰ πνίξει την ἁμαρτία καὶ ὅλον τὸν παλαιό Ἀδάμ, τὸν παλαιὸ ἄνθρωπο μέσα στὸ νερὸ τοῦ Χριστιανικοῦ βαπτίσματος.

Σημαντικό εἶναι ἐπίσης νά γνωρίζουμε, ὅτι ὅπως ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἔτσι καί τό Βάπτισμά Του στόν Ἰορδάνη, ὅπως βέβαια καί κάθε ἱστορική λεπτομέρεια τῆς θείας Οἰκονομίας Του ἔχει προφητευθεῖ ἀπό τούς Προφῆτες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης.

-Στό βιβλίο τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ (βλ. Γ΄7-8, 15-17) μνημονεύεται γιά πρώτη φορά ἡ στάση του Ἰορδάνη ποταμοῦ, ὅταν οἱ Ἱερεῖς εἰσῆλθαν μέσα στόν ὁρμητικό ποταμό, φέροντας ἐπί τῶν ὤμων τους τήν Κιβωτό τῆς Διαθήκης, ἡ ὁποία δίχως ἄλλο προτυπώνει τόν Ἐνανθρωπήσαντα καί Βαπτιζόμενο Κύριο Ἰησοῦ Χριστό!

Τότε, ὅπως και κατά το βάπτισμα του Χριστοῦ, σύμφωνα μέ τήν περιγραφή: «τά νερά πού κατέβαιναν ἀπό τίς πηγές τοῦ ποταμοῦ σταμάτησαν κι ἔγιναν ἕνας στερεός ὄγκος, πού στάθηκε πολύ μακρυά...ἐνῶ τά νερά πού εἶχαν περάσει κατέβηκαν πρός τήν Νεκρά θάλασσα, ὥσπου ἐξαφανίστηκαν ἐντελῶς».

-Στό Τέταρτο Βιβλίο τῶν Βασιλειῶν ἐπίσης, μαρτυρεῖται δύο φορές ἡ στάση τῶν ποταμίων ρείθρων τοῦ Ἰορδάνη, ὅταν ὁ Προφήτης Ἠλίας τήν πρώτη φορά κι ὁ Προφήτης Ἐλισσαῖος τήν δεύτερη φορά χτύπησαν τά νερά τοῦ ποταμοῦ μέ τήν μηλωτή τοῦ Προφήτη Ἠλία, (τό ἐπανωφόρι του δηλαδή) καί τά νερά στάθηκαν, ὥστε μπόρεσαν νά περάσουν τόν ὁρμητικό ποταμό καί τίς δύο φορές (βλ. Β΄6-14), ὅπως ἀκριβῶς πέρασε ὅλος ο λαός επί Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ. Σημειωτέον, ὅτι ἀκόμη καί σήμερα μάλιστα κατά τήν ἡμέρα τῶν Θεοφανείων τά νερά τοῦ ποταμοῦ Ἰορδάνη, συστρέφονται καί ἀναστρέφονται πρός τά πίσω.

-Στό Δ' Βιβλίο τῶν Βασιλειῶν ἐπίσης περιγράφεται μια ἀκόμη γλαφυρή προτύπωση τοῦ Βαπτίσματος τοῦ Κυρίου στόν Ἰορδάνη, ἡ ὁποία ὅμως δεν αφορά στή στάση τῶν ὑδάτων τοῦ ποταμοῦ, ἀλλά προφητεύει τήν λύτρωση, τήν ὁποία λαμβάνουν ἀπό τό προπατορικό καί κάθε ἄλλο ἁμάρτημα, ὅσοι βαπτίζονται στό ὄνομα τῆς Ἁγίας Τριάδος.

