3 islands

  • samos vathi
  • ikaria
  • museum banner

ΠΕΝΘΗΜΕΡΗ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΕ ΦΟΥΡΝΟΥΣ ΚΑΙ ΙΚΑΡΙΑ

1742124777075.jpg

Στά πλαίσια τῶν Πομαντικῶν ἐπισκέψεων τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ.κ. Εὐσεβίου κατά τήν περίοδο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς πραγματοποίησε πενθήμερη Ποιμαντική ἐπίσκεψη σέ Φούρνους καί Ἰκαρία.

Τήν Πέμπτη 13 Μαρτίου μετέβη στούς Φούρνους, χοροστάτησε στήν ἀκολουθία τοῦ Μ. Ἀποδείπνου στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Νικολάου Φούρνων καί ἀπένειμε τά βραβεία τῶν Πρωτευσάντων καί Ἀριστευσάντων  Μαθητῶν κατά τό παρελθόν σχολικό ἒτος 2023-2024, παρουσία τῆς Διευθύντριας τῆς Δευτεροβάθμιας Ἐκπαιδεύσεως Ν. Σάμου κ. Εὐθαλίας Τσεγγελίδου καί Καθηγητῶν.

Τήν Παρασκευή 14 Μαρτίου νωρίς τό πρωί μετέβη στόν Ἅγιο Κήρυκο Ἰκαρίας καί στόν  Ἱερό Ναό Ἁγίου Νικολάου Ἁγίου Κηρύκου Ἱκαρίας, χοροστάτησε στήν Θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων Δώρων καί ἀκολούθως συγκάλεσε Ἱερατική Σύναξη τῶν Ἱερέων τῆς Ἀρχιερατικῆς Περιφέρειας Νοτίου Ἰκαρίας. Ἀκολούθως ἐπισκέφθηκε τήν ἀνακαινιζομένη Ἱερά Μονή Εὐαγγελισμοῦ Λευκάδος καί τήν Στρατιωτική Μονάδα «ΔΑΝ Ἰκαρίας», ὁμίλησε στά στρατευμένα νιάτα τῆς Πατρίδος μας καί τούς προσέφερε εὐλογίες.

Τό ἀπόγευμα στόν Ἱερό Ναό Ἁγίων Κηρύκου καί Ἰουλίττης χοροστάτησε κατά τήν Ἀκολουθία τῶν Β΄ Χαιρετισμῶν, ὁμίλησε ἐπικαίρως καί βράβευσε τούς Πρωτεύσαντες καί Ἀριστεύσαντες Μαθητές τῶν Γυμνασίων καί Λυκείων τῆς Νοτίου Ἰκαρίας, παρουσία τῶν Ἀρχῶν τῆς Πόλεως, γονέων καί πλῆθος λαοῦ.

Τό Σάββατο 15 Μαρτίου μετέβη στήν Πόλη τοῦ Εὐδήλου. Ἐπισκέφθηκε τίς Ἱερές Μονές Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου Μοντέ, Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου Μαυριάνου καί ἰδιαιτέρως τήν Ἱερά Μονή Ἁγίας Θεοκτίστης, ἐπιβλέποντας τίς ἐργασίες ἀποπεράτωσης τῶν «μέτρων σταθεροποίησης Βραχωδῶν σχηματισμῶν καί Προστασίας ὑποδομῆς» ἀπό τό Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ καί Ἀθλητισμοῦ καί συγκεκριμμένα ἀπό τή Διεύθυνση Ἀναστηλώσεως Βυζαντινῶν καί Μεταβυζαντινῶν Μνημείων.

Τό ἀπόγευμα στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Χαραλάμπους Εὐδήλου χοροστάτησε κατά τήν ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ τοῦ Σαββάτου, ὁμίλησε καί ἐν συνεχεία ἀπένειμε τά ἀριστεία στούς Πρωτεύσαντες καί Ἀριστεύσαντες Μαθητές τῶν Γυμνασίων καί Λυκείων τῆς περιφέρειας τοῦ Εὐδήλου, παρουσία Καθηγητῶν, γονέων καί συγγενῶν.

Τήν Κυριακή 16 Μαρτίου χοροστάτησε στόν Ὄρθρο, προέστη τῆς Θ. Λειτουργίας καί κήρυξε τόν θ. λόγο στόν Ἱερό Ναό Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Φραντάτου. Ἐπισκέφθηκε τόν γέροντα π. Στυλιανό Κουτσορνίθη πρ. Ἀρχιερατικό Ἐπίτροπο Ραχῶν καί πολύτιμο συνεργάτη τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας.

