3 islands

ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΙΚΑΡΙΑΣ κ.κ ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΕΠΙ ΤΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

kritiworld.gr_-290.jpg

Χριστούγεννα σημαίνει ἐλπίδα

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Ἡ γέννηση τοῦ Θεανθρώπου δέν ἀποτελεῖ ἕνα τυχαῖο ὁρόσημο στό χωροχρονικό πλαίσιο τοῦ πλανήτη. Εἶναι ἕνα σωτηριολογικό γεγονός, θεανθρώπινο καί ἀποτελεῖ τήν ἀφετηριακή συνοριογραμμή, τό χρονικό διά μεσό της ἱστορίας πού χωρίζει τούς αἰῶνες σέ προχριστιανικούς καί χριστιανικούς.

Οἱ Προφῆτες τῆς Π. Διαθήκης, ἀρκετούς αἰῶνες πρίν, προφητεύουν μέ θαυμαστή ἀκρίβεια τόν χρόνο, τόν τόπο, καθώς καί διάφορα ἰδιαίτερα χαρακτηριστικά γύρω ἀπό τό σπήλαιο τῆς Γεννήσεως, μεταξύ αὐτῶν οἱ Προφῆτες Δανιήλ, Μιχαίας, Ἠσαίας καί Ἀββακούμ. Καί «ἦλθε τό πλήρωμα τοῦ χρόνου». Ὁ Θεός γίνεται ἄνθρωπος γιά νά γίνει ὁ ἄνθρωπος Θεός.

Οἱ Εὐαγγελιστές ἐπιμένουν νά τονίζουν τῆς ἱστορικότητα τοῦ γεγονότος, γιατί θέλουν νά ποῦν, ὅτι ὁ Χριστός εἶναι ἱστορικό πρόσωπο. Αὐτό σημαίνει, ὅτι ὁ Χριστός προσέλαβε πραγματική ἀνθρώπινη σάρκα καί ἡ ἐνανθρώπηση δέν ἔγινε κατά δόκηση, κατά φαντασία.

Παρά τήν ἱστορικότητά του, τό γεγονός αὐτό παραμένει μυστήριο. Ξέρουμε ὅτι ὑπάρχει ὁ Θεάνθρωπος, τέλειος Θεός καί τέλειος ἄνθρωπος, ἀλλά παραμένει μυστήριο τό πῶς ἑνώθηκε ἡ θεία μέ τήν ἀνθρώπινη φύση στήν ὑπόσταση τοῦ Λόγου.

Ἄλλωστε, αὐτό πού συνέβη στό πρόσωπο τοῦ Υἱοῦ και Λόγου τοῦ Θεοῦ, ὅτι ἑνώθηκαν ὑποστατικά ἡ θεία μέ τήν ἀνθρώπινη φύση, ἔγινε μία φορά. Γί αὐτό, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός θά πεῖ ὅτι ὁ Χριστός εἶναι «τό μόνον καινόν ὑπό τόν ἥλιον», εἶναι, δηλαδή, τό καινούργιο μετά τήν δημιουργία. Αὐτό σημαίνει, ὅτι μετά τήν δημιουργία τοῦ κόσμου καί τοῦ ἀνθρώπου, τίποτε δέν γίνεται καινούργιο στόν κόσμο. Τό καινούργιο εἶναι μόνο ὁ Θεάνθρωπος Κύριος.

  Ἔτσι, τό ἱστορικό του γεγονότος δέν αἴρει τό μυστήριο, ἀλλά καί τό μυστήριο δέν καταργεῖ τήν ἱστορικότητα. Ἑορτάζουμε κατά τά Χριστούγεννα τήν γέννηση τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά ταυτόχρονα βιώνουμε μυστηριακά μέσα στήν καρδιά ὅλα τα γεγονότα πού συνδέονται μέ αὐτό, ἀφοῦ, ὅταν ζοῦμε στήν Ἐκκλησία, μετέχουμε καί βιώνουμε ὅλους τους σταθμούςτης θείας ἐνανθρωπήσεως.

Ἡ γέννηση τοῦ Θεανθρώπου παρέχει ὀντολογικά τήν δυνατότητα σέ κάθε ἄνθρωπο νά ἐπαναπροσδιορίσει καί ἐλεύθερα πλέον νά αὐτοπροσδιορίσει τήν προσωπική του ὑπόσταση. Χριστούγεννα σημαίνει ἐλπίδα, σωτηρία, νέα ἀπαρχή καί πορεία, νέο ξεκίνημα. Στό πανάγιο πρόσωπο τοῦ Λυτρωτῆ Χριστοῦ, ἡ ἀνθρώπινη ὀντότητα ἁγιάζεται καί μετατρέπεται σέ πρόσωπο, καί που περισσότερο ἐπανακτᾶ τήν δυνατότητα ν’ ἀφουγκράζεται καί νά γεύεται τήν ἀνεκλάλητη χαρά καί εὐφροσύνη τῆς Παραδείσιας τρυφῆς.

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Φέτος καλούμαστε νά γιορτάσουμε Χριστούγεννα καί Πρωτοχρονιά κάτω ἀπό διαφορετικές καί δύσκολες καταστάσεις καί λόγῳ τῆς πανδημίας ἀλλά καί λόγῳ ἑνός ἰσχυροῦ σεισμοῦ, πού κτύπησε ἰδιαίτερά τό νησί τῆς Σάμου.