Ἐπειδή ἡ ἁμαρτία τοῦ ἀνθρώπου, θεωρεῖται ὡς ἀσθένεια τῆς ψυχῆς, στό συγκεκριμένο περιστατικό συμβολίζεται μέ τή λέπρα τοῦ σώματος ἑνός Σύριου ἄρχοντα, τοῦ Νεεμάν, ὁ ὁποῖος ἀναζήτησε τήν θεραπεία του στόν Προφήτη Ἐλισσαῖο. Ἐκεῖνος τόν συμβούλευσε νά πλυθεῖ ἑφτά φορές στόν Ἰορδάνη ποταμό, ἀλλά ὁ Νεεμάν ξενίστηκε ἀπό τή συμβουλή αὐτή. Τήν θεώρησε μᾶλλον προσβλητική κι ὅπως σημειώνεται, εἶπε θυμωμένος πώς ἡ Συρία εἶχε πολύ μεγαλύτερα καί καλύτερα ποτάμια γιά νά πλυθεῖ σέ αὐτά. Ὅμως ἐν τέλει, μέ τήν προτροπή τοῦ καλοῦ του συμβούλου, ὑπάκουσε καί πῆγε καί λούστηκε ἑφτά φορές μέσα στόν Ἰορδάνη «κι ἀμέσως ἡ σάρκα του ἔγινε σάν τή σάρκα μικροῦ παιδιοῦ καί καθαρίσθηκε» (Δ' Βασ. Ε΄ 9-14).

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ὅπως τόνισε ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ.κ. Εὐσέβιος στό Ἑόρτιο Ἐγκύκλιο Μήνυμά του, τά Ἅγια Θεοφάνεια ἤ Ἅγια Φῶτα, πρέπει νά θυμίζουν στόν καθένα μας τήν ἡμέρα τοῦ προσωπικοῦ μας θείου φωτισμοῦ, τῆς υἱοθεσίας μας ἀπό τόν Θεό, τῆς εἰσόδου μας στήν Ἐκκλησία διά τοῦ ἁγίου Βαπτίσματος.

Ἐνδυθήκαμε τόν Χριστό μέ τό Ἅγιο Βάπτισμα. Λάβαμε τά χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος μέ τό Ἅγιο Χρῖσμα. Ἔχουμε χρέος ἔναντι τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ νά πορευόμαστε ἀναλόγως τῆς θεϊκῆς μας κλήσεως, μέ τήν μετάνοια τήν ὁποία ὁ Κύριος μᾶς ζήτησε σήμερα στό Εὐαγγέλιο, λέγοντας: «Μετανοεῖτε διότι ἔχει ἔρθει ἡ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν».

Ἀξιοποιώντας λοιπόν τίς εὐκαιρίες, πού μᾶς παρέχει ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ, ἄς καθαριζόμαστε ἀπό τήν ἁμαρτία, με τό Μυστήριο τῆς Μετανοίας κι Ἐξομολογήσεως, τό ὁποῖο λέγεται και δεύτερο βάπτισμα, ὥστε τηρώντας τόν θεοφιλῆ τρόπο διαβίωσης καί κοινωνώντας τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων, νά παραμένουμε ἑνωμένοι στό Σῶμα Του, τήν ἁγία μας Ἐκκλησία γιά τη σωτηρία μας. Ἀμήν.

Εκτύπωση Email

«Ἡ ἀναγκαιότητα τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ» Κυριακή 05 Ἰανουαρίου 2025 – Πρό τῶν Φώτων

 

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ἡ σημερινή Κυριακή μᾶς εἰσάγει στήν μεγάλη δεσποτική ἑορτή τῶν Θεοφανείων. Κεντρική θέση σήμερα, ὅπως καί αὔριο ἔχει, ἡ ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.

Ἡ τέλεση τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ τόσο σήμερα, παραμονή τῆς ἑορτῆς, ὅσο καί αὔριο, δέν εἶναι μιά ἁπλή ἐθιμοτυπική τελετή. Εἶναι ἡ πραγματικὴ λειτουργικὴ παρουσία τοῦ σωτηριώδους γεγονότος τοῦ βαπτίσματος τοῦ Κυρίου. Τόσο σήμερα, ὅσο καί αὔριο τελεῖται ὁ Μέγας Ἁγιασμός κατά τόν ὁποῖο ὁ Ἱερουργός ἀφοῦ εὐλογήσει τό νερό, βαπτίζει μέσα σέ αὐτό τόν Τίμιο Σταυρό, σέ ἀνάμνηση τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος βαπτίσθηκε στόν Ἰορδάνη ποταμό ἀπό τόν Τίμιο Πρόδρομο.