Τό ἀπόγευμα μετέβη στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Δημητρίου ὁμωνύμου πόλεως Ραχῶν. Χοροστάτησε στόν Γ΄ Κατανυκτικό Ἑσπερινό καί ὁμίλησε ἐπικαίρως.

Τήν Δευτέρα 17 Μαρτίου συγκάλεσε Ἱερατική Σύναξη τῶν Ἱερέων τῆς Ἀρχιερατικῆς Περιφέρειας Βορείου Ἰκαρίας. Ἀκολούθως μετέβη στό Γυμνάσιο-Λύκειο Ραχῶν, ὁμίλησε στούς μαθητές καί Καθηγητές, ἔτυχε θερμῆς ὑποδοχῆς καί βράβευσε τούς Πρωτεύσαντες καί Ἀριστεύσαντες μαθητές τοῦ σχολικοῦ ἔτους 2023-2024.

Τό ἀπόγευμα χοροστάτησε στήν ἀκολουθία τοῦ Μ. Ἀποδείπνου στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Νικολάου Γιαλισκαρίου καί κήρυξε τόν θ. λόγο. Ἐπισκέφθηκε τόν ἐμβληματικό Ἱερό Ναό Ἀναλήψεως τοῦ Κυρίου Γιαλισκαρίου καί συγκρότησε ἐπιτροπή ἀνακαινίσεώς του.

Ἐπίσης συναντήθηκε πρός ἐπίλυση θεμάτων κοινοῦ ἐνδιαφέροντος μέ τόν Ἐπαρχο Ἰκαρίας κ. Κωνσταντίνο Μαρκάκη, τόν Δήμαρχο Ἰκαρίας κ. Φανούριο Καροῦτσο, τόν Δήμαρχο Φούρνων κ. Δημήτριο Καρύδη, τίς Στρατιωτικές ἀρχές καί τά Σώματα Ἀσφαλείας καί Ἐκκλησιαστικούς Ἐπιτρόπους ἐπιλύοντας χρονίζοντα ζητήματα.

Σέ ὅλους τούς Εὐσεβείς Χριστιανούς μας προσέφερε εὐλογίες βιβλία πνευματικοῦ περιεχομένου καί εὐχήθηκε διά τό ὑπόλοιπον τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.

1741888399796.jpg

1741888448245.jpg

1741962702191.jpg

1741975996181.jpg

1741976037442.jpg

1742059513259.jpg

1742059480716.jpg

1742124777067.jpg

1742233467155.jpg

1742209656320.jpg

 

Κυριακή Β΄ Νηστειῶν 16 Μαρτίου 2025 - (Μαρκ. β΄ 1-12)

«Οἱ τέσσερις φίλοι μας» - † Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ 

14587.jpg

Grigorios_Palamas.jpg

Ἀγαπητοί Ἀδελφοί,

Ἡ σημερινή Κυριακή, εἶναι προέκταση τῆς προηγούμενης Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας καί ἀφορᾶ στή συνέχιση τοῦ θριάμβου τῆς Ὀρθόδοξης πίστης καί ζωῆς, μέ κέντρο τήν πολύτιμη προσφορά τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, ὁ ὁποῖος ἀρχικά ὡς ἀσκητής καί μοναχός στό Ἅγιον Ὄρος, καί μετέπειτα  Ἀρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης διέπρεψε ὡς μεγάλος δογματικός διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας μας. Σήμερα θυμόμαστε τούς ἀγῶνες καί τήν μεγάλη του συμβολή στήν κατάπαυση τῶν λεγόμενων ἡσυχαστικῶν ἐρίδων, πού παρουσιάστηκαν τόν ιδ΄ αἰῶνα στήν ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας. Τήν ἐποχή ἐκείνη δυστυχῶς, οἱ θεολόγοι τῆς λεγομένης Ρωμαιοκαθολικῆς Ἐκκλησίας, ἀμφισβήτησαν τήν δυνατότητα πού ἔχουμε ὡς χριστιανοί, νά ἐρχόμαστε σέ κοινωνία μέ τόν Θεό. Σέ συνέχεια τῶν αἱρετικῶν τῶν προηγούμενων αἰώνων ἐπιχείρισαν νά ἐμφανίσουν τήν λατρευτική ζωή τῆς Ἐκκλησίας καί τήν προσωπική πνευματική ζωή τῶν πιστῶν, περισσότερο ὡς μιά λογική διεργασία, παρά ὡς μιά ἐμπειρία, τήν ὁποία διαχειρίζεται ὁ πιστός ἀξιοποιώντας τήν χάρη καί τήν δύναμη τοῦ Θεοῦ.