Κάθε χρόνος πού ἀνατέλλει εἶναι γιά ὅλους μιά πρόκληση γεμάτη ἄγνωστα καί μυστικά. Ἕνα μυστήριο. Ἀφορμή γιά νά ἐνεργοποιεῖ δράσεις, προσπάθειες καί ἀγῶνες, ἀρκεῖ νά μήν ἐξαντλεῖται μέσα μας ἡ κινητήρια δύναμη τῆς ἐλπίδας γιά τό καλύτερο. Γιά τή νίκη!

Ἐλπίδα ζωντανή μέσα στήν πτώχευση, τήν ἀνασφάλεια, τήν ἀνεργία, τήν πανδημία, τούς γκρεμισμένους ναούς καί τά σπίτια.

Ἐλπίδα πού δέν θά στηρίζεται ἁπλά σ’ ἕνα συναίσθημα που θά μᾶς ὑποβάλει μέσα στήν ἑορταστική ἀτμόσφαιρα, ἀλλά ἐλπίδα που εἶναι πάνω ἀπ’ ὅλα αὐτά. Ἐλπίδα που ἐξαρτᾶται ἀπό τόν κόπο, τό θάρρος, τήν αἰσιοδοξία μας γιά τό μέλλον. Καί ἐπειδή δέν ἀρκοῦν αὐτά γιά νά πατήσουμε γερά στά πόδια μας, ἐλπίδα πού θά στηρίζεται στόν Ἕναν, Ἀληθινό Θεό, ὁ Ὁποῖος θά συνεχίζει νά κυβερνᾶ τόν κόσμο καί γιά τό 2021, ἔστω κι ἄν κάποιοι θέλουν νά τό ξεχνᾶμε. 

Ἐλπίδα που θά στηρίζεται στό πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καί θά πηγάζει ἀπό τήν θεϊκή παντοδυναμία Του. Θά ἐνισχύεται ἀπό τήν ἄπειρη ἀγάπη Του καί θά τροφοδοτεῖται ἀπό τήν ἁγιαστική Του χάρη.

Ὁ ἄνθρωπος ἔχει ἀνάγκη ἀπό ἐλπίδα, ἀπό ὅραμα· αὐτό δίνει νόημα στή ζωή καί τόν κινεῖ σέ δράση. Ἄνθρωπος χωρίς ἐλπίδα εἶναι οὐσιαστικά νεκρός.

Χριστούγεννα! Περισσεύει ἡ ταπείνωση, ἡ πτωχεία καί συγκατάβαση, ἡ ἕνωση Οὐρανοῦ καί γῆς! Περισσεύει ἡ ἐλπίδα γύρω μας καί διαχέεται σέ ὅλα τα πέρατα τῆς γῆς, καθώς «ἀνέτειλεν ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης, Χριστός ὁ Θεός ἠμῶν».

Τί θαυμαστή πού εἶναι ἡ ἐλπίδα τῶν Χριστιανῶν! Ἀσύγκριτα ἀνώτερη ἀπό κάθε ἄλλη ἐπίγεια ἐλπίδα! Πέρα ἀπό τόν θάνατο καί τά στενά ὅρια αὐτοῦ τοῦ κόσμου! Ἀγκαλιάζει τή μακάρια αἰωνιότητα! Ἅς ἀπαρνηθοῦμε, λοιπόν, ὅ,τι γήϊνο καί ψεύτικό μας ἑλκύει καί ἄς πέσουμε στήν ἀγκαλιά τοῦ Χριστοῦ. ἄς Τόν ἀγαπήσουμε μέ ὅλη μας τήν καρδιά, ἄς ἑνωθοῦμε ὅσο μποροῦμε πιό στενά μαζί Του. Ἐκεῖνος εἶναι ἡ ζωή μας, ἡ σωτηρία μας, τώρα καί στούς ἀτελεύτητους αἰῶνες.

«Ὁ Θεός ἦρθε στή γῆ. Καί ποιός δέν θά γίνει οὐρανός;», θά τονίσει ὁ Ἅγιος Νεόφυτος ὁ Ἔγκλειστος.

Καλά Χριστούγεννα, λοιπόν,

καί εὐλογημένος ὁ νέος χρόνος!

Μετά τῆς ἐν Χριστῷ τεχθέντι ἀγάπης καί ἐνθέρμων εὐχῶν

Ὁ Ἐπίσκοπός σας

+ Ὁ Σάμου καί Ἰκαρίας ΕΥΣΕΒΙΟΣ

Εκτύπωση Email

Η 108η ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΕΩΣ ΤΗΣ ΣΑΜΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

1912.jpg

Τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. Εὐσεβίου

Τό νησί μας σήμερα ἑορτάζει τήν 108η ἐπέτειο τῆς Ἑνώσεώς του μέ τή Μητέρα Ἑλλάδα. Ἡμέρα ἐθνικοῦ καί Σαμιακοῦ μεγαλείου καί ἡρωισμοῦ, ἑνός λαοῦ προσηλωμένου στά ἀνεκτίμητα ἰδανικά τῆς θρησκείας καί τῆς πατρίδος.