Τό ἐπισημαίνουμε αὐτό γιατί μόνο στήν ἑορτή τῶν Θεοφανείων, παραμονή καί ἀνήμερα τελεῖται ὁ Μέγας Ἁγιασμός, ἐνῶ γιά ὅλες τίς ἄλλες ἡμέρες καί ἀνάγκες ἡ Ἐκκλησία συστήνει τήν ἀκολουθία τοῦ μικροῦ Ἁγιασμοῦ, στήν ὁποία καθαγιάζεται μέν τόν νερό, ἀλλά σέ ἀκολουθία μέ τελείως διαφορετικό περιεχόμενο, ἀφιερωμένη στήν Παναγία.

Ἡ διπλή τέλεση τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ τήν παραμονή καί τήν ἡμέρα τῶν Θεοφανείων γίνεται γιά λόγους πρακτικούς. Διότι οἱ πρόγονοί μας δέν ἀξίωναν στίς μεγάλες ἡμέρες, οὔτε στά κτήματα νά πηγαίνουν, οὔτε νά ἐργάζωνται. Θεωροῦσαν ἐπάναγκες νά βρεθοῦν στήν Ἐκκλησία γιά νά ἐκκλησιασθοῦν, νά προσευχηθοῦν καί νά κοινωνήσουν καί κατόπιν μέ φιλόθεη ἀδολεσχία νά περάσουν τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς. Γι’ αὐτό καί ἐτελεῖτο ὁ Μεγάλος Ἁγιασμός καί τήν παραμονή, ὥστε νά πάρουν ἁγιασμό καί νά πάνε νά ἁγιάσουν τά κτήματα, τά περιβόλια, τά ἀμπέλια τους, τά ζῶα καί τά ὑποστατικά τους.

Κατά τόν ἅγιο Ἀθανάσιο τόν Πάριο ὁ Μεγάλος Ἁγιασμός ἔχει δύναμη λουτροῦ παλιγγενεσίας καί ἀποτελεῖ συμβολική ἀνάμνηση τῆς ἀπό τόν Χριστό θείας ἀναγεννήσεως. Ὁ Μέγας Ἁγιασμός ἀποτελεῖ τήν ἁπτή ἀπόδειξη τῆς ἁγιαστικῆς παρουσίας τῆς Χάρης τοῦ Θεοῦ ἀνάμεσά μας. Μέσα ἀπό τό νερό, πού εἶναι τό πλέον σημαντικό στοιχεῖο γιά τήν συντήρηση καί  τήν συνέχιση τῆς ζωῆς μας ἡ θεία Χάρη παρέχεται ἁπλόχερα στόν ἄνθρωπο. Ὁ Μέγας Ἁγιασμός, ἀλλά καί κάθε μικρός Ἁγιασμός διατηρεῖ τό νερό ἀναλλοίωτο ὅσα χρόνια κι ἄν περάσουν καί παρέχει στόν ἄνθρωπο τήν δυνατότητα νά λαμβάνει μέ πρακτικό τρόπο τήν θεία Χάρη γιά τίς πνευματικές του ἀνάγκες.

Γι’ αὐτό καί ἐπιβάλλεται νά λαμβάνουμε καί νά διατηροῦμε στό σπίτι μας τόν μέγα Ἁγιασμό, ὡς ἁπτή καί ἐμφανῆ παρουσία καί ἐνοίκηση τῆς χάρης τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀλλά καί πρός ὠφέλειαν γιά τή ζωή μας, ὡς τό πρῶτο φάρμακο γιά κάθε ψυχική καί σωματική μας ἀνάγκη.

