3 islands

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

«Δικαίωμα ἐλευθερίας καί σεβασμός τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς» Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2024 - † Ἡ γέννησις τῆς Θεοτόκου

genethlio-tis-theotokou.jpg

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Μετά τήν Τρίτη (Γ΄) Οἰκουμενική Σύνοδο, ἡ ὁποία συγκλήθηκε τό 431 μ.Χ. στήν Ἔφεσο καί ἀνεκήρυξε τήν Παναγία μας, Θεοτόκον καί Ἀειπάρθενον, ἄρχισε νά ἐκφράζεται ἐντονώτερα ἡ τιμή πρός τήν Παναγία μας, μέ τήν θέσπιση τῶν θεομητορικῶν ἑορτῶν καί τήν ἀνέγερση ἱερῶν Ναῶν και Μονῶν στήν χάρη Της.

Ἡ ἑορτή τῆς γεννήσεως τῆς Θεοτόκου λοιπόν ἐγκαινιάζει τίς θεομητορικές ἑορτές τοῦ νέου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, πού ξεκίνησε τήν προηγουμένη Κυριακή.

Σύμφωνα μέ ἱερά παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας καί τίς πληροφορίες πού ἀντλοῦμε ἀπό τόν Πρωτευαγγέλιον τοῦ Ἰακώβου, ὁ εὐσεβής καί πλούσιος Ἰωακείμ καί ἡ σύζυγός του, Ἄννα, θλίβονταν καθότι, λόγῳ τῆς στειρότητας τῆς Ἄννας, δέν εἶχαν ἀποκτήσει κάποιο παιδί. Ὅταν μάλιστα ἀπαγορεύτηκε στόν Ἰωακείμ νά προσφέρει πρῶτος θυσίες σέ κάποια ἑορτή, ἐξαιτίας τοῦ ὅτι ἦταν ἄτεκνος, ἀναχώρησε γιά τήν ἔρημο, ὅπου γιά σαράντα μέρες νήστευε καί προσεύχονταν στό Θεό ζητώντας νά ἀποκτήσει ἕνα παιδί. Τό ἴδιο καί ἡ Ἄννα, ἡ ὁποία παρέμεινε στό σπίτι της, ἀνεχόμενη τά προσβλητικά σχόλια τοῦ κόσμου ἀκόμη καί τῆς ὑπηρέτριάς της, προσευχομένη ταπεινῶς στόν Κύριο νά εἰσακουσθεῖ τό αἴτημα γιά ἀπόκτηση ἑνός παιδιοῦ. Μερικές ἡμέρες ἀργότερα ἐμφανίστηκε μπροστά στήν Ἄννα, ἄγγελος Κυρίου, πού τῆς ὑποσχέθηκε ὅτι σύντομα θά πραγματοποιηθεῖ ἡ ἐπιθυμία της. Κι ἐκείνη, περιχαρής, ὑποσχέθηκε, ὅτι τό ἀναμενόμενο παιδί θά τό ἀφιέρωνε στόν Θεό. Ὁ ἄγγελος Κυρίου, στό μεταξύ, εἶχε ἐμφανισθεῖ στόν Ἰωακείμ στήν ἔρημο δίδοντας τήν ἴδια ἐπαγγελία. Ὁ Ἰωακείμ εὐτυχής ἐπέστρεψε στό σπίτι του καί πραγματικά ἐννέα μῆνες ἀργότερα ἡ Ἄννα ἔφερε στή ζωή μία κόρη, τήν ὁποία ὀνόμασε Μαριάμ, τήν ἀνέθρεψε μέ μεγάλη προσοχή καί ὅταν ἔγινε τριῶν ἐτῶν τήν ἀφιέρωσε στό Θεό, ὅπως ἑορτάζουμε στήν ἑορτή τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου (21η Νοεμβρίου).

Ἡ Παναγία μας λοιπόν ἀποτελεῖ τόν καρπό τῆς καρδιακῆς προσευχῆς πρός τόν Θεό τῶν Ἁγίων καί Δικαίων Θεοπατόρων Ἰωακείμ καί Ἄννης καί τῆς ταπεινῆς ἐκζήτησης τοῦ ἐλέους Του. Ἀποτελοῦν πρότυπο γιά ὅλους μας διότι μᾶς δείχνουν τόν τρόπο μέ τό ὁποῖον ἑλκύουμε τό ἔλεος καί τήν χάρη τοῦ Θεοῦ στή ζωή μας. Καρδιακή προσευχή σέ συνδυασμό μέ τήν ταπείνωση. Ἡ σπουδαιότητα τῆς ταπεινῆς ἐκφορᾶς τῆς ζωῆς μας, ἐπισημαίνεται μάλιστα τρεῖς φορές μέσα στήν Ἁγία Γραφή, α) στίς Παροιμίες τοῦ Σολομῶντος, β) τήν Καθολική Ἐπιστολή Ἰακώβου καί γ)τήν Α΄ Καθολική Ἐπιστολή τοῦ Πέτρου, πῶς: «ὁ Θεός ὑπερηφάνοις ἀντιτάσσεται, ταπεινοῖς δέ δίδωσι χάριν» (Παροιμ. γ´, 34. Ἰακ. δ´, 6. Α´ Πέτρ. ε´, 5). Ὅσο γιά τήν προσευχή, λόγος βεβαίως νά μή γίνεται, καθ’ὅσον ὅλη ἡ ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας εἶναι μιά διαρκής καί ἀέναη προσευχή καί κοινωνία μέ τόν Θεό.

Ἡ σημερινή ἑορτή ὅμως μᾶς δίνει τήν εὐκαιρία νά προβληματισθοῦμε πάνω στό τρόπο μέ τόν ὁποῖο ὁ Θεός καθιστᾶ συνεργάτες Του τούς ἀνθρώπους, ὡς πρός τήν συνέχιση τοῦ ἀνθρωπίνου εἴδους μέ τήν γέννηση τῶν παιδιῶν. Ἡ ἀγωνία τῶν Θεοπατόρων ἀποτελεῖ ἀγωνία καί πολλῶν ἀνθρώπων κάθε ἐποχῆς ἀφ’ ᾗς στιγμῆς μάλιστα καί στίς ἡμέρες μας δέν ἐξέλιπαν οἱ γονεῖς, πού στεροῦνται παιδιῶν ἤ ἐκεῑνοι οἱ ὁποῖοι ἀπέκτησαν παιδί μετά ἀπό πολλές προσευχές καί μέ τήν μεσιτεία τῆς Παναγίας μας κυρίως, ἀλλά καί ἄλλων Ἁγίων.

Τοῦτο σημαίνει πώς δέν εἶναι στό χέρι τοῦ ἀνθρώπου, ἄν θά ἀποκτήσει παιδιά ