3 islands

  • samos vathi
  • ikaria
  • museum banner

Ποιμαντικὴ Ἐπίσκεψη τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας σέ Φούρνους καὶ Ἰκαρία

1736426562990.jpg

Στά πλαίσια τοῦ κύκλου τῶν ἑόρτιων Ποιμαντικῶν ἐπισκέψεων, τὴν Πέμπτη 9 Ἰανουαρίου, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας Σάμου καὶ Ἰκαρίας κ.κ. Εὐσέβιος πραγματοποίησε ποιμαντικὴ ἐπίσκεψη στά ἀκριτικά μας νησιά τῶν Φούρνων καὶ τῆς Ἰκαρίας.

Κατὰ τὴν διάρκεια τῆς ἐπισκέψεως, ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε τήν ἀκολουθία, εὐλόγησε καὶ ἔκοψε τήν Πρωτοχρονιάτικη Ἁγιοβασιλόπιτα στούς Ἱερούς Ναούς Ἁγίου Νικολάου Φούρνων καί Ἁγίου Νικολάου Ἁγίου Κηρύκου Ἰκαρίας.

Παρέστησαν ὁ Ἒπαρχος Ἰκαρίας, ὁ Δήμαρχος Ἰκαρίας, ἡ Ἀντιδήμαρχος Φούρνων, ὁ Διοικητής τοῦ Στρατοπέδου Ἰκαρίας, οἱ Διοικητές: τοῦ Ἀστυνομικοῦ Τμήματος, τοῦ Λιμενικοῦ Σταθμοῦ, τοῦ Πυροσβεστικοῦ Κλιμακίου,  ἐκπρόσωποι ἂλλων φορέων καί Συλλόγων τῶν νησιῶν, οἱ Ἱερείς μας καί εὐσεβείς Χριστιανοί.

Στίς έκδηλώσεις παρευρέθηκαν τρίτεκνες οἰκογένειες ἐγγεγραμμένες καί πιστοποιημένες στό Σύλλογο τριτέκνων Σάμου, Ἰκαρίας καί Φούρνων, οἱ ὁποῖες ἒλαβαν μία ἔκτακτη ἐφάπαξ οἰκονομική ἐνίσχυση, ἀπό μέρους τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.

Ἂπαντες ἒλαβαν ὡς εὐλογία τά ἡμερολόγια τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας.

Στίς ἐκδηλώσεις αὐτές ὁ σεπτός μας Ποιμενάρχης ὁμίλησε ἐπίκαιρα καί μεταξύ ἂλλων ἐπεσήμανε τήν πολύτιμη προσφορά τῶν πολυτέκνων καί τριτέκνων οἰκογενειῶν, καθότι ὁ πληθυσμός στά νησιά μας λιγοστεύει, οἱ γεννήσεις τῶν παιδιῶν μειώνονται, οἱ γέροντες φεύγουν, τά χωριά μας φθίνουν. Προσέθεσε δέ ὃτι οἱ κύριες αἰτίες τῆς ὑπογεννητικότητας εἶναι ἡ ἒλλειψις πίστεως καί ἐμπιστοσύνης στήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ, ὁ εὐδαιμονισμός καί ὁ ἀτομισμός. Ἡ εὐθύνη εἶναι ὅλων μας, χρειάζονται γενναία μέτρα γιά τήν στήριξη τῶν πολυτέκνων καί τριτέκνων οἰκογενειῶν. 

Τόνισε τήν σημασία τῆς ἑνότητος καί τῆς εἰρήνης στήν συμπόρευση ὃλων, ὡς ἀφετηρίας στήν ἀρχή τοῦ Νέου Ἒτους. Εὐχήθηκε ὑγεία, πρόοδο καὶ πνευματικὴ καρποφορία.

Ἡ ποιμαντικὴ ἐπίσκεψη, χάρις καί στήν παραχώρηση τοῦ Λιμενικοῦ Σκάφους παρά τοῦ Ὑπουργείου Ναυτιλίας, ἐπερατώθη σέ κλίμα χαρᾶς καὶ πνευματικῆς ἀνατάσεως, ἐνισχύοντας τὴν συνοχὴ, τὴν ἐλπίδα καί κυρίως τήν ἀγάπη καί τό ἐνδιαφέρον τῆς Ἐκκλησίας στίς μικρές τοπικές κοινωνίες τῶν ἀκριτικῶν νησιῶν μας.

1736415340301.jpg

1736415356483.jpg

1736415356497.jpg

1736426563070.jpg

1736426563005.jpg

1736435108375.jpg

1736435108389.jpg

Κυριακή 12 Ἰανουαρίου 2025 – Μετά τά Φῶτα (βλ. Ματθ. δ' 12-17).

«Τό Μυστήριο τῆς Μετανοίας, ὡς δεύτερο Βάπτισμα»

   Xristos-637x440.jpg  

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Στόν ἀπόηχο τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγίων Θεοφανείων, ἡ σημερινή ἡμέρα ὀνομάζεται  Κυριακή μετά τά Φῶτα, καθώς μέσα στήν παράδοση τῆς Ἐκκλησία μας ἔχουν κατοχυρωθεῖ καί οἱ δύο αὐτές ἐπίσημες ὀνομασίες.

Ἡ ὀνομασία  «Θεοφάνεια» ἀφορᾶ στήν φανέρωση τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ κατά τήν βάπτιση τοῦ Κυρίου στόν Ἰορδάνη ἀπό τόν Ἰωάννη, ἀφοῦ ὁ Υἱός βαπτίζεται, ὁ Πατήρ συνευδοκεῖ διά τῆς φωνῆς ἀπό τόν Οὐρνό καί τό Ἅγιο Πνεῦμα μέ μορφή περιστεριοῦ πάνα ἀπό τό κεφάλι τοῦ Χριστοῦ βεβαιώνει «τοῦ λόγου τό ἀσφαλές».

Ἡ ὀνομασία «Φῶτα» ἀφορᾶ στόν φωτισμό πού ἔλαβε ὁ κόσμος ἀπό τόν Ἐπιφανέντα Χριστό, σύμφωνα καί μέ τήν προφητική ρήση τοῦ Ἠσαΐα, ὅπως ἀκριβῶς ἀκούσθηκε σήμερα ἀπό τόν εὐαγγελιστή Ματθαῖο: «ὁ λαὸς ὁ πορευόμενος ἐν σκότει, ἴδετε φῶς μέγα· οἱ κατοικοῦντες ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου, φῶς λάμψει ἐφ᾿ ὑμᾶς.» 

Ὅπως ὅλα τά γεγονότα τῆς θείας Οἰκονομίας, δηλαδή ὅλα ὅσα ἐπετέλεσε γιά τή σωτηρία μας ὁ Ἐνανθρωπήσας κι Ἐπιφανείς Θεός, ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, ἔτσι καί τό βάπτισμά Του στόν Ἰορδάνη προφητεύθηκε καί προτυπώθηκε λεπτομερῶς στήν Παλαιά Διαθήκη.

Ὁ Προφήτης καί Βασιλιᾶς Δαβίδ στόν 113ο Ψαλμό προφητεύει τήν ἀντίδραση τοῦ φυσικοῦ στοιχείου τοῦ νεροῦ, τόσο τοῦ ποταμοῦ Ἰορδάνη, ὅσο καί τῆς Θάλασσας στήν ὁποία ἐκβάλλει. Ἀπευθυνόμενος σάν σέ πρόσωπα, πρός τόν Ἰορδάνη καί τή Θάλασσα, προορᾶται τήν στιγμή τοῦ βαπτίσματος τοῦ Χριστοῦ καί τήν ἀδυναμία τῆς φύσης νά ἀντέξει τήν ἄμετρη συγκατάβαση τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου.

Γι’ αὐτό στόν 3ο στίχο  γράφει: «Ἡ θάλασσα εἶδε καί ἔφυγε, ὁ Ἰορδάνης στράφηκε πίσω στίς πηγές του» καί στόν 4ο στίχο  ἐρωτᾶ: «Τί σου συνέβη θάλασσα καί ἔφυγες καί σέ ἐσένα Ἰορδάνη τί συνέβη καί στράφηκες πρός τά πίσω;», ὅπως ἀκοῦμε αὐτές τίς μέρες.

Ο  Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος δίνει μιά ἀλληγορική ἑρμηνεία στήν ἐπιστροφή τοῦ Ἰορδάνη καί τή φυγή τῆς θάλασσας. Λαμβάνει ἀφορμή ἀπό τό ὅτι ὁ ποταμός Ἰορδάνης ξεκινάει ἀπό δύο πηγές, τήν Ἰόρ καί τήν Δᾶν καί ἐκβάλλει στήν Νεκρά Θάλασσα καί λέει χαρακτηριστικά: ὁ Ἰορδάνης ποταμός συμβολίζει τήν ἀπαρχή τοῦ ἀνθρωπίνου γένους ἀπό τόν Ἀδάμ καί τήν Εὔα (Ἰορ καί Δᾶν). Ἡ πορεία τους ὁδηγεῖ πρός τήν νέκρωση, ἡ ὁποία συμβολίζεται μέ τήν Νεκρά Θάλασσα. Ἦλθε ὅμως ὁ Χριστός καί μέ τό Βάπτισμά Του ἀνέστρεψε τή ροή τοῦ ποταμοῦ καί τῶν ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι πλέον δέν τρέχουν πρός τόν θάνατο, ἀλλά πρός τήν ἀφθαρσία καί τήν αἰωνιότητα.

Τρεῖς αἰῶνες μετά τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο ο ἅγιος Ἰωάννης ο Δαμασκηνός αναφέρει, ὅτι ὁ Χριστός βαπτίστηκε:

Α. γιὰ νὰ καθαρίσει τὴν ἀνθρωπότητα ἀπὸ τὴν ἁμαρτία.

Β. γιὰ νὰ συντρίψει τὰ κεφάλια τῶν νοητῶν δρακόντων, δηλαδὴ τῶν δαιμόνων, μέσα στὸ νερό, διότι μετά τήν πτώση τοῦ Ἀδὰμ εἶχαν κατακλύσει τὴν φύση

Γ. γιὰ νὰ πνίξει την ἁμαρτία καὶ ὅλον τὸν παλαιό Ἀδάμ, τὸν παλαιὸ ἄνθρωπο μέσα στὸ νερὸ τοῦ Χριστιανικοῦ βαπτίσματος.

Σημαντικό εἶναι ἐπίσης νά γνωρίζουμε, ὅτι ὅπως ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἔτσι καί τό Βάπτισμά Του στόν Ἰορδάνη, ὅπως βέβαια καί κάθε ἱστορική λεπτομέρεια τῆς θείας Οἰκονομίας Του ἔχει προφητευθεῖ ἀπό τούς Προφῆτες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης.

-Στό βιβλίο τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ (βλ. Γ΄7-8, 15-17) μνημονεύεται γιά πρώτη φορά ἡ στάση του Ἰορδάνη ποταμοῦ, ὅταν οἱ Ἱερεῖς εἰσῆλθαν μέσα στόν ὁρμητικό ποταμό, φέροντας ἐπί τῶν ὤμων τους τήν Κιβωτό τῆς Διαθήκης, ἡ ὁποία δίχως ἄλλο προτυπώνει τόν Ἐνανθρωπήσαντα καί Βαπτιζόμενο Κύριο Ἰησοῦ Χριστό!

Τότε, ὅπως και κατά το βάπτισμα του Χριστοῦ, σύμφωνα μέ τήν περιγραφή: «τά νερά πού κατέβαιναν ἀπό τίς πηγές τοῦ ποταμοῦ σταμάτησαν κι ἔγιναν ἕνας στερεός ὄγκος, πού στάθηκε πολύ μακρυά...ἐνῶ τά νερά πού εἶχαν περάσει κατέβηκαν πρός τήν Νεκρά θάλασσα, ὥσπου ἐξαφανίστηκαν ἐντελῶς».

-Στό Τέταρτο Βιβλίο τῶν Βασιλειῶν ἐπίσης, μαρτυρεῖται δύο φορές ἡ στάση τῶν ποταμίων ρείθρων τοῦ Ἰορδάνη, ὅταν ὁ Προφήτης Ἠλίας τήν πρώτη φορά κι ὁ Προφήτης Ἐλισσαῖος τήν δεύτερη φορά χτύπησαν τά νερά τοῦ ποταμοῦ μέ τήν μηλωτή τοῦ Προφήτη Ἠλία, (τό ἐπανωφόρι του δηλαδή) καί τά νερά στάθηκαν, ὥστε μπόρεσαν νά περάσουν τόν ὁρμητικό ποταμό καί τίς δύο φορές (βλ. Β΄6-14), ὅπως ἀκριβῶς πέρασε ὅλος ο λαός επί Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ. Σημειωτέον, ὅτι ἀκόμη καί σήμερα μάλιστα κατά τήν ἡμέρα τῶν Θεοφανείων τά νερά τοῦ ποταμοῦ Ἰορδάνη, συστρέφονται καί ἀναστρέφονται πρός τά πίσω.

-Στό Δ' Βιβλίο τῶν Βασιλειῶν ἐπίσης περιγράφεται μια ἀκόμη γλαφυρή προτύπωση τοῦ Βαπτίσματος τοῦ Κυρίου στόν Ἰορδάνη, ἡ ὁποία ὅμως δεν αφορά στή στάση τῶν ὑδάτων τοῦ ποταμοῦ, ἀλλά προφητεύει τήν λύτρωση, τήν ὁποία λαμβάνουν ἀπό τό προπατορικό καί κάθε ἄλλο ἁμάρτημα, ὅσοι βαπτίζονται στό ὄνομα τῆς Ἁγίας Τριάδος.

Ἐπειδή ἡ ἁμαρτία τοῦ ἀνθρώπου, θεωρεῖται ὡς ἀσθένεια τῆς ψυχῆς, στό συγκεκριμένο περιστατικό συμβολίζεται μέ τή λέπρα τοῦ σώματος ἑνός Σύριου ἄρχοντα, τοῦ Νεεμάν, ὁ ὁποῖος ἀναζήτησε τήν θεραπεία του στόν Προφήτη Ἐλισσαῖο. Ἐκεῖνος τόν συμβούλευσε νά πλυθεῖ ἑφτά φορές στόν Ἰορδάνη ποταμό, ἀλλά ὁ Νεεμάν ξενίστηκε ἀπό τή συμβουλή αὐτή. Τήν θεώρησε μᾶλλον προσβλητική κι ὅπως σημειώνεται, εἶπε θυμωμένος πώς ἡ Συρία εἶχε πολύ μεγαλύτερα καί καλύτερα ποτάμια γιά νά πλυθεῖ σέ αὐτά. Ὅμως ἐν τέλει, μέ τήν προτροπή τοῦ καλοῦ του συμβούλου, ὑπάκουσε καί πῆγε καί λούστηκε ἑφτά φορές μέσα στόν Ἰορδάνη «κι ἀμέσως ἡ σάρκα του ἔγινε σάν τή σάρκα μικροῦ παιδιοῦ καί καθαρίσθηκε» (Δ' Βασ. Ε΄ 9-14).

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ὅπως τόνισε ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ.κ. Εὐσέβιος στό Ἑόρτιο Ἐγκύκλιο Μήνυμά του, τά Ἅγια Θεοφάνεια ἤ Ἅγια Φῶτα, πρέπει νά θυμίζουν στόν καθένα μας τήν ἡμέρα τοῦ προσωπικοῦ μας θείου φωτισμοῦ, τῆς υἱοθεσίας μας ἀπό τόν Θεό, τῆς εἰσόδου μας στήν Ἐκκλησία διά τοῦ ἁγίου Βαπτίσματος.

Ἐνδυθήκαμε τόν Χριστό μέ τό Ἅγιο Βάπτισμα. Λάβαμε τά χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος μέ τό Ἅγιο Χρῖσμα. Ἔχουμε χρέος ἔναντι τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ νά πορευόμαστε ἀναλόγως τῆς θεϊκῆς μας κλήσεως, μέ τήν μετάνοια τήν ὁποία ὁ Κύριος μᾶς ζήτησε σήμερα στό Εὐαγγέλιο, λέγοντας: «Μετανοεῖτε διότι ἔχει ἔρθει ἡ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν».

Ἀξιοποιώντας λοιπόν τίς εὐκαιρίες, πού μᾶς παρέχει ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ, ἄς καθαριζόμαστε ἀπό τήν ἁμαρτία, με τό Μυστήριο τῆς Μετανοίας κι Ἐξομολογήσεως, τό ὁποῖο λέγεται και δεύτερο βάπτισμα, ὥστε τηρώντας τόν θεοφιλῆ τρόπο διαβίωσης καί κοινωνώντας τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων, νά παραμένουμε ἑνωμένοι στό Σῶμα Του, τήν ἁγία μας Ἐκκλησία γιά τη σωτηρία μας. Ἀμήν.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ

Κοινωνικο_Παντοπωλείο_page-00011.jpg

Εὐχαριστοῦμε ἐγκαρδίως ὃλους τούς ἐπωνύμους ἀλλά καί τούς ἀνωνύμους οἱ ὁποῖοι ἒγιναν ἀρωγοί τῆς συνεχιζομένης στήριξης τῶν ἐκατοντάδων ἐμπερίστατων ἀδελφῶν μας στά ἀκριτικά Νησιά μας.

Τό ἀνιδιοτελές ἐνδιαφέρον τους καί ἡ φιλανθρωπική στάση τους μᾶς συγκίνησαν βαθύτατα.

Ἰδιαιτέρως εὐχαριστοῦμε τήν Ἒνωση Ἑλλήνων Ἐφοπλιστῶν γιά τήν συνεχιζομένη συνεργασία τους μαζί μας καί τήν Περιφέρεια Βορείου Αἰγαίου, τήν Ταξιαρχεία Σάμου 79 ΑΔΤΕ «ΜΥΚΑΛΗ», τήν Ἓνωση Ἀστυνομικῶν Ὑπαλλήλων Σάμου, τήν Διεύθυνση Ἀστυνομίας Σάμου καί τόν κ. Στυλιανό Ζαρμπάνη διά τήν προσφορά τους.

Ἡ Χάρις καί ἡ Εὐλογία Τοῦ Ἐπιφανέντος Κυρίου νά τούς ἀκολουθεῖ στήν ζωή τους.

ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ

η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Άυριο
γιορτάζουν:

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

Σήμερα:

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Κυρ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31