Τοῦτο ἀναφέρεται ῥητῶς στό κείμενο τῆς ἀκολουθίας, ὅπου διαβάζουμε: «ἵνα πάντες οἱ ἀρυόμενοι καί μεταλαμβάνοντες, ἔχοιεν αὐτό πρός ἰατρείαν παθῶν, πρός ἁγιασμόν οἴκων, πρός πᾶσαν ὠφέλειαν ἐπιτήδειον». Τήν εὐλαβῆ αὐτή συνήθεια τῶν Χριστιανῶν νά διατηροῦν τόν Ἁγιασμό τῶν Θεοφανείων στό σπίτι τους μαρτυρεῖ καί ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος λέγοντας σχετικῶς σέ ἕνα λόγο του γιά τό βάπτισμα τοῦ Χριστοῦ τά ἐξῆς: «Διά τοῦτο καὶ ἐν μεσονυκτίῳ κατὰ τὴν ἑορτὴν ταύτην ἅπαντες ὑδρευσάμενοι οἴκαδε τὰ νάματα ἀποτίθενται, καὶ εἰς ἐνιαυτὸν ὁλόκληρον φυλάττουσιν, ἅτε δὴ σήμερον ἁγιασθέντων τῶν ὑδάτων·» (De baptismo Christi PG 49.366.1-5). Δηλαδή κατά τήν ἑορτή αὐτή ὅλοι ἀφοῦ πάρουν τό ἁγιασμένο νερό, τό ἀποθέτουν στά σπίτια τους καί ἐκεῖ τό διατηροῦν γιά ὁλόκληρο τόν χρόνο, ἐπειδή σήμερα ἁγιάσθηκαν τά νερά.

Ἡ παρουσία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ στά σπιτικά μας ἀπό τή μιά μεριά διώκει τούς δαίμονες καί τίς ἐνέργειές τους καθώς, ὅπως κατά λέξιν λέει ἡ καθαγιαστική εὐχή, ἀποτελεῖ «ἀφθαρσίας πηγή, ἁμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων ἀλεξιτήριον, δαίμοσιν ὀλέθριον, ταῖς ἐναντίαις δυνάμεσιν ἀπρόσιτον, ἀγγελικῆς ἰσχῦος πεπληρωμένον», δηλαδή εἶναι πηγή ἀφθαρσίας, λύνει τά ἁμαρτήματα, διώχνει τά νοσήματα, φέρνι τόν ὄλεθρο στούς δαίμονες, εἶναι ἀπρόσιτο στις ἐνάντιες δυνάμεις τοῦ διαβόλου καί εἶνιαι γεμᾶτο ἀπό ἀγγελική δύναμη.

Ἀπό τήν ἄλλη ἡ παρουσία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ στά νοικοκυριά μας δύναται νά μᾶς διεγείρει σέ φιλότιμη πνευματική ἐγρήγορση, ὥστε ὡς ἀντίδωρο τοῦ Ἁγιασμοῦ τῆς ζωῆς μας, ἐμεῖς νά προσφέρουμε τήν εὐσέβεια καί τήν εὐλάβειά μας ζῶντας σύμφωνα μέ τό θέλημα τοῦ Κυρίου μας μέ συντριβή καρδίας καί ταπείνωση, μέ μετάνοια καί συγχώρηση.

Σκεπτόμενοι ὅτι στό εἰκονοστάσι τοῦ σπιτιοῦ μας διατηροῦμε καί τόν Μεγάλο Ἁγιασμό, ἴσως θά ἔχουμε τήν εὐκαιρία νά ἀποφύγουμε τούς θυμούς, τίς ὕβρεις, τίς βλασφημίες καί τίς ἐμπαθεῖς καταστάσεις. Παράλληλα θά μᾶς δίδεται ἡ ἀφορμή νά ἀνάβουμε κάθε μέρα τό κανδήλι στό προσκυνητάρι μας, νά προσφέρουμε εὐλαβικό θυμίαμα, γιά νά συνοδεύει τήν καθημερινή μας προσευχή καί κυρίως θά διαβάζουμε λίγες γραμμές ἀπό τήν Ἁγία Γραφή, ὥστε νά ἀντιλαμβανόμαστε εὐκολώτερα τό θέλημα τοῦ Κυρίου στή ζωή μας. Εἶναι ἀνάγκη λοιπόν νά διατηροῦμε στό σπίτι μας τόν Μεγάλο Ἁγιασμό τῶν Θεοφνείων.

