3 islands

ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ

Ἐγκύκλιος Τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σάμου, Ἰκαρίας καί Κορσεῶν Κ.κ. Εὐσεβίου ἐπί τῇ ἐνάρξει τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς

ekklisia-geniko-44.jpg

Ἀγαπητοί μου Πατέρες καί Ἀδελφοί,

Ἡ σημερινή Κυριακή τῆς Τυρινῆς μᾶς φέρνει στό κατώφλι τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, τήν ὁποία ἡ Ἐκκλησία μας παρομοιάζει μέ ἕνα ὄμορφο θαλασσινό ταξίδι.

Ἕνα ταξίδι πνευματικό ξεκινᾶ ἀπό αὔριο, Καθαρά Δευτέρα ἕως καί τήν Παρασκευή πρό τοῦ Λαζάρου, μέ κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα τήν προσευχή, τήν ἔντονη λατρευτική ζωή καί τή νηστεία καί σκοπό τήν πνευματική προετοιμασία μας, γιά νά προσκυνήσουμε τά ἄχραντα Πάθη καί τήν ζωοποιό Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Νά ἑορτάσουμε τό ἐτήσιο Πάσχα καί νά λάβουμε ἀφορμή νά ἑορτάζουμε τό Πάσχα καί κάθε Κυριακή τοῦ χρόνου.

Ἡ Ἐκκλησία καλεῖ ὅλους μας γιά 40 ἡμέρες νά μιμηθοῦμε τόν Θεάνθρωπο Κύριό μας, ὁ Ὁποῖος, γιά νά μᾶς διδάξει, πώς ἡ νηστεία καί ἡ προσευχή εἶναι ἀπαραίτητα στοιχεῖα στή ζωή καί τό ἔργο μας, ἄν καί ὡς Θεάνθρωπος δέν εἶχε ἀνάγκη, ἐντούτοις πρίν ξεκινήσει τήν ἐπί γῆς δημόσια δράση Του γιά τή σωτηρία μας νήστευσε στν ρημο 40 ἡμερονύκτια. Κατόπιν ἀντιμετώπισε τος γνωστος τρες πειρασμος το διαβλου (Βλ. Ματθ. δ, 1-11), ὁ πρῶτος ἀπό τούς ὁποίους σχετίζεται μέ τήν τροφή. Ὁ πρῶτος ἄνθρωπος ὁ Ἀδάμ νικήθηκε ἀπό τόν πειρασμό τῆς τροφῆς καί ἔχασε τήν ὡραιότητα τοῦ Παραδείσου. Ὅμως ὁ νέος Ἀδάμ, ὁ Υἱός τοῦ ἀνθρώπου, ὁ Χριστός, ὡς ἀπόγονος καί ἐκπρόσωπος τοῦ ἀνθρωπίνου γένους θά λέγαμε, ἐνίκησε τόν διάβολο καί θριάμβευσε ἐπί τοῦ πειρασμοῦ στόν ὁποῖον καταδέχθηκε νά ὑποβληθεῖ γιά νά μᾶς ἀποδείξει τήν ἄμετρη συμπάθειά Του, στόν ἀγῶνα μας ἐναντίον τῶν πειρασμῶν καί πώς ὁ διάβολος δέν εἶναι ἀνίκητος.

Ὡς πιστοί Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, λοιπόν κι ἐμεῖς, καθώς προετοιμαζόμαστε νά ἑορτάσουμε τήν ἀπόλυτη νίκη τοῦ Ἀναστημένου Χριστοῦ ἐπί τοῦ διαβόλου καί τοῦ θανάτου, ἀποδυόμαστε μέ τή σειρά μας σέ ἕνα ἀνλογο πνευματικγνα, μέ κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα τήν νηστεα. Ἄλλωστε στή γλῶσσα μας ἡ λέξη Τεσσαρακοστή εἶναι ταυτόσημη μέ τή λέξη νηστεία.

Ἡ νηστεία, λέει ὁ Μ. Βασίλειος, εἶναι συνομήλικη μέ τόν ἄνθρωπο, γιατί ἀποτελεῖ τήν πρώτη ἐντολή τοῦ Θεοῦ σ’αὐτόν, ὅπως περιγράφεται στό βιβλίο τῆς Γενέσεως (Β,17) τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης: «π τ δένδρον μως τς γνώσεως το καλο κα κακο δν πρέπει ποτ ν φάγετε...». Ἡ ἁγία καί μεγάλη Τεσσαρακοστή, μαζί μέ τήν Τετάρτη καί τήν Παρασκευή ἀποτελοῦν ἐπίσης τίς ἀρχαιότερες νηστεῖες τῆς Ἐκκλησίας μας, καθορισμένες ἤδη ἀπό τήν ἐποχή τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.

Στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα ὁ Κύριός μας διδάσκει, ὅτι ἡ ἔννοια τῆς νηστείας προεκτείνεται πέρα ἀπό τά ὑλικά ἀγαθά καί στά πνευματικά ζητήματα τῆς ζωῆς μας. Ὅπως ἀκοῦμε καί στά τροπάρια αὐτῶν τῶν ἡμερῶν, ἡ νηστεία δέν εἶναι ἀποχή μόνο ἀπό ὁρισμένες τροφές, ἀλλά ἀποχή καί ἀπό τίς κακίες, πού δύο ἀπό τίς πιό συνηθισμένες μεταξύ τῶν ἀνθρώπων εἶναι ἡ μνησικακία: νά θυμᾶσαι δηλαδή τό κακό, πού σοῦ ἔκανε κάποιος καί νά μήν τόν συγχωρεῖς καί ἡ πλεονεξία: δηλαδή νά θέλεις ὅλο καί περισσότερα, πολλές φορές εἰς βάρος τῶν ἄλλων καί νά μήν εἶσαι ποτέ εὐχαριστημένος καί μέ τίποτε.

Ὁ Μ. Βασίλειος ἐπίσης τονίζει: «Δέν φτάνει ποχή καί μόνο πό τίς τροφές γιά νά εναι ξια παίνου νηστεία μας. ς νηστέψουμε νηστεία επρόσδεκτη καί εάρεστη στόν Θεό. ληθινή νηστεία εναι πομάκρυνση πό ὁ,τιδήποτε τό κακό καί φάμαρτο. γκράτεια τς γλώσσας, ποχή πό τόν θυμό, χωρισμός πό τίς ασχρές πιθυμίες, τήν καταλαλιά, τό ψέμμα καί τήν πιορκία. πουσία καί στέρηση πό ατά εναι ληθινή νηστεία. ταν γωνιζόμαστε γιά λα ατά τότε νηστεία μας εναι καλή καί φέλιμη». Τόσο σημαντική εἶναι αὐτή ἡ διευκρίνηση, ὥστε αὐτά τά ἴδια λόγια ἔλαβε ἡ Ἐκκλησία καί τά ἔκανε ὕμνο, μέ τόν ὁποῖον μᾶς εἰσάγει στήν ἁγία καί μεγάλη Τεσσαρακοστή.

«Νά ἀποξενωθεῖς ἀπό τά πάθη καί τίς ἁμαρτίες» συμβουλεύει σέ ἄλλο σημεῖο καί πάλι ὁ Μ. Βασίλειος. «Νά μήν ἀδικήσεις κανένα. Νά συγχωρήσεις τόν ἀδελφό σου γιά τή λύπη, πού σοῦ προξένησε, γιά τό κακό, πού σοῦ ἔκανε, γιά τά λεφτά, πού σοῦ χρωστάει. Διαφορετικά μολονότι δέν τρῶς κρέας, τρῶς τόν ἴδιο τόν ἀδελφό σου. Μολονότι ἐγκρατεύεσαι στό κρασί, δέν κρατᾶς τό στόμα σου στίς ἄσχημες κουβέντες. Μολονότι νηστεύεις ὡς τό βράδυ, ΄ξοδεύεις τή μέρα σου στά δικαστήρια.»

Εὔκολα ἀντιλαμβανόμαστε, πώς ἡ νηστεία ὡς ἄσκηση δέν σημαίνει μόνο ἀποχή ἀπό ὁρισμένες τροφές, πού ἴσως εἶναι καί τό εὐκολώτερο. Βέβαια και σ’ αὐτό τό σημεῖο πρέπει νά προσέξουμε τήν βουλιμία γιά τίς νηστήσιμες τροφές, ἡ ὁποία καταλύει τήν οὐσία τῆς σωστῆς νηστείας καί θέτει ἐν ἀμφιβόλῳ τήν σωτηριολογική της ἔκβαση.

Ἐάν ἡ νηστεία μας δέν σημαίνει καί νηστεία ἀπό τήν ἁμαρτία καί τά πάθη, τότε ἐκπίπτει σέ δίαιτα. Ἡ νηστεία εἶναι ἡ αὐθεντική ἔκφραση τῆς ψυχῆς πού ἀγωνίζεται νά ἀρέσει στόν Θεό. Ἐκεῖνος πού νηστεύει, ὡς ἄλλος Μωϋσῆς βρίσκεται «ἐνώπιος ἐνωπίῳ» μέ τόν Θεό καί ἀπεκδέχεται τήν μυστική χαρά τῆς οὐράνιας εὐλογίας.

Ἡ νηστεία δέν πρέπει νά γίνεται καταναγκαστικά, ἀλλά ἀπό ἀγάπη γιά τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος ἀναμάρτητος Ὤν καταδέχθηκε νά πεθάνει πάνω στόν Σταυρό γιά τίς ἁμαρτίες μας, γιά νά μᾶς ἐλευθερώσει ἀπό τό κράτος τοῦ διαβόλου καί τοῦ θανάτου.Ὅταν ὁ ἄνθρωπος πεινάει ἀπό τή νηστεία, πού ἐπέβαλε στόν ἑαυτό του γιά τήν ἀγάπη καί τήν δόξα τοῦ Χριστοῦ, ὅταν ἐπιμερίζει και στούς ἐμπερίστατους ἀπό τά ἀγαθά του καί θυσιάζει τό θέλημα τῆς ἄνεσης καί τό συμφέρον του ἀκόμη γιά χάρη τῆς Νηστείας, τοῦτο εἶναι λατρεία, πού τήν δέχεται ὁ Θεός.

Σήμερα περισσότερο ἀπό κάθε ἄλλη ἐποχή, ἔχουμε ἀνάγκη νά νηστεύσωμε.

Ὄχι ἐπειδή πρέπει, ἀλλά ἐπειδή ἀγαπᾶμε τόν Χριστό. Ἄς μήν ξεχνᾶμε δέ, ὅτι ἡ νηστεία πάντοτε ἦταν ὁ τρόπος τοῦ ἀνθρώπου νά ἑλκύει τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ καί νά ζητεῖ τήν συγγνώμη Του. Καί σήμερα μπορεῖ νά ἀποτελέσει τό μέσο γιά νά ἑλκύσουμε τήν χάρη καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ γιά τίς δύσκολες στιγμές, πού περνᾶμε καί ὡς πρόσωπα, ἀλλά καί ὡς Ἀκρῖτες καί ὡς Ἔθνος. Βλέποντας τή νηστεία μας ὁ Θεός, ἴσως ἀποτρέψει χειρότερες καταστάσεις, ἀσκώντας τήν πατρική του παιδαγωγία.

Ἀγαπητά μου παιδιά,

«Τό στάδιο τῶν ἀρετῶν ἔχει ἀνοίξει, ὅσοι θέλετε νά ἀθληθεῖται ἐλάτε μέσα σ’ αὐτό...» Μέ αὐτά τά λόγια ἡ Ἐκκλησία, μᾶς καλωσορίζει στά πνευματικά ἀγωνίσματα τῆς νηστείας, τῆς προσευχῆς καί τῆς μετανοίας, τά ὁποῖα εἶναι ἀλληλένδετα καί μαζί μέ τήν φιλανθρωπία προάγουν τήν πνευματική μας ἀναβάθμιση. Ἄς ἀγωνισθοῦμε μέ ταπεινό φρόνημα, διακριτικά καί θεάρεστα, μέ τή βεβαιότητα, ὅτι Θεός θά ἀποδώσει στόν καθένα τό ὀφειλόμενον. Ἄς μή δειλιάσουμε ἐξαιτίας τοῦ μεγέθους ἤ τοῦ ὄγκου τῶν ἀγωνισμάτων. Ὁ καθένας μέ τή δύναμή του ἄς ἀγωνισθεῖ κι ὁ Θεός θά σκεπάσει μέ τή χάρη Του τόν ἀγῶνα μας, ἀφοῦ γιά τήν ἀγάπη του γίνεται. Διότι εὐτυχῶς «ἡ μεγαλύτερη φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, εἶναι πώς ὄχι ἀνάλογα μέ τό ἀποτέλεσμα, ἀλλά ἀνάλογα μέ τή διάθεση καί τήν προαίρεση μετράει ὁ Θεός τήν ἐπίδοσή μας καί παρέχει τήν εὐλογία Του.»


Καλή καί εὐλογημένη ἡ ἐπί θύραις Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή.

Μετά πολλῶν εὐχῶν καί ἀγάπης Χριστοῦ

Ὁ Σάμου καί Ἰκαρίας Εὐσέβιος

Εκτύπωση Email

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΙΚΑΡΙΑΣ κ. κ. ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΕΠΙ ΤΗι ΕΟΡΤΗι ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ

eikona_theofanion.jpg

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Κατά τή βάπτιση τοῦ Κυρίου συνέβη κάτι μοναδικό: «Ἡ Τριάς, ὁ Θεός ἡμῶν, ἑαυτήν ἡμῖν σήμερον, ἀδιαιρέτως πεφανέρωκεν», ὅπως ἀκοῦμε στήν Ἀκολουθία τῶν Ὡρῶν. Ἡ Ἁγία Τριάδα, ὁ Θεός μας, γιά πρώτη φορά φανέρωσε τόν Ἑαυτό της «ἀδιαιρέτως»· τά τρία θεία πρόσωπα φανερώθηκαν στούς ἀνθρώπους ὄχι ὡς τρεῖς Θεοί, ἀλλ’ ὡς ὁ Ἕνας μόνος ἀληθινός ἐν Τριάδι Θεός: ὁ Πατήρ μέ τόν λόγο πού εἶπε· ὁ Υἱός ὡς Θεάνθρωπος, τό Ἅγιο Πνεῦμα μέ τήν ἐξωτερική μορφή περιστεριοῦ. Γι’ αὐτό ἡ ἑορτή τῆς Βάπτισης τοῦ Κυρίου ὀνομάζεται Θεοφάνεια γιατί πανηγυρίζουμε τή φανέρωση τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ. Εὐδόκησε ὁ Θεός νά μᾶς ἀποκαλυφθεῖ μέ τρόπο σαφῆ, νά μᾶς ἐλευθερώσει ἀπό τό σκοτάδι τῆς πλάνης καί τῆς ἄγνοιας σχετικά μέ τό ποιός εἶναι καί νά μᾶς διδάξει τήν ἀλήθεια!

Ὁ Κύριός μας ἔρχεται στόν Ἰορδάνη ποταμό καί πλημμυρίζουν ὅλα ἀπό τό φῶς τῆς θεότητας. Σκιρτοῦν τά βουνά, τά ὕδατα ἁγιάζονται, ἡ φύση ὅλη πανηγυρίζει, οἱ ἄγγελοι διακονοῦν, ὁ κόσμος ἀγάλλεται. Φανερώθηκε ὁ Μεσσίας, ἀποκαλύφθηκε ἡ Ἁγία Τριάδα· ἀρχίζει ἡ ἐποχή τῆς Χάρης. Γλυκοχαράζει ἡ ἡμέρα τῆς ἐλευθερίας, τῆς σωτηρίας, τῆς θείας εὐδοκίας - τρέμουν οἱ τύραννοι τῶν ἀνθρώπων-, οἱ δυνάμεις τοῦ σκότους!

Καί ἦρθε τό γλυκό, τό ἀνέσπερο καί ζωογόνο φῶς. Πρωτοέλαμψε στήν Καπερναούμ, στή Γαλιλαία τῶν ἐθνῶν, ὥστε ὁ Ἠσαΐας βλέποντας τή Θεοφάνεια τοῦ Χριστοῦ «τήν πρός ἠμᾶς συμπαθῶς γενομένην» ν’ ἀναφωνήσει αἰῶνες πρίν: «ὁ λαός ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε φῶς μέγα…»

Εἶδε τό φῶς ὁ λαός καί βγῆκε ἀπό τό σκοτάδι τῆς εἰδωλολατρίας καί τῆς πλάνης. Συνέτριψε τά εἴδωλα καί ὕψωσε μέσα στήν καρδιά του τήν ἀχειροποίητη εἰκόνα τοῦ θείου Λυτρωτῆ καί ἐκεῖ μέσα Τόν λάτρεψε μέ πάθος καί δύναμη.

Εἶδε τό φῶς καί ξέφυγε ἀπό τήν ὁμίχλη τῶν παθῶν, βγαίνοντας στό ξέφωτο τοῦ πιό ἁγνοῦ ἠθικοῦ βίου. Δυστυχῶς, ὅμως, ὅλοι δέν ἔτρεξαν στό φῶς. Μερικοί «ἠγάπησαν μᾶλλον τό σκότος». Μέχρι σήμερα!

Ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος ἐγκαινίασε τό «βάπτισμα ὕδατος», πού ἦταν εἰσαγωγικό καί προτύπωση γιά τό «βάπτισμα πνεύματος» τοῦ ἀληθινοῦ Μεσσία. Μέ τόν Μεσσία Χριστό ἀρχίζει ἡ νέα ἐποχή καί ὁ καινούργιος κόσμος τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Ἕνα νέο «εὐαγγέλιο» θά κηρυχθεῖ στόν κόσμο. Μιά νέα ἐλπίδα, ἀληθινή αὐτή τή φορά, ἔρχεται νά θεραπεύσει τίς ἀλλεπάλληλες διαψεύσεις τοῦ παρελθόντος.

Εἶναι, λοιπόν, σαφής ἡ ἐντολή τοῦ ἄπ. Παύλου καί ἄξιες πολλῆς προσοχῆς οἱ παρατηρήσεις καί οἱ συμβουλές του στό ε’ κεφάλαιο τῆς πρός Ἐφεσίους ἐπιστολῆς του. «Ὡς τέκνα φωτός περιπατεῖτε», παραγγέλλει στούς πιστούς της Ἐκκλησίας τῆς Ἐφέσου, ἀλλά ταυτόχρονα καί στούς πιστούς τῆς Ἐκκλησίας κάθε ἐποχῆς. Ἡ ἐντολή πού ἔχουμε εἶναι νά εἴμαστε παιδιά τοῦ Φωτός, τοῦ νέου «εὐαγγελίου» πού σημαίνει παιδιά τοῦ Θεοῦ.

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Σέ ζωή μετάνοιας καί ἁγιασμοῦ μᾶς καλεῖ ὅλους ὁ Θεός, ἰδιαίτερα ἐμᾶς σήμερα, πού ζοῦμε σέ μιά νεοειδωλολατρική ἐποχή, ἐποχή πνευματικοῦ σκότους, πυκνοῦ ὅσο καί τότε! Ἐκεῖνος μέσα στήν ἄπειρη ἀγάπη Του, μᾶς ἔσωσε ἀπό τήν ἐξουσία τοῦ σκότους καί μᾶς τοποθέτησε στήν Βασιλεία τοῦ Υἱοῦ τῆς ἀγάπης Του.

Ἅς πανηγυρίσουμε θεοπρεπῶς προσκυνώντας τόν Λυτρωτή καί μιμούμενοι τῆς Ὑπακοή Του, δοξάζοντας τῆς Ἁγία Τριάδα, κρατώντας ἀκέραιη τήν Ὀρθόδοξη Πίστη καί ζώντας ἀντάξια τς θείας ἀποκάλυψης τῆς ὁποίας ἀξιωθήκαμε.

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ

Εὐχέτης πρός τόν Κύριο γιά ὅλους σας

+ Ὁ Σάμου καί Ἰκαρίας Εὐσέβιος

Εκτύπωση Email

Ἐγκύκλιον Μήνυμα Τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σάμου, Ἰκαρίας καί Κορσεῶν κ.κ. Εὐσεβίου ἐπί τῇ ἀνατολῇ τοῦ νέου ἔτους 2020

2020_calendar.jpg

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί καί τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπημένα,

Μέσα σέ αὐτήν τήν ἐξέλιξη τῆς παράδοσης τῆς Ἐκκλησίας μας, παραλάβαμε ἀπό τούς Πατέρες μας νά ἑορτάζουμε τήν ἀνάμνηση ἱστορικῶν στιγμῶν καί ἐπετείων. Κάθε τέτοια ἐπέτειος ἀποτελεῖ ἀφορμή χαρᾶς καί εὐχαριστίας τοῦ Θεοῦ, γιά τήν εὐλογία καί τήν χάρη Του, τήν ὁποία ἀπολαμβάνουμε στήν κοινωνίᾳ μας μαζί Του, ὅπως ἐκφράζεται μέσα ἀπό τήν ποικίλη δραστηριότητα καί τό πνευματικό ἔργο μας.