Σύμφωνα μέ τήν Ὀρθόδοξη δογματική διδασκαλία, ἡ οὐσία τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀπρόσιτη γιά τόν ἄνθρωπο, ἀλλά ὁ ἄνθρωπος μετέχει στίς ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ. Μᾶς τό λέει πολύ καθαρά ὁ Μέγας Βασίλειος: «ἡ οὐσία τοῦ Θεοῦ, διά τόν ἄνθρωπον εἶναι παντελῶς ἀπερινόητος καί ἄρρητος, ὅμως αἱ ἐνέργειαι αὐτοῦ πρός ἡμᾶς καταβαίνουσι». Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, στηριζόμενος στήν διδασκαλία τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί τῶν πρό αὐτοῦ Ἁγίων Πατέρων, κάνει διάκριση μεταξύ τῆς οὐσίας τοῦ Θεοῦ καί τῶν ἐνεργειῶν Του καί μᾶς τονίζει, ὅτι ὅπως ὁ ἥλιος στέλνει τίς ἀκτῖνες του, πού μᾶς φωτίζουν καί μᾶς θερμαίνουν ἔτσι πρέπει νά κατανοήσουμε τίς ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ πρός τόν ἄνθρωπο. Συνεπῶς ὅλοι οἱ πιστοί μποροῦν  νά μετέχουν τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ μέσα ἀπό τά Ἅγια Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας καί κυρίως ὅταν μεταλαμβάνουν τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ.

Αὐτό φαίνεται ξεκάθαρα καί μέσα ἀπό τό θαῦμα τῆς θεραπείας τοῦ παραλύτου τῆς Καπερναούμ, γιά τό ὁποῖο ἀκούσαμε σήμερα ἀπό τόν Εὐαγγελιστή Μᾶρκο. Ἡ θεραπεία τοῦ παραλυτικοῦ εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς ἐνέργειας τοῦ Θεοῦ πρός ἐκεῖνον. Ὁ Θεάνθρωπος Κύριος θεραπεύει τόν παράλυτο καί ἡ θεραπεία του εἶναι ἄμεση λόγῳ τοῦ ὅτι ἐνεργεῖ ὁ Θεός. Δέν χρειάστηκε δηλαδή χρόνος ἀνάρρωσης ἤ ἐν καιρῷ ἀποκατάστασης. Διότι γνωρίζουμε, πώς ἄν κάποιος θεραπευθεῖ ἀπό κάποιον ἰατρό, χρειάζεται πολύ χρόνο γιά νά ἐπανέλθει καί συνήθως ὄχι ὅπως ἦταν πρίν τήν ἀσθένεια. Ἐνῶ ἐδώ ἔχουμε αὐθορεί καί παραχρῆμα θεραπεία.

Ὁ ἅγιος Γρηγόριος λαμβάνει τήν ἀφορμή νά μιλήσει γιά τήν μετοχή τοῦ Παραλύτου στήν θεῖα ἐνέργεια, πού τόν θεραπεύει, ἀλλά καί τήν εὐκαιρία νά μᾶς πεῖ, τί ἦταν ἐκεῖνο, πού προξένησε τήν ἐπενέργεια τῆς θείας Χάρης καί ἔδωσε τήν θεραπεία στόν παράλυτο.

Ὁ παραλυτικός λέει «αἰρόμενος ὑπό τεσσάρων» ἔφθασε στήν οἰκία, ὅπου δίδασκε ὁ Χριστός. Ἐπειδή ὁ κόσμος ἦταν πολύς τόν ἀνέβασαν στήν ὀροφή, «ἀπεστέγασαν τήν στέγην» καί κατέβασαν τόν παραλυτικό μαζί μέ τό κρεββάτι μπροστά στόν Χριστό, πού τοῦ χάρισε τήν ἴαση καί θεραπεία τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος.