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Τόν τελευταῖο καιρό, ὡς μη ὥφειλε, ὁ κόσμος πού μᾶς περιβάλλει καί στόν ὁποῖον ζοῦμε βάλθηκε νά κάνει τά Χριστούγεννα καί γενικῶς τίς γιορτές τοῦ Ἁγίου Δωδεκαημέρου νά μοιάζουν μέ εἰδωλολατρικές τελετές, προωθώντας τρόπους ἑορτασμοῦ, πού ὄχι δέν ἔχουν σχέση μέ τίς ἑορτές τῶν Χριστουγέννων καί τῶν Θεοφανείων. Πραγματοποιήθηκαν ἐκδηλώσεις γύρω ἀπό τά Χριστουγεννιάτικα δέντρα στά κέντρα τῶν πλατειῶν, ἀλλά χωρίς τόν Χριστό! Στήθηκαν χωριά τῶν ξωτικῶν, δηλαδή τῶν δαιμόνων, τά ὁποῖα μαζί καί μέ ἄλλα ξενόφερτα ἔθιμα, ἀλλοτριώνουν τό ὀρθόδοξο ἦθος μας καί βάλλουν ξεκάθαρα ἐναντίον τῆς Ὀρθόδοξης Πνευματικότητας. Κι ὅμως ὁ Μέγας Βασίλειος, τήν θεία Λειτουργία τοῦ ὁποίου θά τελέσωμε καί αὔριο σύν Θεῷ, ἐπισημαίνει μέ συγκίνηση στήν Ἁγία Ἀναφορά, ὅτι ὁ Χριστός ἦρθε γιά νά μᾶς ἀπομακρύνει ἀπό τήν πλάνη τῶν εἰδώλων καί νά μᾶς φέρει στήν ἐπίγνωση τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, ὥστε νά μᾶς καταστήσει βασίλειο ἱεράτευμα καί ἔθνος ἅγιο τοῦ Θεοῦ.

Εἶναι κρίμα λοιπόν νά μήν ἀξιοποιοῦμε τήν εὐκαιρία πού μᾶς χαρίζει ὁ Χριστός γιά τη σωτηρία μας. Εἶναι κρίμα νά παρασυρόμαστε ἀπό τίς ἐπιθυμίες τοῦ κόσμου καί νά ἀπενεργοποιοῦμε τίς σωστικές δυνάμεις τῆς ὀρθόδοξης θείας Λατρείας, ἀπό τη ζωή μας. Εἶναι κρίμα νά φοβόμαστε νά διατηρήσουμε τόν Μεγάλο Ἁγιασμό στό σπίτι μας καί ἀντ’ αὐτοῦ νά βάζουμε σκόρδα, ρόδια, πέταλα, γαλάζιες ματόχαντρες καί ἄλλα πολλά, τά ὁποῖα εἶναι εἰδωλατρικά σύμβολα καί θά πρέπει νά τά ἀπομακρύνουμε ἀπό τη ζωή μας καί οὔτε γιά ἀστεῖο νά μήν τά χρησιμοποιοῦμε.

῞Ολες οἱ ἑορτές ἄλλωστε, τά ἱερά Μυστήρια καί οἱ ἁγιαστικές Ἀκολουθίες τῆς ᾽Εκκλησίας μας ἔχουν μονο σκοπό νά μᾶς βοηθήσουν νά ζοῦμε τήν ζωή τοῦ Χριστοῦ, ὡς δική μας ζωή, ὥστε νά συμβεῖ αὐτό πού γράφει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος πρός τούς Κολοσσαεῖς (γ΄4) «Ὅταν δε ὁ Χριστός, πού εἶναι ἡ ζωή και ἡ πηγή τῆς ζωῆς μας, φανερωθῇ ἔνδοξος κατά τήν δευτέραν παρουσίαν, τότε καί ἐσεῖς μαζί μέ Αὐτόν θα φανερωθῆτε καί θα λάμψετε ἐν δόξῃ».

Ἄς εἶναι ἡ ζωή μας συνδεδεμένη μέ τόν Ἐπιφανέντα Κύριό μας καί μαζί μέ τόν Ἁγιασμό τῶν ὑδάτων νά ἀγωνισθοῦμε νά ἐπιτύχουμε καί τόν Ἁγιασμό τῶν ψυχῶν μας.

Εἴθε καί σήμερα καί αὔριο ὅλοι μας νά ἀξιωθοῦμε νά δεχτοῦμε πλούσιο τόν θεῖο φωτισμό καί νά προσπαθήσουμε νά τόν κρατήσουμε σέ ὅλη μας την ζωή. Ἀμήν.

Ἔτη πολλά καί εὐλογημένα!

    

Εκτύπωση Email

ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ

η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Άυριο
γιορτάζουν:

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

Σήμερα:

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Κυρ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31