Σέ αὐτό τό πνεῦμα γιορτάζουμε ἀκόμη καί τίς προσωπικές μας ἐπετείους, ὡς ἀφορμή χαρᾶς καί δοξολογίας τοῦ Θεοῦ καί ἐκζήτησης τοῦ θείου ἐλέους του.

Σέ αὐτό τό πνεῦμα κινεῖται καί ὁ σημερινός ἑορτασμός τῆς Πρωτοχρονιᾶς.

Πέρα ἀπό τά κοσμικά δεδομένα, ἡ πρώτη ἡμέρα τοῦ ἔτους γίνεται γιά ἐμᾶς πρῶτα ἀπ’ὅλα μιά ἀφορμή δοξολογίας τοῦ Θεοῦ, διότι μᾶς ἐπιτρέπει τήν εἴσοδο σέ ἕνα ἀκόμη νέο ἔτος.

Ἡ σημερινή Πρωτοχρονιά ὅμως μπορεῖ καί πρέπει νά ἀποτελέσει τήν ἀφορμή ἑνός γόνιμου προβληματισμοῦ, στά πλαίσια τῆς αὐτοσυνειδησίας μας ὡς Ὀρθοδόξων Ἑλλήνων.

Ἡ σημερινή Πρωτοχρονιά μᾶς εἰσάγει στό ἔτος 2020.

2020 χρόνια ἀπό τήν γέννηση τοῦ Χριστοῦ.

1987 χρόνια ἀπό τήν Σταύρωση καί τήν Ἀνάστασή Του.

1950 χρόνια περίπου ἀπό τήν διέλευση τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἀπό τήν Σάμο καί ἀργότερα τοῦ Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου καί ἄρα 1950 χρόνια περίπου ἀπό τόν ἐκχριστιανισμό τῶν κατοίκων τῶν ἀκριτικῶν μας Νησιῶν.

Ἔκτοτε μιά λαμπρή ἱστορική διαδρομή φτάνει μέχρι τίς μέρες μας μέσα ἀπό μία ἐκκλησιαστική διαδοχή, ἡ ὁποία σάν πνευματική ἁλυσίδα συνδέει τήν σύγχρονη ἐκκλησιαστική δραστηριότητα μέ τά πρῶτα βήματα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων στήν Σάμο. Ἀνάμεσά τους ὁ ἔνδοξος ἱερομάρτυρας Ἑρμογένης τόν 4ο αἰῶνα, οἱ Ἐπίσκοποι Λέων τόν 7ο καί Ἡράκλειος τόν 8ο, συμμετέσχον στήν Στ΄καί Ζ΄Οἰκουμενική Σύνοδο ἀντιστοίχως, ὁ Δανιήλ Κομνηνός τόν 17ο αἰῶνα, ἐποχή τῆς λειτουργικῆς ἀναγέννησης τῶν Ἀκριτῶν μας, μέ τό εὐεργετικό πέρασμα τῶν Ἁγιων ἐνδόξων Κολλυβάδων Πατέρων, τοῦ Ἁγίου Μακαρίου, Ἀρχιεπισκόπου Κορίνθου, τοῦ ὁσίου Νήφωνος καί τῶν ἄλλων. Μετέπειτα ὁ Κύριλλος στήν Ἐπανάσταση τοῦ 1821. Καί ἀπό τόν καλλίφωνο Ἀθανάσιο τόν Καπουράλη ἀπό τόν Πύργο στήν ἀρχή τοῦ 20οῦ αἰῶνα, στόν Κωνσταντῖνο τόν Βοντζαλίδη ἀπό τό Καρλόβασι, πρωτεργάτη τῆς Ἑνώσεως τῆς Σάμου μέ τήν Ἑλλάδα καί ἀκολούθως μέ τόν φημισμένο Εἰρηναῖο, τόν δυναμικό Παντελεήμονα, τόν μετέπειτα Θεσσαλονίκης καί ἐν συνεχείᾳ τόν Παντελεήμονα τόν ἁπλό καί ταπεινό.

Ἀπό δέ τοῦ 1995 καί μέχρι σήμερα ἔχουμε τήν μεγάλη εὐλογία νά κρατοῦμε τό πηδάλιο τοῦ νοητοῦ πλοίου τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας τῶν ἀκριτικῶν μας Νησιῶν, τόν ὁποῖο ὁ Χριστός κυβερνᾶ καί τό ὁδηγεῖ 21 αἰῶνες τώρα στή θάλασσα τοῦ κόσμου.

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί καί τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπημένα,

Ἡ εἴσοδός μας στό 2020 εἶναι «ἕνα σημεῖο στήν αἰωνιότητα», ὅπως λέει ὁ Πλάτωνας γιά τόν χρόνο, ἀλλά ἀποτελεῖ γιά ὅλους μας μιά ἀκόμη εὐκαιρία ἐκζήτησης τοῦ θείου ἐλέους, καθώς πορευόμαστε στόν εὐπρόσδεκτο καιρό τῆς σωτηρίας μας.

Γιά τήν Ταπεινότητά μου ὅμως ἡ εἴσοδος στό νέο ἔτος ἀποτελεῖ καί τήν ἐπέτειο συμπληρώσεως 25 ἐτῶν Ἀρχιερατείας καί διαποιμάνσεως τοῦ εὐσεβοῦς ἀκριτικοῦ μας Λαοῦ. Τό ἀργυροῦν τοῦτο ἱωβηλαῖον, ὅπως τό ὀνομάζει ἡ ἐκκλησιαστική μας γλῶσσα, ἀποτελεῖ γιά τήν τοπική μας Ἐκκλησία μιά ἱστορική περίοδο καί γιά τόν Ἐπίσκοπό σας ἕνα σημεῖο ἀναφορᾶς στόν χρόνο τῆς ἐπίγειας βιοτῆς του.

25 ἔτη διακονίας τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας Του.

25 ἔτη γιά τήν φροντίδα τῆς εἰκόνος τοῦ Χριστοῦ, τοῦ κάθε ἀνθρώπου δηλαδή, πού ζεῖ, ἐργάζεται καί φυλάσσει τόν παράδεισο, ὅπως εἰκονίζεται στήν ἐπί γῆς στρατευομένη Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία στα ἀκριτικά μας Νησιά, τῆς Σάμου, τῆς Ἰκαρίας καί τῶν Φούρνων.

Μαζί μέ τίς πατρικές μου εὐχές καί τήν ἐγκάρδια εὐλογία μου για τό νέο ἔτος, πού ἀνέτειλε σήμερα καί ἐξ ἀφορμῆς τῆς συμπληρώσεως ἤδη 25 ἐτῶν τῆς ποιμαντικῆς μου μερίμνης, παρακαλῶ ὅλους νά εὔχεσθε γιά τήν ἀπρόσκοπτη συνέχιση τῆς ποιμαντορίας, πού μοῦ ἐμπιστεύθηκε ὁ Χριστός, μέχρις ὅτου εἶναι τό θέλημά Του.

Νά εὔχεσθε ἐπίσης γιά τήν Πατρίδα καί τά Νησιά μας, πού δοκιμάζονται ἀπό πολλά, μεγάλα καί δυσεπίλυτα προβλήματα, ὅπως τα ἐθνικά μας θέματα, τό μεταναστευτικό, ἡ φτώχεια, ἡ ἀνεργία καί ἄλλα.

Κυρίως ὅμως νά εὔχεσθε καί νά ἐργάζεσθε γιά τήν ἐν Χριστῷ ζωή καί σωτηρία μας.

Καλή κι εὐλογημένη Χρονιά. Αἴσιο καί εἰρηνικό τό νέον ἔτος.

Μέ πολλές εὐχές καί ἀγάπη Χριστοῦ

Ὁ Ἐπίσκοπός Σας

†Ὁ Σάμου καί Ἰκαρίας Εὐσέβιος

Εκτύπωση Email

ΜΗΝΥΜΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΙΚΑΡΙΑΣ ΕΠΙ ΤΗ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Γέννηση_Χριστού.jpg

«Ου φέρει το μυστήριον έρευναν»

Αγαπητά μου παιδιά,

Αν ο αρχικός άνθρωπος πλάστηκε «κατ’ εικόνα» Θεού, ο γεννηθείς μέσα στο Σπήλαιο είναι ο ίδιος ο Θεός μέσα στον άνθρωπο.

Ο άνθρωπος δεν έχει αξία για τι απλώς γεννιέται βιολογικά, αλλά γιατί με το μυστήριο της Θεογενεσίας (το άγιο Βάπτισμα) γίνεται μέλος του αναστημένου Σώματος του Χριστού, γιατί όλη η φύση του προσελήφθη, από το Δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος.

Γι αυτό οι άγιοι Πατέρες και γενικά οι άγιοι δεν ενδιαφέρονται τόσο για την σωματική και βιολογική κατασκευή και προέλευση του ανθρώπου, αλλά εκπλήσσονται μπροστά στο μεγάλο θαύμα, το ότι με την ενανθρώπηση του Χριστού έγινε μέλος του Σώματός Του.

Ο Χριστός έγινε άνθρωπος όχι για να διδάξει μερικές ξεχασμένες αλήθειες, ούτε για να ευεργετήσει απλώς τον άνθρωπο, αλλά για να τον ενώσει με τον Θεό, δηλαδή να ενώσει στο Πρόσωπό Του υποστατικά την ανθρώπινη φύση και την θεία φύση (δια του Προσώπου Του να ενώσει τους ανθρώπους με όλη την Αγία Τριάδα). Επομένως η Ενανθρώπηση του Χριστού δεν αποβλέπει σε μια αφηρημένη λύτρωση, σε μια βελτίωση της ηθικής ζωής του ανθρώπου, αλλά είναι μυστήριο «ευρύτερον της λυτρωτικής ευσπλαχνίας». Ένωσε τον Θεό με τον άνθρωπο.