Ὁ ἅγιος Γρηγόριος προσαρμόζει αὐτήν τήν πράξη στήν θεραπεία τῆς παράλυτης ἀπό τήν ἁμαρτία ψυχῆς καί κάνει τόν ἐξῆς παραλληλισμό. Κάθε ἕνας πού πρόσκειται στίς ἡδονές εἶναι παράλυτος στήν ψυχή κείμενος ἐπάνω στό κρεββάτι τῆς ἡδυπαθείας καί τῆς σαρκικῆς ἀνέσεως. Ἡ ψυχή εἶναι παράλυτη, καθηλωμένη σέ ἕνα σῶμα πού ὑπηρετεῖ τίς ἡδονές. Χρειάζεται ἡ παράλυτη ψυχή νά ἐπιστρέψει στόν Χριστό γιά νά θεραπευθεῖ.

Τήν βοηθοῦν τέσσερις παράγοντες, τέσσερις φίλοι της ψυχῆς δηλαδή:

Πρῶτος φίλος εἶναι «ἡ οἰκεία κατάγνωσις». Δηλαδή ἡ συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητας καί ἡ διάθεση, ὄχι νά δικαιολογήσουμε τόν ἐαυτός μας, ὅπως συμβαίνει συνήθως, ἀλλά νά τόν διορθώσουμε.

Δεύτερος φίλος εἶναι «ἡ των προημαρτημένων ἐξαγόρευσις». Δηλαδή, ἡ ἐνώπιον Πνευματικοῦ Ἱερέως ἐξομολόγηση τῶν ἁμαρτημάτων μας.

Τρίτος φίλος εἶναι «ἡ εἰς τό ἑξῆς πρός ἀποχήν τῶν κακῶν ὑπόσχεσις», ἡ ὑπόσχεση δηλαδή  νά μήν ὑποπέσει ὁ ἄνθρωπος στά ἴδια ἁμαρτήματα.

Τέταρτος φίλος εἶναι «ἡ πρός τόν Θεόν δέησις», δηλαδή, ἡ προσευχή.

Ἀπαιτεῖται ὅμως νά ἀποστεγάσουν τήν στέγη, τήν ὀροφή. Ὀροφή εἶναι τό λογιστικό μέρος τῆς ψυχῆς, πού εἶναι φορτωμένο ἀπό ὑλικά, πού προέρχονται ἀπό τήν σχέση πρός τά γήϊνα καί τά πάθη καί χωρίζουν τήν ψυχή ἀπό τόν Χριστό.

Ὅταν καθαρισθεῖ ὁ λογισμός τότε μποροῦμε νά ταπεινωθοῦμε, νά προσπέσουμε καί νά προσεγγίσουμε τόν Χριστό. Ἀμέσως τότε ὁ παράλυτος νοῦς ἀκούει τήν γλυκυτάτη λέξη «τέκνον» καί λαμβάνει ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν. Ἐπίσης λαμβάνει καί δύναμη γιά νά σηκώσει τό κρεββάτι. Δηλαδή ὁ ὑγιής νοῦς ὁδηγεῖ καί διευθύνει τό σῶμα στά ἔργα τῆς μετανοίας καί δέν διευθύνεται ἀπό αὐτό, ὅπως γινόταν προηγουμένως. Ἔτσι ὁ ἄνθρωπος ἀνίσταται καί ζεῖ τήν ἐν Χριστῷ ζωή.

Ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἀποκτᾶ τήν καλή συνήθεια νά μή θεωρεῖ τόν ἑαυτό του τέλειο καί ἀναμάρτητο, ὅταν μαθαίνει νά ἀναγνωρίζει τά σφάλματά του, ὅταν δηλαδή ἀποκτᾶ τή συνεχῆ μετάνοια, τότε δέν ἀπολαμβάνει μόνο τή χάρη τοῦ Θεοῦ, ἀλλά γίνεται καί φορέας αὐτῆς τῆς χάριτος στό ἐκκλησιαστικό σῶμα. Γίνεται χρήσιμος στό ἔργο τοῦ Θεοῦ γιά τή σωτηρία τοῦ κόσμου, γιατί ἀνακαινίζει τή χάρη τοῦ Θεοῦ μέσα του μέ τά μυστήρια τῆς μετάνοιας καί τῆς ἐξομολόγησης. Μιμεῖται οὐσιαστικά τόν Κύριο, ὁ ὁποῖος ὑποτάχθηκε στό θέλημα τοῦ Πατέρα γιά τήν σωτηρία τοῦ κόσμου, γιά τήν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν, ὅπως πολύ εὔστοχα σημειώνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος στό σημερινό ἀνάγνωσμα: «εἶναι φανερό ὅτι δέν ἔρχεται (ὁ Χριστός) νά βοηθήσει ἀγγέλους, ἀλλά τούς ἀπογόνους του Ἀβραάμ. Ἔπρεπε λοιπόν νά γίνει σ’ ὅλα ὅμοιος μέ τά ἀδέλφια του, ὥστε νά γίνει σπλαχνικός καί πιστός ἀρχιερέας στήν ὑπηρεσία τοῦ Θεοῦ, γιά τή συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ λαοῦ» (βλ.Ἑβρ. β, 16-17)

