3 islands

ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟΝ ΚΗΡΥΓΜΑ

Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2022 

ΙΑ΄Λουκᾶ (Λουκ. ιδ΄ 16-24)

 

Η_ΠΑΡΑΒΟΛΗ_ΤΟΥ_ΜΕΓΑΛΟΥ_ΔΕΙΠΝΟΥ.jpg

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ἀκούσαμε σήμερα τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό, νά παρομοιάζει τήν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν μέ ἕνα γιορτινό τραπέζι, προεικονίζοντας ἔτσι τήν θεία Λειτουργία. Διότι ἡ κάθε θεία Λειτουργία εἶναι μιά πνευματική συνεστίαση, ἕνα τραπέζι, τό ὁποῖο στρώνει γιά χάρη μας ὁ Χριστός καί παραθέτει σέ αὐτό τό Σῶμα Του γιά φαγητό καί γιά ποτό τό Αἷμα Του. Καί μᾶς ἀπευθύνει πρόσκληση ὁ Χριστός μέσα ἀπό τούς ὑπηρέτες Του, τούς Ἱερεῖς, καλώντας μας νά γίνουμε ὅλοι συνδαιτημόνες Του, γιά νά ἔχουμε ζωή καί σωτηρία.

Ἡ Ἐκκλησία θέτει τήν παραβολή αὐτή λίγες ἡμέρες πρίν τήν ἑορτή τῶν Χριστουγέννων, θέλοντας νά προετοιμάσει τήν ὅσο τό δυνατόν καλύτερη συμμετοχή μας στό ἑόρτιο πνευματικό τραπέζι τῆς Χριστουγεννιάτικης θείας Λειτουργίας, ἡ ὁποία εἶναι τό κέντρο τοῦ ἑορτασμοῦ τῶν Χριστουγέννων, ὅπως καί κάθε ἑορτῆς, ἄν βέβαια θέλουμε νά ἑορτάζουμε «ὡς δοκεῖ τῷ Πνεύματι» κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο. (βλ. PG 36,429)

Ὅμως δυστυχῶς ἡ συμμετοχή στή θεία Εὐχαριστία, γιά τήν ὁποία ὁμιλεῖ ὁ Χριστός σήμερα καί μᾶς καλεῖ μέσῳ τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι γιά τούς περισσοτέρους πιστούς ἕνα μεγάλο ζητούμενο στή ζωή τους. Ἔχει ἀτονίσει ἡ συχνή προσέλευση στή θεία Κοινωνία καί ἡ συμμετοχή στό ποτήριο τῆς Ζωῆς ἐξέπεσε σέ συμμετοχή στό ἔθιμο τῶν ἑορτῶν, λίγες φορές τό χρόνο καί συνήθως χωρίς τήν ἀπαραίτητη προετοιμασία. Τόν τελευταῖο καιρό μάλιστα, ἐξαιτίας τῆς ἐπιδημίας, πού μᾶς ταλαιπωρεῖ ἀκόμη, ἐξεγέρθηκε μιά ἰδιαίτερη πολεμική ἐναντίον τῆς θείας Κοινωνίας. Πολλοί Χριστιανοί, ἀσθενεῖς στήν πίστη, φοβοῦνται νά κοινωνήσουν, χωρίς νά σκέφτονται πολύ ἁπλά, πώς τόσους αἰῶνες ποτέ δέν μεταδόθηκε κάποια ἀσθένεια ἀπό τήν θεία Κοινωνία, οὔτε στούς λειτουργούς Ἱερεῖς, οἱ ὁποῖοι καταλύουν τό περίσσευμα τῆς θείας Κοινωνίας στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας. Τοῦτο εἶναι καί ἐπιστημονικῶς ἀποδεδειγμένο κι ἄς τό παραθεωρεῖ αὐτό ἡ σύγχρονη διανόηση.

Ἡ πρώτη θεία Κοινωνία μεταδόθηκε ἀπό τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό στούς Ἁγίους Ἀποστόλους, κατά τήν διάρκεια τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου, στὸ ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλὴμ τὸ βράδυ τῆς πρώτης στήν ἱστορία Μεγάλης Πέμπτης. Ἐκεῖ ὁ Χριστός, μέ τό ψωμί καί τό κρασί, ὡς τά ἀντίτυπα τοῦ σώματος καί τοῦ αἵματός Του, ὅπως λέει ὁ Μέγας Βασίλειος στήν Ἁγία Ἀναφορά τῆς θείας Λειτουργίας του, προτύπωσε τήν μετ’ ὀλίγον σταυρική Του αἱματηρή θυσία «ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καὶ σωτηρίας». Μᾶς παρέδωσε δέ τήν θεία Λειτουργία, λέγοντας «τοῦτο ποιεῖτε εἰς τήν ἐμήν ἀνάμνησιν» (Λουκ. κβ 19), ὥστε κι ἐμεῖς νά ἐπιτελοῦμε τήν ἴδια αὐτή θυσία Του ἀναίμακτα γιά νά βιώνουμε τήν θεϊκή Του Παρουσία.

Ὡς Μυστήριο ἡ θεία Εὐχαριστία ἔχει τὴν ἔννοια, ὅτι τὰ στοιχεῖα τοῦ ἄρτου καὶ τοῦ οἴνου, τὰ ὁποῖα ἁγιάζονται μὲ τὴν ἐπίκληση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, γίνονται πραγματικὰ τὸ ἄχραντο Σῶμα καὶ τὸ τίμιο Αἷμα τοῦ Χριστοῦ μας. Εἶναι τὸ Σῶμα ποὺ γεννήθηκε ἀπό τήν Παναγία μας, πέθανε στὸ Σταυρό, ἀναστήθηκε ἀπὸ τὸν τάφο καὶ θεωμένο ἀναλήφθηκε ἐν δόξῃ στοὺς οὐρανούς, ὅπου κάθεται «ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρὸς». Προσοχή ὅμως ἐδῶ! Ὁ ἄρτος καί ὁ οἶνος τῆς Θείας Εὐχαριστίας δέν συμβολίζουν τό Σῶμα καί Αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ὅπως κακόδοξα φρονοῦν οἱ Προτεστάντες καί ἄλλοι αἱρετικοί, ἀλλά εἶναι τό πραγματικό Σῶμα καί Αἷμα τοῦ Χριστοῦ.

Ἡ θεία Εὐχαριστία εἶναι τό Μυστήριο, πού μᾶς κάνει θεούς κατά χάριν.

Ἐνῶ στὰ ἄλλα Μυστήρια παρέχεται ἡ Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος γιὰ τὸν ἁγιασμὸ τῶν πιστῶν, στὴ θεία Εὐχαριστία παρέχεται ὁ Ἴδιος ὁ Χριστός, τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα Του, τὰ ὁποῖα μεταλαμβάνοντας οἱ πιστοὶ ἑνωνόμαστε μὲ τὸ Χριστὸ, γινόμαστε «θείας φύσεως κοινωνοί» (βλ. Β΄ Πέτρ. α΄4). Μεταλαμβάνουμε τόν Ἴδιο τόν Θεάνθρωπο Ἰησοῦ Χριστό, καθότι, στό πρόσωπό Του, ἡ ἀνθρώπινη φύση Του, ἡ σάρκα Του καί τό αἷμα Του εἶναι ἑνωμένη ὑποστατικά μέ τήν θεότητά Του.

Ἡ Ὀρθόδοξη Θεολογία τονίζει ὅτι, λόγω τῆς ἑνώσεως τῆς Θείας μέ τήν ἀνθρώπινη φύση στό ἕνα πρόσωπο τοῦ Θεοῦ Λόγου, ἡ θεία Φύση τοῦ Κυρίου προσδίδει ἤ κοινοποιεῖ στήν ἀνθρώπινη φύση Του τά χαρακτηριστικά της, δηλαδή τήν ἀπάθεια, τήν ἀθανασία, τήν μακαριότητα καί ὅλες τίς θεϊκές της Ἰδιότητες.

Κατά τόν ἴδιο τρόπο, ὅταν ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί κοινωνοῦμε τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ, ὁλόκληρος ὁ Χριστός εἰσέρχεται μέσα μας, ἀφοῦ καί στήν πιό μικρή κι ἐλάχιστη μερίδα τῆς θείας Κοινωνίας, ὑπάρχει ὁλόκληρος ὁ Χριστός. Ἔτσι θεωνόμαστε κατά χάριν πραγματικά. Δηλαδή μετέχουμε στίς θεϊκές Ἰδιότητες, καθώς κοινωνοῦμε ταυτόχρονα καί τήν Θεία φύση τοῦ Κυρίου μας καί γινόμαστε στ' ἀλήθεια κατά χάριν θεοί, χωρίς βέβαια ὅμως ἐπ' οὐδενί νά παύουμε νά εἴμαστε ἄνθρωποι. Ταυτόχρονα ὅμως ἑνωνόμαστε καί μεταξύ μας σέ μιά ἑνότητα, στό Πανάγιο Σῶμα τοῦ Θεανθρώπου, τήν Ἐκκλησία καί ὁλοκληρωνόμαστε ὡς ἀληθινοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί. Γι᾿ αὐτὸ ἡ θεία Εὐχαριστία εἶναι τὸ κατεξοχὴν Μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας. (βλ. Μάρκ. ιδ, 22-24, Ματθ. κστ, 26-28, Ἰωάν. στ, 53-56, Α΄ Κορινθ. ια, 27) καί χωρίς αὐτό Ἐκκλησία δέν ὑπάρχει.  Νά λοιπόν, γιατί ὑπάρχει τόση πολεμική γιά τή θεία Κοινωνία!