Οἱ γενναῖοι πρόγονοί μας μέ πίστη καί φιλοπατρία, σύσσωμοι καί καθοδηγούμενοι ὑπό τοῦ Σαμίου Προέδρου Θεμιστοκλῆ Σοφούλη, ἀλλά καί τοῦ πνευματικοῦ τους πατέρα Μητροπολίτου Κωνσταντίνου, ἔφεραν τήν πολυπόθητη ἐλευθερία, ἀπέδειξαν στούς ἐχθρούς ὅτι τό νησί μας εἶναι τό «κραταιότατο προπύργιο πρός Ἀνατολάς».

 Ὀφείλουμε εὐγνωμοσύνη πρός ἐκείνους πού συνέβαλαν μέ κάθε τρόπο στήν ἐκπλήρωση τῆς προσδοκίας καί τοῦ μύχιου πόθου κάθε Σαμιώτη, νά δεῖ τό νησί του ἐλεύθερο ἀπό τήν Ἡγεμονία καί ἑνωμένο μέ τόν ἐλεύθερο κορμό τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπικράτειας.

Ἅς ἐμπνευστοῦμε ἀπό τούς προγόνους μας καί βαδίζοντας στά ἴχνη τούς ἄς διδαχθοῦμε ἀπό τή ζωή καί τή θυσία τους, τή γενναιότητα καί τήν προσφορά τους. Ἅς καταλάβουμε, ὅτι μόνο μέ τήν βαθιά πίστη στόν Θεό, τήν ἀποφασιστικότητα, τήν ἀλληλοβοήθεια, τήν ἐργατικότητα, τόν παραμερισμό μικροτήτων καί τήν ἀγάπη, θά ξεπεράσουμε τήν κάθε δυσκολία καί θά ἐκδιώξουμε κάθε κακό πού ἀλλοτριώνει καί τυφλώνει νοῦ καί καρδιά.

Κάθε χρόνο τήν ἐπέτειο τῆς ἑνώσεως τῆς Σάμου μέ τήν Μητέρα Ἑλλάδα τήν ἑορτάζουμε στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Σπυρίδωνος στό Βαθύ, μέσα στόν ὁποῖο τόν Νοέμβριο τοῦ 1912 συνεδρίασε ἡ ἐθνοσυνέλευση τῶν Σαμίων πού κήρυξε καί ὑπέγραψε τήν Ἕνωση τοῦ νησιοῦ μέ τήν Ἑλλάδα. Ἐφέτος ὁ Ἱερός αὐτός Ναός, πού εἶναι συνυφασμένος μέ τή ζωή τῆς πόλης μας, κυρίως ὅμως μέ τήν Ἱστορία τοῦ μικροῦ ἀλλά ἔνδοξου καί περήφανου εὐσεβοῦς νησιοῦ μας, θά μείνει κλειστός λόγῳ τοῦ φονικοῦ καί καταστρεπτικοῦ σεισμοῦ τῆς 30ης Ὀκτωβρίου πού ἔπληξε ἰδίως τίς Ἱερές Μονές καί τούς Ἱερούς Ναούς μας, ἀλλά καί ἐν μέσῳ ἐπιδημιολογικῶν συνθηκῶν καί πρός ἀποφυγή διαδόσεως τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ.

 Ὁ φετινός ἑορτασμός μπορεῖ νά μήν εἶναι λαμπρός, ὅπως τά προηγούμενα χρόνια. Ἐμεῖς θά τελέσουμε ἐπιμνημόσυνη δέηση ἔμπροσθεν τοῦ ἀνδριάντος τοῦ Προέδρου  Θεμιστοκλῆ Σοφούλη, ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν ψυχῶν τῶν ὑπέρ πίστεως καί πατρίδος πεσόντων,  ὅμως δέν πρέπει νά ἐπιτρέψουμε νά ἀτονήσει καί σιγά σιγά νά ὁδηγηθοῦμε στή λήθη τῶν θυσιῶν τῶν προγόνων μας, στήν ἀμαύρωση τῆς μνήμης τοῦ ἱστορικοῦ αὐτοῦ γεγονότος καί στήν ἱκανοποίηση ὅλων ἐκείνων πού κατά καιρούς τό ἐπιδιώκουν. Ἄς παρελάσουμε μέ τή σκέψη μας, φέροντες στήν μνήμη μας τήν περσινή παρουσία τῶν εὐζώνων τῆς Προεδρικῆς φρουρᾶς.

Εἶναι ἐθνικό μας χρέος, ἔναντι τῶν ἡρωικῶν προγόνων μας καί τῆς Ἱστορίας τῶν νησιῶν μας,  νά φανοῦμε ἀντάξιοί τους, νά συνειδητοποιήσουμε ὅτι ἔχουμε εὐθύνη ὅσο καί ἀνάγκη νά μελετήσουμε τήν Ἱστορία μας, νά τήν διδάξουμε καί νά τήν μεταφέρουμε αὐτούσια, χωρίς παραχαράξεις στίς ἐπερχόμενες γενεές καί τό μέλλον. Ἔχουμε προστάτες τόν παντοδύναμο Κύριό μας, την Παναγία μας και τους τοπικούς Ἁγίους μας. Ἄς αὐξήσουμε τήν πίστη μας στόν Θεό καί τήν ἀγάπη μας στό νησί καί τήν Ἑλλάδα μας.

Χρόνια Πολλά.

Εκτύπωση Email

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΙΚΑΡΙΑΣ κ. κ. ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

stayros-2-741-696x462.jpg

«Ὤ ξύλον τοῦ Σταυροῦ, σύ τή ἀληθεία εἶσαι πολλῶν μακαρισμῶν ἄξιον· διότι ἐπάνω εἰς ἐσέ ἐτανύσθη κατά τάς χείρας καί (τούς) πόδας καί καθ’ ὅλον το σῶμα ὁ γλυκύς Ἰησοῦς Χριστός, ὁ τῶν αἰώνων ὑπάρχων Βασιλεύς, καί πάντων τῶν ὄντων Κύριος, καί διά μέσου σου ἔπεσε πτῶμα ἐλεεινόν καί ἀξιοδάκριτον ὁ διάβολος», ἀναφωνεῖ ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης. Καί ὁ θεόπνευστος ἀπόστολος Παῦλος γράφει: «Συνίστησι  τήν ἐαυτοῦ ἀγάπην εἰς ἠμᾶς ὁ Θεός, ὅτι ἔτι ἁμαρτωλῶν ὄντων ἠμῶν Χριστός ὑπέρ ἠμῶν ἀπέθανε».

 Ἀγαπητά μου παιδιά,

Μποροῦμε νά μετρήσουμε τούς κόκκους τῆς ἄμμου στή γῆ; τίς σταγόνες τῆς βροχῆς;  Τ’ ἀστέρια στό ἀπέραντο σύμπαν; Ἀδύνατο. Ἀλλά ὅσο κι ἄν ἐμεῖς δέν μποροῦμε νά συλλάβουμε τό πλῆθος τους, πάντως ἔχει ὅρια καί μέτρα. Ὑπάρχει ὡστόσο ἕνα μέγεθος ἀσυγκρίτως ἀνώτερο, μή μετρήσιμο, μεγαλειῶδες στήν ἀπεραντοσύνη του, θαυμαστό στήν ὡραιότητά του, ἕνας ὠκεανός χωρίς ἀκτές καί πυθμένα· εἶναι ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Φανέρωσε ὁ Θεός τήν ἀγάπη πού ἔχει πρός ἐμᾶς μέ τό ἑξῆς: μέ τό ὅτι ὁ Χριστός, ὁ Υἱός Του, πέθανε γιά χάρη μας, γιά τή σωτηρία μας.

Ὁ Σταυρός μέχρι τή σταυρική θυσία τοῦ Κυρίου μᾶς, ἦταν ὄργανο τοῦ πιό ἀτιμωτικοῦ θανάτου. Ἦταν «ξύλον τῆς αἰσχύνης». Ἀλλά ἀπό τότε πού ἔγινε θυσιαστήριο, ἐπάνω στό ὁποῖο ὁ Χριστός προσέφερε τόν Ἑαυτό Του θυσία γιά ὅλο τόν κόσμο, ἁγιάσθηκε καί ὀνομάζεται «τρισμακάριστον ξύλον»! Ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ «ἔγινε θεμέλιο μεγάλης εὐλογίας γιά τήν ἀνθρωπότητα, κτύπημα θανατηφόρο κατά τοῦ διαβόλου, χαλινάρι τῶν δαιμόνων, φίμωτρο τῆς δυνάμεως τῶν ἐχθρῶν...  Κατήργησε τόν θάνατο, συνέτριψε τίς χάλκινες πύλες τοῦ Ἅδη, τσάκισε τίς σιδερένιες ἀμπάρες του, ἔκοψε τά νεῦρα τῆς ἁμαρτίας, κατέπαυσε τή μάστιγα πού βασάνιζε τήν ἀνθρώπινη φύση, ἄνοιξε τίς πύλες τοῦ Οὐρανοῦ, «τούς μισουμένους φίλους ἐποίησεν, εἰς τόν οὐρανόν ἐπανήγαγεν, ἐν δεξιά τοῦ θρόνου ἐκάθισε τήν ἠμετέραν φύσιν».

Καί ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ δέν ἔχει μεταπτώσεις. Πάντοτε ὁ Θεός ἀγαπᾶ μέ τέλεια καί ἄπειρη ἀγάπη ὅλα τα πλάσματά Του καί φροντίζει γι’ αὐτά. «Κατά καιρόν» ὅμως, ὅπως ἀναφέρει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, δηλαδή σέ συγκεκριμένη στιγμή τῆς ἀνθρώπινης ἱστορίας, ἐκδήλωσε τήν ἀγάπη Του πρός τόν ἄνθρωπο μέ ἕναν ἐξαιρετικό τρόπο. Αὐτός ἦταν ἡ σταυρική θυσία τοῦ Κυρίου. Ὤ ἡ θεία ἀγάπη! Πότε θά τήν αἰσθανθοῦμε, ὥστε ν’ ἀλλάξει ριζικά τή ζωή μας. Στήν ἀτελεύτητη δέ αἰωνιότητα, αὐτή ἡ ἀγάπη θά εἶναι ἡ διαρκής μελέτη καί τό ἐντρύφημά μας· αὐτή ἡ Ἀγάπη θά μᾶς πλουτίζει, θά μᾶς πληροῖ, κι ἐμεῖς θά ξεσπᾶμε σέ ὁλοκάρδια πανευφρόσυνη δοξολογία τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία συνεχῶς θά ἀνανεώνεται ἀπό νέα κύματα ἀποκαλύψεων καί Χαρίτων, στήν ἀνέσπερη ἡμέρα τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν!

Ἅς φιλοτιμηθοῦμε νά ἀνταποκριθοῦμε στή Θεία ἀγάπη, ἅς ἀγαπήσουμε Αὐτόν πού τόσο μᾶς ἀγάπησε. Αὐτό στήν πράξη σημαίνει νά ἐφαρμόζουμε τό θέλημά Του. «Ὁ ἔχων τάς ἐντολᾶς μου καί τηρῶν αὐτᾶς, ἐκεῖνος ἔστιν ὁ ἀγαπῶν μέ», διεκήρυξε ὁ Κύριος πρίν ἀπό τό Πάθος Του·  ἐκεῖνος πού ἐγκολπώθηκε τίς ἐντολές μου καί τίς τηρεῖ, ἐκεῖνος καί μόνο μέ ἀγαπᾶ (Ἰω.Ἰδ’[14] 21).

«Σταυρέ ἁγιώτατε, τῆς Ἐκκλησίας μᾶς τό στήριγμα, τῆς πίστεώς μας τό καύχημα, μία φορά ξύλο ἀτιμίας καί θανάτου, τώρα ξύλο δόξας καί ζωῆς, ὄργανο τρισόλβιο τῆς σωτηρίας μᾶς βοήθησε, ὥστε ἡ καρδιά μας νά προσηλωθεῖ στόν Ἰησοῦ, ὅπως ὁ Ἰησοῦς προσηλώθηκε σέ Σένα».

Χρόνια πολλά!

Εὐλογημένο καί καρποφόρο το Νέο Ἐκκλησιαστικό Ἔτος!

Μέ ὅλη τήν πατρική μου ἀγάπη

Ὁ Ἐπίσκοπος σας

+ Ὁ Σάμου καί Ἰκαρίας Εὐσέβιος

Εκτύπωση Email

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΙΚΑΡΙΑΣ κ. κ. ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΕΠΙ ΤΗιΕΟΡΤΗι ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

koimisi-theotokou-000-768x465.jpg

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Αὔγουστος! Τό Πάσχα τοῦ Καλοκαιριοῦ!

Περίοδος πνευματικῆς ἐγρήγορσης καί περισυλλογῆς. Ἀκολουθίες Μεγάλου καί Μικροῦ Παρακλητικοῦ Κανόνα πρός τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, νηστεία, ἄσκηση, διάθεση προσευχητική καί ἐξομολογητική. Οἱ πιστοί ὅλοι μαζί, «ἐν ἐνί στόματι» ὡς ἀναπόσπαστο «Σῶμα Χριστοῦ» ὑμνοῦν καί ψάλλουν: «Ἀπόστολοι ἐκ περάτων συναθροισθέντες ἐνθάδε· Γεσθημανή τῷ χωρίῳ κηδεύσατέ μου τό σῶμα».

Σύμφωνα πάντα μέ τήν παράδοση, «νεφέλαι διήρπασαν» τούς Ἀποστόλους καί τούς μετέφεραν ἀπό μακρινές ἀποστάσεις στήν οἰκία τοῦ Ἰωάννου τοῦ Εὐαγγελιστοῦ καί ἀφοῦ ἡ Κυρία Θεοτόκος, προγνωρίζουσα τήν ἀκριβῆ ὥρα τῆς παναγίας ἐκδημίας Της, «ἀπηύθυνε λόγους πρός αὐτούς καί ἐκοιμήθη».

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Ἡ Παναγία ὡς ἐπίγειο πλάσμα, ὡς ἄνθρωπος ἀποθνήσκει. Ἡ Πάναγνος Μητέρα τοῦ Κυρίου παραδίδει τό πνεῦμα της στά ἄχραντα χέρια τοῦ πολυαγαπημένου Υἱοῦ της καί τό Πανακήρατο σῶμα τῆς μένει «ἄπνουν εἰς τόν τάφον». Ἡ θεόφιλος παρουσιάζεται ἄφωνος. Ἡ ζωηφόρος φαίνεται νεκροφόρος! Τί παράδοξον! Ἡ Μητέρα τῆς ζωῆς, τό σκήνωμα τῆς δόξας τοῦ Θεοῦ ἡ μεγαλώνυμη Θεοτόκος, δέχεται νέκρωση.

Ὅμως, χωρίς ἀμφιβολία, ὁ θάνατος καί ἀκολούθως ἡ σεπτή μετάσταση τῆς Θεοτόκου Παρθένου Μαρίας, ἀποτελεῖ διάβαση καί κλίμακα ἀπό τά γήινα πρός τά οὐράνια, ἀπό τά πρόσκαιρα καί φθαρτά στά ἄφθαρτα καί αἰώνια, καθώς ἡ Παναγία Μορφή Της προβάλλει ὡς «μεθόριον» ἀναμεταξύ τῆς ἀκτίστου καί κτιστῆς φύσεως, κατά τόν Ἅγιο Νικόδημο τόν Ἁγιορείτη καί κατά τόν Ἅγιο Κοσμᾶ τόν Μελωδό «ὁ θάνατός Της γέγονε διαβατήριον Ζωῆς ἀϊδίου καί κρείττονος».

Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας ἀποδέχονται στήν πλειονότητά τους, ὅτι ὁ θάνατος τῆς Κυρίας Θεοτόκου εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς ἑκούσιας καί ἐλεύθερης θελήσεώς της. «Ὅλος ὁ βίος τῆς Παναγίας κοσμεῖται ἀπό τήν ἀβίαστη καί ἑκούσια αὐταπάρνησή της καί εὐαγγελίζεται σ’ ὅλη τή σύμπασα κτίση τήν ὑψοποιό καί ἁγιαστική Της ταπείνωση, ὡς ὀρθοπραξία καί δωρεα. Ἀπέθανε διότι τό ἠθέλησε λόγῳ  θείας καί τελείας ἀγάπης. Ἐξῆλθε τῆς ζωῆς θαυματουργικῶς ὡς καί εἰσῆλθεν εἰς τήν ζωήν οὕτως».

Ἀλλά ἡ Κυρία Θεοτόκος «μετέστη πρός τήν ζωήν, ἀλλά τόν κόσμον οὗ κατέλιπε». Ἡ συνεχής καί ζῶσα παρουσία Της στήν ἐκκλησιαστική ζωή, διακρατεῖ τήν ἁγιαστική συνοχή καί ἑνότητα τοῦ Χριστεπωνύμου πληρώματος, τόσο μεταξύ των πιστῶν, ὅσο καί ἀναγωγικά στή Θεοκεντρική κοινωνία ἑνός ἑκάστου μέ τήν παναγία Τριάδα.

Ἡ ἐκκλησιαστική Ἱστορία διδάσκει, ἐπιβεβαιώνει καί διαλαλεῖ καθημερινά τόν προφητικό λόγο τῆς Κυρίας Θεοτόκου πρός τήν Ἐλισάβετ: «Ἰδού γάρ ἀπό τοῦ νῦν μακαριούσι μέ πᾶσαι αἵ γενεαί».

Ἀγαπητοί μου,

Ἅς στρέψουμε τό νοῦ μας καί ἅς ἐμπιστευτοῦμε στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, στήν Παναγία Μητέρα μας κάθε σκέψη καί λογισμό, κάθε ἀγωνία καί μέριμνα, ὁλόκληρη τή ζωή μας, ψάλλοντας ταπεινά καί ἱκετευτικά μαζί μέ τόν ἅγιο Νικόδημο τόν Ἁγιορείτη στήν Πανάχραντη χάρη Της, πού εἶναι «ἔνδοξη καί ὁλόφωτη Σελήνη, λαμπρή ἅλωνα, οὐράνια καί πολύαστρη σφαίρα, ἑπτάστερη ἄρκτος, ἀγλαόμορφη  Παρθένα, ὡραία Πλειάδα καί ποικιλόχροη Ἴριδα».

«Ἐν τῇ κοιμήσει τόν κόσμον οὐ κατέλιπες Θεοτόκε». Ἅς σταθοῦμε συνοδοιπόροιπρό τῆς Παναγίας μορφῆς τῆς Κυρίας Θεοτόκου καί μετά σπουδῆς καί πίστως, μέ ἐξομολογητική καί αὐτοκριτική διάθεση καί ἅς θυμόμαστε διαρκῶς: «Πρός  τίνα καταφύγω ἄλλην Ἁγνήν; Ποῦ προσδράμω λοιπόν καί σωθήσομαι; Ποῦ πορευθῶ; Ποίαν δέ ἐφεύρω καταφυγήν; Ποίαν θερμήν ἀντιληψην; Ποίαν ἐν ταῖς θλίψεσι βοηθόν; Εἰς σέ μόνην ἐλπίζω, εἰς σέ μόνην καυχῶμαι καί ἐπί σέ θαρρῶν κατέφυγον».

Λοιπόν, «τῇ Θεοτόκῳ ἐκτενῶς νῦν προσδράμωμεν».

Χρόνια πολλά!

Μέ πατρική ἀγάπη

Ὁ Ἐπίσκοπός σας

+Ο ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΙΚΑΡΙΑΣ ΕΥΣΕΒΙΟΣ

Εκτύπωση Email

Πασχάλιον Μήνυμα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σάμου, Ἰκαρίας καί Κορσεῶν κ.κ. Εὐσεβίου

 

Ανάσταση-2-ΣΚΑΦΤΟ-843x1024.jpg

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Αὐτές τίς ἡμέρες, ἀξιοποιώντας τήν εὐκαιρία τῆς κατ’ οἶκον προσευχῆς καί λατρευτικῆς ζωῆς μας, ἔχουμε τήν δυνατότητα νά μελετήσουμε περισσότερο ἀπό κάθε ἄλλη φορά, τά γεγονότα πού συνδέονται μέ τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ καί νά ἐμβαθύνουμε σέ αὐτά, ἀντλώντας τά ἀπαραίτητα διδάγματα.

Ἄς διαβάσουμε πρῶτα μέ προσοχή ὅλα ὅσα ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός ἔπαθε μέ τή θέλησή Του γιά τή σωτηρία μας, τά σχετιζόμενα μέ τήν Σταύρωση καί τήν Ταφή Του κι ἄς σταθοῦμε μέ περισσότερη εὐλάβεια στά ὅσα οἱ ἱεροί Εὐαγγελιστές ἀναφέρουν γιά τήν τριήμερη ἐκ νεκρῶν Ἀνάστασή Του.

Ἐκεῖ θά ἀντιληφθοῦμε, πώς τόσο οἱ Μαθητές, ὅσο καί οἱ λίγοι πιστοί, μεταξύ τῶν ὁποίων οἱ κηδευτές τοῦ Κυρίου, Ἰωσήφ καί Νικόδημος, οἱ Μυροφόρες γυναῖκες, ὁ ἑκατόνταρχος Λογγῖνος καί ἄλλοι, βίωναν μιά πρωτόγνωρη ἐμπειρία. Κατά τρόπο ἀσυνήθιστο ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν Κύριός μας, μέ τήν ψηλαφητή παρουσία Του, αὔξανε ὁλοέν καί περισσότερον τήν πίστη τους, μεταβάλλοντας τόν φόβο σέ τόλμη, τήν δειλία σέ γενναιότητα, τήν λύπη σέ χαρά, τήν σιωπή σέ ἐνθουσιώδη ἰαχή!

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας στάθηκε εὐθύς ἐξ ἀρχῆς μέ μεγάλη εὐλάβεια πάνω σέ αὐτήν τήν ἱστορικῶς ἀποδεδειγμένη μεταβολή. Τήν ἔβαλε θεμέλιο στή ζωή Της, ὅπως ὁ ἀπόστολος Παῦλος διαβεβαιώνει μέ ἔμφαση στο 15ο κεφάλαιο τῆς Α΄ Πρός Κορινθίους ἐπιστολῆς του, γράφοντας: «Ἐάν ὁ Χριστός δέν ἔχει ἀναστηθεῖ τότε εἶναι ἀδειανό καί χωρίς περιεχόμενο τό κήρυγμά μας, κούφια καί ἀνωφελής ἡ πίστη σας»(στιχ.14) Διότι αὐτή ἡ μεταβολή τῶν φοβισμένων Μαθητῶν σέ πνευματικά δυνατά λιοντάρια, πού κήρυξαν σέ ὅλη τήν κτίση, χαρακτηρίζει τήν ζωή τῆς Ἐκκλησίας, ἀποδεικνύει τήν ἀλήθεια Της καί κατοχυρώνει στούς αἰῶνες τό θρίαμβό Της μέ σκοπό τήν σωτηρία τοῦ κόσμου.

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Σήμερα, ἐτοιμαζόμαστε νά βιώσουμε τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας, μέ πρωτόγνωρο τρόπο. Χωρίς ἀμφιβολία ζοῦμε ἀσυνήθιστες καί ἀπρόβλεπτες στιγμές. Ζοῦμε δύσκολες καί ὁριακές στιγμές. Εἶναι καιρός προσευχῆς. Καιρός νά συναντηθοῦμε μέ τόν ἑαυτό μας, νά στραφοῦμε μέ τόλμη καί γενναιότητα πρός τά ἔσω. Ἡ ψυχή μας ἐπιζητεῖ στήριγμα.

Μέσα ἀπό τίς ἀναστάσιμες εὐαγγελικές διηγήσεις, ἄς διδαχθοῦμε τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο πρέπει κι ἐμεῖς τώρα νά πολιτευθοῦμε. Χωρίς νά ἀπαξιώνουμε τήν ὀρθόδοξη πίστη μας.

Ἄς δοῦμε πόσο ὄμορφα καί ἀθόρυβα, ἀλλά ἀποτελεσματικά ἔδρασαν οἱ δύο κηδευτές τοῦ Κυρίου, ὁ Ἰωσήφ ὁ ἀπό Ἀριμαθαίας καί ὁ Νικόδημος μαζί μέ τίς Μυροφόρες γυναῖκες. Κι ὅταν ἡ ἁγία Μαρία ἡ Μαγδαληνή ὑπερέβαλε ἑαυτήν, ὁ Κύριος τήν ἐπανέφερε στήν τάξη.

Ἄς διδαχθοῦμε ἀπό τήν προσμονή τοῦ Πέτρου, πού εἶχε ἀρνηθεῖ τόν Χριστό καί τοῦ Ἰωάννου, πού ἀγαποῦσε τόν Χριστό ὑπερβαλλόντως, νά φθάσουν στό κενό μνημεῖο.