Τα Χριστούγεννα η ανθρώπινη φύση ανακαινίζεται καθώς ένα καινούργιο ρεύμα ζωής περνάει μέσα στο σώμα της φθοράς.

Η Ενανθρώπηση του Χριστού χαρακτηρίζεταισαν «σεισμός γης» (Γρηγόριος ο Θεολόγος) και βιώνεται σαν συνέχεια και νέα φάση της δημιουργίας, σαν νέα δημιουργία, σαν ανακαίνιση και θέωση όλης της κτίσεως, σαν ζωοποίηση και κατά Χριστόν θεοποίηση του ανθρώπου. Ο Υιός του Θεού έγινε Υιός ανθρώπου, για να μεταβάλλει τους υιούς του Αδάμ, των ανθρώπων, σε υιούς του Θεού, για να κάνει τον άνθρωπο «Θεό, όσο το μπορετό στην ανθρώπινη δύναμη» (ιερός Χρυσόστομος), για να γίνει πραγματικότητα «ο ανακαινισμός της φύσεώς μας, στην υπόσταση και με την υπόσταση του Χριστού» (Ισαάκ ο Σύρος).

«Η αγάπη του Θεού τον ουρανό συνένωσε με τη γη· η αγάπη του Θεού τον άνθρωπο κάθισε στο βασιλικό θρόνο· η αγάπη του Θεού έκανε δούλο τον Δεσπότη· η αγάπη του Θεού έφθασε στο σημείο να προσφερθεί υπέρ των δούλων ο Αγαπητός, υπέρ των μισούντων ο Υιός, υπέρ των ανθρώπων ο Θεός, υπέρ των ικετών ο Ελεύθερος» (ιερός Χρυσόστομος).

Ο Θεός με τη σάρκωσή Του δεν παραβιάζει την ελευθερία του ανθρώπου, αλλά ανακαινίζει την ανθρώπινη φύση του για να μπορεί ο άνθρωπος δια της χάριτος του Αγίου Πνεύματος να αποκτήσει την αρχική του ακεραιότητα.

Αγαπητά μου παιδιά, όλη η εν Χριστώ ζωή, η πνευματική ζωή, είναι ζωή αναγεννήσεως, δηλαδή ζωή γεννήσεως του Χριστού μέσα μας και αναγεννήσεώς μας εν Αυτώ· Γι αυτό οι άγιοι της Εκκλησίας νιώθουν πάντοτε τον Χριστό στην καρδιά τους και γιορτάζουν παντοτινά Χριστούγεννα. Άλλωστε, κατά τον άγιο Μάξιμο, ο Χριστός ενανθρωπήσας έγινε πρόδρομος της πνευματικής αυτού παρουσίας, για να παιδαγωγήσει τις ψυχές μας για την εμφανή αυτού θεϊκή παρουσία. Στο τέλος δε των αιώνων θα αποκαλύψει εμφανώς «τα τέως πάσιναπόρρητα».

Τέλος, να πούμε ότι ο Χριστός γεννιέται μέσα στους πιστούς με την πίστη και σαρκώνεται με τις αρετές. Κι αν υπάρχει κάτι που κάνει τον χρόνο καινούργιο – μια και σε λίγες μέρες θα μπούμε σε μια καινούργια χρονιά- δεν είναι η εναλλαγή κάποιων αριθμών αλλά η είσοδος του Υιού του Θεού μέσα στο χρόνο της ιστορίας του ανθρώπου. Γιατί «ο ίδιος ο Χριστός γίνεται όχι μόνο Δώρο του Θεού στον άνθρωπο, αλλά και του ανθρώπου στο Θεό και του ανθρώπου προς τον άνθρωπο».

Παίρνει το ανθρώπινο γένος από το ζοφερό δειλινό της πτώσης του Αδάμ και το οδηγεί στον φωτεινό όρθρο της γεννήσεως του Χριστού. Παραλαμβάνει τον άνθρωπο από τη φάτνη της Γεννήσεως και τον οδηγεί στο Παράδεισο της αιώνιας ζωής· «Ου φέρει το μυστήριονέρευναν· πίστει μόνη τούτο πάντες δοξάζομεν».

Χρόνια Πολλά! Ευλογημένα Χριστούγεννα!

Μετά της εν Χριστώ τεχθέντι αγάπης και ενθέρμων ευχών

Ο Επίσκοπός σας

+ ο Σάμου και Ικαρίας Ευσέβιος

Εκτύπωση Email

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΙΚΑΡΙΑΣ κ. κ. ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΙΕΡΟΝ ΚΛΗΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΥΣΕΒΗ ΛΑΟΝ ΤΗΣ ΘΕΟΣΩΣΤΟΥ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΤΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