Ἄραγε, πῶς εἶναι λοιπόν δυνατόν το ὑπέρτατο αὐτό Μυστήριο, πού μᾶς κάνει κατά χάριν θεούς, μᾶς ζωοποιεῖ καί μέ τήν χάρη τοῦ Θεοῦ, μᾶς ἀφθαρτίζει, αὐτό τό ἴδιο νά μᾶς μεταδίδει ἰούς θανατηφόρους; Μόνον ὅσοι εἶναι ἄπιστοι ἤ αἱρετικοί καί ἀρνοῦνται τήν πραγματική μεταβολή τῶν Εὐχαριστιακῶν Δώρων σέ Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ, μόνον αὐτοί ἀφήνουν νά ἐμφιλοχωρήσει στό μυαλό τους ἡ ἄτοπη αὐτή καί βλάσφημη σκέψη, πού ἐμπίπτει μάλιστα στην ἀσυγχώρητη βλασφημία κατά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (βλ. Λουκ. ιβ΄10)!

Ἡ Θεία Κοινωνία μπορεῖ νά βλάψει μόνο τούς ἀμετανόητα ἁμαρτωλούς! Σέ αὐτούς, ὅπως λέει ἡ ἀκολουθίας τῆς θείας Μεταλήψεως, ἡ Θεία Κοινωνία γίνεται «ἄνθραξ τούς ἀναξίους φλέγων», κάρβουνο ἀναμμένο δηλαδή πού καίει τούς ἀνάξιους. Ἡ βλάβη ὅμως αὐτή, δέν προξενεῖται ἀπό μικρόβια καί ἰούς, ἀλλά ἀπό τό ὅτι κάποιος ἔρχεται νά κοινωνήσει, χωρίς νά ἔχει προετοιμασθεῖ καταλλήλως (μέ ἐξομολόγηση, μέ νηστεία, μέ θεοφιλῆ τρόπο ζωῆς) ἤ καί χωρίς νά πιστεύει, ὅτι κοινωνεῖ τόν Χριστό, ὅπως τονίζει καί ὁ Ἀπόστολος Παῦλος (βλ. Α΄ Κορινθ. 11, 27-30).

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ἄς ἔχουμε ἐπίγνωση, ὅτι ποτέ δέν θά γίνουμε ἄξιοι γιά νά παρακαθίσουμε στήν Ἁγία Τράπεζα τοῦ Χριστοῦ. Ὅμως Ἐκεῖνος ἀπευθύνει σέ ὅλους μας σήμερα μιά πρόσκληση ὑπογεγραμμένη μάλιστα μέ τό τίμιο Αἷμα Του καί περιμένει νά τήν ἀποδεχθοῦμε καί νά προσέλθουμε. Ἡ πρόσκλησή Του μᾶς ἀξιώνει κι ἄν τήν ἀποδεχθοῦμε σημαίνει πώς παραδεχόμαστε, ὅτι ἔχουμε τήν ἀδήριτη ἀνάγκη τῆς θείας Κοινωνίας Του γιά τήν σωτηρία μας καί αὐτό ἀκριβῶς θέλει ὁ Κύριος ἀπό ὅλους ἐμᾶς. Ὁ Χριστός λοιπόν μᾶς καλεῖ ὅλους, γιά νά μᾶς σώσει ὅλους. Ἀλλά σώζονται, μόνον ὅσοι ἀνταποκρίνονται. Ἡ ἀπόφαση τῆς σωτηρίας εἶναι δική μας. Κρίμα γιά ὅσους φοβοῦνται, ὅτι θά ἀρρωστήσουν ἤ θά πεθάνουν ἀπό τήν θεία μετάληψη τοῦ Ποτηρίου τῆς Ζωῆς. Εἶναι ἤδη ἀσθενεῖς καί πνευματικά ἔχουν πεθάνει. Ὑπονομεύουν δέ τήν πνευματική τους ζωή καί τό αἰώνιο μέλλον τους. Κλείνουν τήν πόρτα, τήν ὁποία ὁ Ἰησοῦς Χριστός ἄνοιξε στούς ἀνθρώπους γιά νά εἰσέλθουν στήν αἰώνια ζωή.

Ἐμεῖς οἱ ὑπόλοιποι, ἄς φροντίσουμε, καθώς πλησιάζουμε ὅλο καί πιό κοντά στά Χριστούγεννα νά μήν στενοχωρήσουμε τόν Χριστό, ἀπορρίπτοντας τήν πρόσκλησή Του καί ἀδιαφορώντας γιά τήν θυσία Του. Τό Μυστικό Δεῖπνο στρώνεται σέ κάθε Θεία Λειτουργία, κι ὅσο πιό συχνά συμμετέχουμε, τόσο πιό κοντά ἐρχόμαστε στή σωτηρία μας Ἀμήν.

 

 

Εκτύπωση Email

ΜΕ ΛΑΜΠΡΟΤΗΤΑ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΤΗΣ ΣΑΜΟΥ ΤΗΣ ΙΚΑΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΟΥΡΝΩΝ ΤΙΜΗΣΑΝ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΤΩΝ ΘΑΛΑΣΣΩΝ

IMG_20221206_214355.jpg

Με λαμπρότητα τα Νησιά της Σάμου της Ικαρίας και των Φούρνων τίμησαν τον Άγιο των θαλασσών Άγιο Νικόλαο στους:

35 Ιερούς Ναούς στη Σάμο εξ αυτών 8 Ενοριακούς και 27 Παρεκκλήσια και Εξωκκλήσια.

18 Ιερούς Ναούς στην Ικαρία εξ αυτών 5 Ενοριακούς και 13 Παρεκκλήσια και Εξωκκλήσια.

1 Ιερού Ναού στους Φούρνους και 1 Εξωκκλησίου στη Θύμαινα.

 

Την παραμονή της Εορτής ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας χοροστάτησε και ομίλησε στον Ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Όρμου Μαραθοκάμπου. Στη συνέχεια χοροστάτησε και ομίλησε σε Παρεκκλήσιο κοντά στον τραυματισμένο από το σεισμό Ιερό Ενοριακό Ναό του Αγίου Νικολάου του χωρίου Κουμεϊκων και ακολούθως χοροστάτησεκαι ομίλησε λόγω του πληγέντος εκ του σεισμού Μεγαλοπρεπούς Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Όρμου της πόλεως Καρλοβασίων  στο Πνευματικό του Κέντρο και προέστη της λιτανεύσεως της Ιεράς Εικόνος του Αγίου. Παρέστησαν Πολιτικές και Στρατιωτικές Αρχές της πόλεως των Καρλοβασίων, πλήθος λαού, καθώς και η Φιλαρμονική Καρλοβάσου όπου συνόδευσε την Ιερά Λιτάνευση.

Την κυριώνυμη ημέρα χοροστάτησε του Όρθρου, Λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Νικολάου Βαθέος Σάμου. Χειροτόνησε εις διάκονον τον Ανάργυρο Δεσποίνη έγγαμο και απόφοιτο της Πατμιάδος Εκκλησιαστικής Σχολής. Τέλεσε επίσημη Δοξολογία  του Προστάτου του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος Αγίου Νικολάου. Ακολούθησε Λιτάνευση της Ιεράς Εικόνος όπου την συνόδευσαν η Φιλαρμονική του Στρατού, Πολιτικές και Στρατιωτικές Αρχές του Νησιού μας και πλήθος Λαού.

Συνεχάρη το αξιόμαχο Πολεμικό μας Ναυτικό το οποίο με τη βοήθεια του Λιμενικού Σώματος παραμένουν άγρυπνοι φρουροί της γαλάζιας θάλασσας του Αιγαίου κρατώντας τα Ελληνικά πηδάλια των πολεμικών μας πλοίων με τα στιβαρά χέρια τους σε όλους τους καιρούς. Ευχήθηκε δε ο Άγιος Νικόλαος ο φύλακας και φρουρός τους να χαρίζει σε όλους υγεία και δύναμη, να τους προστατεύει και σκέπει. Να είναι καλοτάξιδοι και πάντα με νίκες.

Το απόγευμα της Εορτής ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας χοροστάτησε του Μεθεόρτου Εσπερινού υπαιθρίως έμπροσθεν του πληγέντος από το σεισμό Υπερμεγέθους Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Κοκκαρίου και ομίλησε επίκαιρα.

20221205_190319.jpg

20221205_193104.jpg

20221205_201837.jpg

20221205_211054.jpg

20221205_211132.jpg

20221206_084005.jpg

20221206_084726.jpg

20221206_091031.jpg

20221206_092516.jpg

20221206_103053.jpg

IMG_20221206_212816.jpg

20221206_113722.jpg

IMG_20221206_212705.jpg

IMG_20221206_212932.jpg

20221206_113152.jpg

20221206_182212.jpg

 

Εκτύπωση Email

ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΣΤΗ ΣΑΜΟ

20221204_115959.jpg

Μέ κάθε λαμπρότητα ἒγινε ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Βαρβάρας στό Νησί μας. Ὁ Σεβασμιώτατος Χοροστάτησε στόν ἐσπερινό, λειτούργησε καί κήρυξε τό θεῖο λόγο στόν Πανηγυρίζοντα Ἱερό Ναό τοῦ Μετοχίου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ζωοδόχου Πηγῆς Βλαμαρής. Στή διάρκεια τῆς Πανηγύρεως τέθηκε σέ προσκύνηση ἀπότμημα τοῦ Ἱεροῦ Λειψάνου τῆς Ἁγίας.

Ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας συμμετεῖχε στόν ἐπίσημο ἑορτασμό τῆς προστάτιδος τοῦ Πυροβολικοῦ Ἁγίας Βαρβάρας, τέλεσε Δοξολογία και παρηκολούθησε τήν ἐπίδειξη ὁπλικῶν συστημάτων. Εὐχήθηκε δέ σέ ὃλους ὂσοι ὑπηρετοῦν καί προμαχοῦν τῶν ἀκριτικῶν νησιῶν μας τῆς Σάμου, τῆς Ἰκαρίας καί τῶν Φούρνων λίγα μέτρα ἀπό τίς ἀλησμόνητες Πατρίδες «ἡ Ἁγία Μεγαλομάρτυς Βαρβάρα καί οἱ ἡρωικοί νεκροί πυροβολητές νά τούς κατευθύνουν καί νά τούς ἐνδυναμώνουν στήν ἐκτέλεση τοῦ χρέους πρός τήν Ὀρθόδοξη Χριστιανική μας πίστη καί τήν ἒνδοξη Πατρίδα μας».

20221203_175453.jpg

20221204_085437.jpg

20221204_120011.jpg

IMG-480c4da43dadb7d6035c63a53cb3d0de-V.jpg

IMG-3400e5f640eff5b4744fabc880ba3380-V.jpg

Εκτύπωση Email

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΑΣ ΣΤΗΝ Ι. Μ. ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

DSC_9376.JPG

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας μη δυνάμενος να παρευρεθή στην ενθρόνιση του Σάμιου Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. κ. Δαμασκηνού, λόγω των εορταστικών εκδηλώσεων της 110ης επετείου ενώσεως της Σάμου με τη Μητέρα Ελλάδα, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας και συγκεκριμένα στο Δήμο Θέρμου, το Σάββατο 26 και την Κυριακή 27 Νοεμβρίου.

Σε πανηγυρική ατμόσφαιρα ο Δήμος Θέρμου υποδέχθηκε τον νέο Ποιμενάρχη και πνευματικό του Πατέρα, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνό το απόγευμα του Σαββάτου 26 Νοεμβρίου 2022.  Στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου, τελέσθηκε η Ενθρονιστήρια Δοξολογία και ο Αναστάσιμος Εσπερινός.

Προ της απολύσεως του Εσπερινού ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. κ. Δαμασκηνός ευχαρίστησε για την παρουσία του και παρουσίασε στους πιστούς τον Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας.

Ο Μητροπολίτης μας κ. Ευσέβιος εξέφρασε τη χαρά του για την επάξια εκλογή στον θρόνο της Αιτωλίας και της Ακαρνανίας του Σαμίου στην καταγωγή, Μητροπολίτου κ. Δαμασκηνού και προέτρεψε τους πιστούς να τον αγαπούν και να τον τιμούν γιατί είναι ένας άνθρωπος με πολλές ικανότητες, με θυσιαστικό φρόνημα και με διάθεση προσφοράς.

Στην υποδοχή και στον Εσπερινό συμμετείχαν ο Δήμαρχος Θέρμου, οι Δήμαρχοι Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου, Αγρινίου και Αστακού, Βουλευτές, Πολιτευτές, Αντιδήμαρχοι, πρόεδροι τοπικών κοινοτήτων, εκπρόσωποι της Ελληνικής Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής, οι Διευθυντές των Σχολείων, εκπρόσωποι συλλόγων και φορέων και πλήθος πιστών.

Το πρωί της Κυριακής 26ης Νοεμβρίου 2022 στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Θέρμου τελέσθηκαν η ακολουθία του Όρθρου και η δισαρχιερατική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσεβίου και συλλειτουργούντος του Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνού, ο οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο.

Κατά την απόλυση της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός ευχαρίστησε τον Ποιμενάρχη μας για την παρουσία του, την αγάπη του στο πρόσωπό του, την πολλαπλή στήριξη σε όλη τη διάρκεια της ζωής του και τον παρακάλεσε να προσεύχεται για αυτόν και για το ποίμνιο που του εμπιστεύθηκε ο Θεός.

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας, για μία ακόμη φορά συνεχάρη τον Σεβασμιώτατο κ. Δαμασκηνό για την επάξια εκλογή του, αναφέρθηκε στα πολλά τάλαντα και χαρίσματα με τα οποία τον προίκισε ο Θεός και του ευχήθηκε μία μακρά και αγλαόκαρπη ποιμαντορία. Σε ανάμνηση δε του προσέφερε την αρχιερατική μίτρα που φορούσε.