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ἀς κάνουμε φίλους μας τήν αὐτομεμψία, τήν ἐξομολόγηση, τήν προσευχή καί κυρίως τήν προσπάθεια νά μήν ἐπιστρέφουμε στά ἴδια ἁμαρτήματα. Καί οἱ νέοι αὐτοί πνευματικοί φίλοι μας, θά μᾶς ὁδηγήσουν στήν ταπείνωση καί τήν θεοφιλῆ ζωή καί τότε στήν θεραπευμένη ψυχή μας θά ἔλθει νά ἀναπαυθεῖ ἡ ζωοποιός χάρις τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ. Αὐτή εἶναι καί ἡ καλύτερη προετοιμασία μας γιά νά συμμετάσχουμε συχνά καί στήν θεία μετάληψη, «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί ζωήν τήν αἰώνιον», ἐσχάτως δέ καί εἰς ὁμολογίαν πίστεως. Ἀμήν.

ΜΕ ΛΑΜΠΡΟΤΗΤΑ Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΣΤΟ ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ

1741519948026.jpg

Ἐπίσημα καί Πανηγυρικά ἑορτάσθηκε στήν Ἱερά Μητρόπολη μας Σάμου, Ἰκαρίας καί Κορσεῶν ἡ Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, μέ Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου Καρλοβασίων, προσωρινῶς στεγαζόμενον, λόγῳ τοῦ σεισμοῦ στό Πνευματικό Κέντρο τοῦ Ἐπισκοπείου Καρλοβασίων, ἔναντι τοῦ Δημαρχιακοῦ Μεγάρου Δυτικῆς Σάμου, προεξάρχοντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. Ευσεβίου παρουσία τῶν τιμηθέντων τεσσάρων Ἀνώτατων Σάμιων Ἀξιωματικῶν, τῶν τοπικῶν Ἀρχῶν καί πλῆθος Χριστιανῶν.

Μετά τήν Θ. Λειτουργία λιτανεύθηκαν οἱ Ἱερές Εἰκόνες ἀνά τίς ὁδούς τῆς πόλης. Ἀφοῦ συναντήθηκαν οἱ πομπές τῶν τριῶν Ἐνοριῶν Κοιμ. τῆς Θεοτόκου, Ὁσίας Ματρώνας καί Ἱεροῦ Χρυσοστόμου κατέληξαν στήν κεντρική πλατεία, ὅπου μετά ἀπό τήν σχετική Δέηση ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέγνωσε τήν εἰδική περικοπή ἀπό τό Συνοδικό τῆς Ζ΄ Οἰκ. Συνόδου μέ τήν ὁποία διακυρύσσεται καί ὁμολογείται ἡ Ὀρθόδοξη διδασκαλία γιά τίς Εἰκόνες καί τούς ἁγίους: “Οὕτω κηρύσσωμεν, Χριστόν τόν ἀληθινόν Θεόν ἡμῶν καί τούς Αὐτοῦ Ἁγίους ἐν λόγοις τιμῶντες...ἐν Ναοῖς, ἐν Εἰκονίσμασι...”. Ἀκολούθησε ὁμιλία τοῦ Σεβασμιωτάτου γιά τήν Ὀρθόδοξη Πίστη καί τήν Ὁμολογία της.

Στήν συνέχεια ἐνῶ ψαλλόταν τό ψαλμικό “Τίς Θεός μέγας...” καί ἡ Φιλαρμονική τῆς πόλεως “Κλεάνθης ὁ Σάμιος” παιάνιζε θριαμβευτικά, δεκάδες ἐθελοντές νέοι καί Στρατιῶτες ὕψωναν τίς Ἱερές Εἰκόνες καί τά Λάβαρα, ὁμολογώντας καί μέ αὐτόν τόν τρόπο τόν ἀνεκτίμητο τῆς Ὀρθοδοξίας θησαυρό.

 

1741519947624.jpg

1741586356117.jpg

1741586356070.jpg

1741519947892.jpg

1741519948014.jpg

1741519948067.jpg

 

ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ

η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Άυριο
γιορτάζουν:

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

Σήμερα:

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Κυρ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31