ipswsi-768x510.jpg

Μπήκαμε σ’ ἕνα νέο ἐκκλησιαστικό χρόνο καί σέ μιά νέα σχολική χρονιά. Ἡ Ἐκκλησία μας, μᾶς εὐλογεῖ ἰδιαίτερα καί μᾶς ὑπενθυμίζει τά λόγια τοῦ ἀποστόλου Παύλου γιά τήν «καινήν κτίσιν», τή νέα δημιουργία, πού ἀπεργάζεται ὁ σταυρός τοῦ Χριστοῦ μας μέσα στόν κόσμο. Ἡ καινή κτίση ὅμως, δέν μπορεῖ νά ἐγκατασταθεῖ καί νά ἐπεκταθεῖ στόν κόσμο μας μέ φοβισμένους καί δειλούς «χριστιανούς». Ἡ καινή κτίση θέλει ἀγωνιστές θαρραλέους μέ καύχηση ἐν Χριστῷ, μέ τό κεφάλι ψηλά. Καί ὅσοι θά σχηματίσουν τήν ἀγωνιστική παράταξη τῆς καινῆς κτίσης καί θά βαδίζουν καί θά μάχονται κάτω ἀπό τή σημαία τοῦ Σταυροῦ, «εἰρήνη ἐπ’ αὐτούς καί ἔλεος…».

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Τό αἷμα τῆς σταυρικῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ δέν μᾶς δίνει ἁπλά τή δυνατότητα νά σωθοῦμε, ἀλλά εἶναι ὁ τρόπος γιά νά ζήσουμε ἑνωμένοι μέ τόν Χριστό. Ὁ πονηρός μας ἔφερε τό θάνατο τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος, ἐνῶ ὁ Χριστός μέ τό Σταυρό του, μᾶς ἔφερε τήν Ἀνάσταση. Ἀπάλλαξε τόν ἄνθρωπο ἀπό τόν πνευματικό θάνατο καί τοῦ ἔδωσε σαφῆ ὑπόσχεση, ἀφοῦ ὁ ἴδιος ἀναστήθηκε, πώς θά ἀναστηθεῖ κι ἐκεῖνος κατά τή Δευτέρα Παρουσία.

Ἄν ἑνωθοῦμε μέ τόν Χριστό, θά περάσουμε σέ διαφορετικό κόσμο, στόν κόσμο τῆς ἁγιότητας καί τῆς χάριτος στόν ὁποῖο ἡ ἀναστάσιμη ἐλπίδα δίνει νέο νόημα. Ἡ προσφορά τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ ἀναδημιουργία τοῦ κόσμου.

Κυριαρχούμενοι ἀπό τήν ὑλιστική ἀντίληψη καί τήν σύμφυτη ἀπληστία, λησμονοῦμε τί εἶναι ὁ ἄνθρωπος. Τό νόημα τῆς ζωῆς. Τίς προτεραιότητες πού ὁ Θεός ἔχει τάξει στή ζωή μας. Λησμονοῦμε τήν ἀσύγκριτη ἀξία τοῦ ἀνθρώπου ἐν σχέσει μέ τα ὑλικά ἀγαθά, τά πλούτη καί τίς ἀπολαύσεις τοῦ παρόντος κόσμου. Εἶναι τόσο μεγάλη ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ καί τέτοια ἡ ἀξία τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς, ὥστε ὁ ἴδιος ὁ Θεάνθρωπος Κύριος νά ἀνέβει πάνω στό Σταυρό γιά τή σωτηρία της!

Τήν ἀνυπολόγιστη αὐτή ἀξία τῆς ψυχῆς καλούμαστε νά συνειδητοποιήσουμε.

Τό μυστικό του ἀποστόλου Παύλου καί ὅλων των ἁγίων εἶναι ὅτι ἔλαβαν πείρα τῆς δυνάμεως τοῦ Δεσποτικοῦ Σταυροῦ.

Μέ τή δύναμη τοῦ Σταυροῦ ὅλοι γινόμαστε ἰσχυροί καί χαρούμενοι, δίνουμε περιεχόμενο στή ζωή μας, λύση στά προβλήματά μας, ἀσφάλεια στήν πορεία μας πρός τόν οὐρανό.

Ἡ Ἐκκλησία καί ἡ Παιδεία χαιρετίζουν μαζί τή νέα ἐκκλησιαστική καί σχολική χρονιά καί συνεχίζουν τήν προσπάθειά τους βοηθώντας τόν ἄνθρωπο στήν εὐγενική προσπάθεια νά καλλιεργήσει τό πνεῦμα καί τήν ψυχή του καί νά βγάλει στήν ἐπιφάνεια ὅ,τι καλό ἔχει στήν καρδιά του.

Γιά τούς μαθητές ἡ Ἐκκλησία ἔχει νά προσφέρει τίς δικές της προτάσεις παιδείας καί προσεύχεται ὁ Κύριός μας νά ἐνισχύει τόν ὄμορφο ἀγώνα μαθητῶν, δασκάλων καί καθηγητῶν γιά νά φέρουν τόν ἄνθρωπο στά σωστά του μέτρα. Ἄνθρωπο μέ γνώσεις, ἀλλά καί μέ ἦθος καί ἀρετή.

Ἡ προσφορά τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ ἀναδημιουργία τοῦ κόσμου.

Καλή καί εὐλογημένη ἐκκλησιαστική καί σχολική χρονιά!

Μέ πατρικές εὐχές

Ὁ Ἐπίσκοπος σας

+ Ὁ Σάμου καί Ἰκαρίας Εὐσέβιος

 

Εκτύπωση Email

ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ

η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Άυριο
γιορτάζουν:

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

Σήμερα:

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Κυρ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30