DSC_9231.JPG

DSC_9290.JPG

DSC_9389.JPG

DSC_9397.JPG

Εκτύπωση Email

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟΝ ΚΗΡΥΓΜΑ

Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2022

Ι΄Λουκᾶ (Λουκᾶ ιγ΄ 10-17)

 

i_louka_sigiptousas3.jpg

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός κάθε Σάββατο πήγαινε ἀπαραιτήτως στήν Συναγωγή γιά νά συμμετάσχει στήν κοινή λατρευτική Σύναξη, ἄν καί δέν ὑπῆρχε λόγος γιά Ἐκεῖνον. Ὡς Θεός ἦταν ὁ ἀποδέκτης αὐτῆς τῆς προσευχῆς καί τῆς θείας λατρείας. Ὡς Ἄνθρωπος ὅμως συγκαταβαίνει γιά νά μᾶς διδάξει  μέ τό παράδειγμά Του, τήν ἀναγκαιότητα καί τήν σπουδαιότητα τοῦ ἐκκλησιασμοῦ, ὅπως αὐτό φανερώθηκε καί μέσα ἀπό τήν θεραπεία τῆς συγκύπτουσας γυναίκας. Διότι ἡ συγκύπτουσα  παρά τό μεγάλο πρόβλημα τῆς ὑγιείας της, δέν παρέλειψε νά πάει στήν συναγωγή γιά νά προσευχηθεῖ, ὑπερνικώντας ὅλα τά ἐμπόδια καί ἐκεῖ ἔλαβε καί τήν θεραπεία ὡς βραβεῖο τῆς πίστης, τῆς ὑπομονῆς καί της ἐπιμονῆς της.

Στό 20ό κεφάλαιο τοῦ βιβλίου τῆς Ἐξόδου (Κ, 8-11), ἐκεῖ ὅπου ἀναφέρονται οἱ 10 ἐντολές,  τίς ὁποῖες ὁ Ἴδιος ὁ Κύριος, ὡς ἄσαρκος Λόγος ἐπέδωσε στόν Μωϋσῆ, στό Ὄρος Σινᾶ καί οἱ ὁποῖες σημειωτέον εἶναι σέ ἀπόλυτη ἰσχῦ, διαβάζουμε στήν τέταρτη ἐντολή: «Νά θυμᾶσαι τήν ἡμέρα τοῦ Σάββάτου καί νά τήν ἁγιάζεις, ξεχωρίζοντάς την ἀπό τίς ἄλλες ἡμέρες καί ἀφιερώνοντας αὐτήν στόν Κύριο. Ἕξι ἡμέρες νά ἐργάζεσαι καί νά κάνεις ὅλα τά ἔργα σου. Ἄλλά τήν ἕβδομη ἡμέρα, πού εἶναι ἡμέρα ἀνάπαυσης (Σάββατο στά ἑβραϊκά σημαίνει ἀνάπαυση), νά τήν ἀφιερώνεις στόν Κύριο καί Θεό σου. Κατ’ αὐτήν τήν ἡμέρα δέν θά κάνεις καμμία ἐργασία, οὔτε ἐσύ, οὔτε ὁ υἱός σου, οὔτε ἡ κόρη σου, οὔτε ὁ δοῦλος ἤ ἡ δούλη σου, οὔτε τό βόδι ἤ τό ὑποζύγιό σου, οὔτε κανένα ἄλλο ζῶο σου. Καί αὐτός ἀκόμη ὁ ξένος, πού φιλοξενεῖται σ’ ἐσένα. Διότι σέ ἕξι ἡμέρες δημιούργησε ὁ Θεός τόν οὐρανό, τήν γῆ, τήν θάλασσα καί ὅλα ὅσα ὑπάρχουν σέ αὐτά. Καί σταμάτησε νά ἐργάζεται τήν ἕβδομη ἡμέρα. Γι’ αὐτό ὁ Κύριος εὐλόγησε τήν ἕβδομη ἡμέρα καί τήν ἔκανε γιά ἐμᾶς ἁγία καί ἀφιερωμένη ἀπό ἐμᾶς σ΄ Αὐτόν.»

Γιά τούς Χριστιανούς ἀπό τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ καί μετά, ἡ ἀφιερωμένη στόν Θεό ἡμέρα εἶναι ἡ μία τῶν Σαββάτων, ὅπως ἀκοῦμε στά ἀνάστάσιμα Ἑωθινά Εὐαγγέλια τῶν Ὄρθρων τῶν Κυριακῶν. Δηλαδή ἡ πρώτη ἡμέρα μετά τό Σάββατο, ἡ ὁποία πρός τιμήν τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου ὀνομάσθηκε Κυριακή, ἀπό τή λέξη Κύριος.

Ὁ Κύριός μας λοιπόν, μᾶς διδάσκει, ὅτι πρέπει νά ἁγιάζουμε τήν ἡμέρα τῆς Κυριακῆς. Τίς ὑπόλοιπες ἕξι νά ἐργαζόμαστε καί τήν ἕβδομη νά τήν ἀφιερώνουμε στή λατρεία Του, ἀλλά νά τήν κρατοῦμε καί γιά τήν ἀνάπαυσή μας. Λέει χαρακτηριστικά ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος: «Ὁ Θεὸς μοιράστηκε μαζί μας τὶς ἑφτὰ μέρες τῆς ἑβδομάδος. Καὶ σ᾿ ἐμᾶς ἔδωσε ἕξι, ἐνῷ γιὰ τὸν ἑαυτό Του κρατησε μία. Καὶ γιατί λέω γιὰ ὁλόκληρη μέρα; Μόνο δύο ὧρες ἀπό τήν ἡμέρα τῆς Κυριακῆς.»

Ἄν ρίξουμε ὅμως μιά ματιά στή ζωή τῶν συγχρόνων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν, θά ἀπογοητευθοῦμε, διότι σέ μεγάλο βαθμό, δέν γνωρίζουν ὅτι ὁ ἐκκλησιασμός τῆς Κυριακῆς καί ἡ προσπάθεια νά ζήσουμε πνευματικότερα αὐτήν τήν ἡμέρα, εἶναι ἐντολή τοῦ μόνου Ἀληθινοῦ καί ζῶντος Θεοῦ. Καί ὅσοι τό γνωρίζουν ἀκόμη, δύσκολα μπαίνουν στήν διαδικασία νά σταθοῦν στό ὕψος αὐτῆς τῆς ἐντολῆς καί νά περιφρουρήσουν τό χριστιανικό τους ἦθος καί τόν ὀρθόδοξο τρόπο τῆς διαβίωσής τους, ἐνῶ συνήθως καλύπτονται δυστυχῶς πίσω ἀπό ἀνόητες δικαιολογίες.

Ὅμως:

-Ξεχνᾶμε, πώς δέν ἔχει ὁ Χριστός ἀνάγκη τόν Ἐκκλησιασμό μας, ἀλλά ἐμεῖς ἔχουμε ἀνάγκη τόν Χριστό.

-Ξεχνᾶμε, πώς εἴμαστε δισυπόστατοι μέ σῶμα καί ψυχή καί πώς τό σῶμα μας ἔχει ἀνάγκες, ἀλλά καί ἡ ψυχή ὁμοίως χρειάζεται ἀνάπαυση καί θαλπωρή.

-Ξεχνᾶμε, πώς τό κέρδος ἀπό τήν ἐργασία τῆς Κυριακῆς, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός εἶναι ζημιά πνευματική καί εὐκαιρία πρώτης τάξεως στά χέρια του διαβόλου, γιά νά μᾶς πειράξει καί νά μᾶς ἐξουθενώσει.

-Ξεχνᾶμε, ὅτι ἤρθαμε στή ζωή αὐτή, ὄχι γιά νά δημιουργήσουμε σπίτια, κτήματα καί χρήματα, ἀλλά γιά νά ζοῦμε σέ κοινωνία μέ τόν Χριστό.

-Ξεχνᾶμε, πώς, ἐνῶ εὔκολα δικαιολογούμαστε, ὅτι δέν ἔχουμε χρόνο γιά ἐκκλησιασμό ἤ κάτι πνευματικό, διότι μᾶς κυνηγοῦν οἱ δουλειές καί πρέπει νά τίς τελειώσουμε, τήν ἴδια στιγμή βρίσκουμε πολύ χρόνο γιά ὁ,τιδήποτε ἄλλο. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, μέ πόνο ἀναλύει τήν ἀνθρώπινη συνήθεια, πού τόσο μοιάζει στήν ἐποχή μας: «Στοὺς χοροὺς, λέει καὶ στὶς διασκεδάσεις τρέχουμε πρόθυμα. Τὶς ἀνοησίες τῶν τραγουδιστῶν τὶς ἀκοῦμε μὲ εὐχαρίστηση. Τὶς αἰσχρολογίες τῶν ἠθοποιῶν τὶς ἀπολαμβάνουμε γιὰ ὦρες, δίχως νὰ βαριόμαστε. Καὶ μόνο ὅταν μιλάει ὁ Θεός, χασμουριόμαστε, ξυνόμαστε καὶ ζαλιζόμαστε. Μὰ καὶ στὰ γήπεδα, μολονότι δὲν ὑπάρχει στέγη γιὰ νὰ προστατεύει τοὺς θεατὲς ἀπὸ τὴ βροχή, τρέχουν οἱ περισσότεροι...καί δὲν λογαριάζουν, οὔτε τὴν κακοκαιρία, οὔτε τὸ κρύο οὔτε τὴν ἀπόσταση. Τίποτε δὲν τοὺς κρατάει στὰ σπίτια τους. Ὅταν, ὅμως, πρόκειται νὰ πᾶνε στὴν Ἐκκλησία, τότε καὶ τὸ ψιλόβροχο τοὺς γίνεται ἐμπόδιο.»