Ἄς ἐπαναλάβουμε στόν ἑαυτό μας τό ἐρώτημα πού ὑπέβαλαν στούς ἑαυτούς τους ὁ Λουκᾶς καί ὁ Κλεόπας, οἱ ὁποῖοι, ἄν κάι συμπορεύονταν μέ τόν Χριστό πρός Ἐμμαούς δέν τόν ἀναγνώρισαν, παρά μόλις ἔκοψε καί μοίρασε τό ψωμί: «Ἄραγε δέν καιγόταν ἡ καρδιά μας μέσα μας γιά Ἐκεῖνον;» (Βλ. Λουκ. κδ 32)

Ἄς  σταθοῦμε κι ἐμεῖς μέ εὐλάβεια στό ὅτι ἡ Ἐκκλησία μας ὡς τό σῶμα τοῦ Ἀναστημένου Χριστοῦ δέν πρόκειται ποτέ νά νικηθεῖ κι ἀπό κανένα. Μπορεῖ νά καταβάλλεται ἀπό τήν δύναμη τοῦ ἐχθροῦ, νά ταλαιπωρεῖται, ὅπως τό πλοῖο ἀπό τά μανιασμένα κύμματα, χωρίς ὅμως ποτέ νά καταποντίζεται, κατά τήν αἰσιόδοξη ἐπαγγελία τοῦ Ἱεροῦ Χρυσοστόμου.  

Κυρίως ὅμως ἄς μήν ἀμφιβάλλουμε, πώς ὅπως καί τότε, ἔτσι καί σήμερα ὁ Ἀναστάς ἐκ νεκρῶν Κύριός μας ἔχει τόν τρόπο νά ἀνατρέψει τά δεδομένα καί νά καινοτομήσει τή συνήθεια τοῦ κόσμου. Ὄχι ἴσως ἐπειδή τό ἀξίζουμε, ἀλλά ἐπειδή μᾶς ἀγαπᾶ ἀποδεδειγμένα. Ἔχει τήν ἰσχύ νά ἀνιστᾶ τήν ζωή, κόντρα στήν κυριαρχία τοῦ θανάτου. Ἔχει τήν δύναμη ὁ Χριστός νά μεταβάλῃ τόν φόβο καί τήν ἀπόγνωση, σέ θάρρος καί ἐλπίδα. Ἀρκεῖ ὅμως κι ἐμεῖς, παρά τήν ὀλιγοπιστία μας καί τό κάπως τρομοκρατημένο φρόνημά μας, νά ἔχουμε ἀνοιχτά τά μάτια μας, τοῦ σώματος καί τῆς ψυχῆς μας, γιά νά βιώσουμε τήν ἴδια ἀναστάσιμη ἐμπειρία, μέ ἐκεῖνα τά ἱερά πρόσωπα. Καί τοῦτο πέρα ἀπό τά διάφορα συνηθισμένα ἤθη καί ἔθιμα, πού ἴσως καί νά ἐμπόδιζαν λίγο τήν αὐθεντική συνάντησή μας μέ τόν ἀναστημένο Χριστό.

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας, καθημαγμένη καί μαρτυρική ἀνά τούς αἰῶνες δέν σταμάτησε ποτέ, κι οὔτε θά σταματήσει νά εἶναι ὁ λευκοφορεμένος Ἄγγελος στά δεξιά τοῦ ζωηφόρου ἐκείνου μνήματος τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ, ὁ διαπρύσιος κήρυκας ἐκείνου τοῦ φημισμένου κήπου τῆς Ἰερουσαλήμ, πού διόρθωσε τό σφάλμα τοῦ κήπου τῆς Ἐδέμ κραυγάζοντας: «Ἠγέρθη, οὔκ ἔστιν ᾧδε, ἴδε ὁ τόπος ὅπου ἔθηκαν αὐτόν» (Μαρκ. ιστ 6). Καί ὅπως τότε ἔτσι καί σήμερα διαλαλεῖ τήν ἀναστάσιμη ζωή, πού τερματίζει τήν λύπη τοῦ παρόντος χρόνου καί ἐμφαίνει τήν ζωήν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος. «Ἀνέστη Χριστός καί ζωή πολιτεύεται». «Ὦ Πάσχα λύτρον λύπης».

Ἀδελφοί μου,

Ἔχουμε ἀνάγκη τῆς παρουσίας τοῦ Ἀναστημένου Χριστοῦ στή ζωή μας. Μέ πίστη καί ἐμπιστοσύνη στήν πρόνοιά Του, μέ θερμή προσευχή καί κοινωνία μαζί Του. Εἴμαστε δυνατοί, διότι «Μείζων ἐστίν ὁ ἐν ὑμῖν ἤ ὁ ἐν τῷ κόσμῳ». (Βλ. Α΄ Ἰωάν. δ 4).

«Ἐπί τῷ Κυρίῳ πέποιθα» (Ψαλμ. Ι 1) καί «οὐ μή σαλευθῷ εἰς τόν αἰῶνα» (Ψαλμ. ΚΘ 7)

Χριστός Ἀνέστη Ἀληθῶς σώζων πάντας ἡμᾶς

 

Χρόνια πολλά καί εὐλογημένα

Ὁ Ἐπίσκοπός σας

Ὁ Σάμου καί Ἰκαρίας Εὐσέβιος

Εκτύπωση Email

ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ

η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Άυριο
γιορτάζουν:

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

Σήμερα:

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