-Ξεχνᾶμε ἐπίσης, πώς ἐνῶ ἐμεῖς μάθαμε ἀπό τόν κόσμο, στόν ὁποῖο ζοῦμε, νά τρέχουμε ἀγχωμένοι γιά νά προλάβουμε ὅλες τίς δουλειές, πολλοί συνάνθρωποί μας φεύγουν ἀπό τήν ζωή αὐτή, ἔχοντας ἀφήσει ἀτελείωτες τίς ἐργασίες τους καί τίς δουλειές τους στή μέση. Καί ὅταν κλείσουμε τά μάτια μας σ’αὐτή τή ζωή, γιά νά ἀτενίσουμε τήν αἰωνιότητα, τότε θά εἶναι ἀργά, γιά ἐκκλησιασμό, γιά μετάνοια, γιά ἐξομολόγηση, γιά θεία κοινωνία. Ὥστε αὐτός ὁ θάνατος πλέον νά δίνει ἀφορμή γιά νά φιλοσοφήσουμε τήν ζωή καί ὅλα ὅσα πράττουμε.

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ὁ Κύριος, ὅπως τότε στήν Συναγωγή, ἔτσι καί σήμερα στή διάρκεια τοῦ ἐκκλησιασμοῦ μας, θεραπεύει τήν ψυχή καί τό σῶμα μας, μέσα ἀπό τά Μυστήρια τά ὁποῖα ἐπιτελεῖ ὁ Ἴδιος διά τῶν Ἱερέων. Ὅμως σέ ἀντίθεση μέ τούς σήμερα ἑορταζομένους Ἁγίους, τήν Ἁγία Βαρβάρα, τόν Ὅσιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό καί τόν νέο Ἱερομάρτυρα Σεραφείμ Ἐπίσκοπο Φαναρίου, ἐμεῖς ὄχι μόνο δέν ὁμολογοῦμε τήν πίστη μας, ἀλλά δέν τήν ἐκφράζουμε κιόλας, ἀφοῦ δέν ἀξιοποιοῦμε τίς εὐκαιρίες γιά νά ἐκκλησιαζόμαστε καί νά κοινωνοῦμε. Ἐπιλέγουμε νά διαφοροποιούμαστε στίς ἐπιλογές μας ἀπό ἐκείνους, πού ἄν καί ἔζησαν σέ διαφορετικές ἐποχές ἡ Ἁγία Βαρβάρα τόν 3ο αἰῶνα, ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός τόν 8ο καί ὁ ἅγιος Σεραφείμ τόν 16ο, ἐντούτοις τούς συνδέει τό κοινό μαρτυρικό φρόνημα καί ἡ θυσία γιά τήν ἀγάπη καί τήν δόξα τοῦ Χριστοῦ.

Σέ 21 ἡμέρες σύν Θεῷ θά ἑορτάσουμε τήν γέννηση τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου μας. Θά ἀκουστοῦν πολλά λόγια καί εὐχές. Τά περισσότερα χωρίς βάθος καί χωρίς ἀντίκρυσμα...ἔτσι γιά τό καλό! Σπανίως ἀκούγεται πώς ὁ Χριστός ἦλθε πάνω στή γῆ, γιά νά ἀρραβωνιασθεῖ τήν ψυχή μας, ὥστε νά τελεσθοῦν οἱ γάμοι στήν ἐπουράνια Βασιλεία Του. Ὁ Χριστός μᾶς καλεῖ στήν αἰώνια κοινωνία μαζί Του! Πώς θά ἀνταποκριθοῦμε; Τί θά ἀπαντήσουμε; Ἄς προσέξουμε, γιατί ὅταν τελειώσει ὁ ἐπίγειος βίος δέν τελειώνει καί ἡ ζωή. Εἴμαστε αἰώνιοι. Μακάρι νά τό ἐννοήσουμε αὐτό καί νά μετανοήσουμε! Μακάρι πρίν κλείσουμε τά μάτια μας πάνω στή γῆ, νά ἐπιστρέψουμε στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας! Μακάρι νά μήν ἀναστενάζουμε αἰωνίως μέ πικρία γιά ὅσες φορές δέν ἐκκλησιαστήκαμε καί κυρίως δέ μεταλάβαμε τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων. Μακάρι νά μάθουμε ζοῦμε αἰωνίως μέ τόν Χριστό, ὅπως οἱ Ἅγιοί μας. Ἀμήν. 

 

Εκτύπωση Email

ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ

η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Άυριο
γιορτάζουν:

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

Σήμερα:

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Κυρ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31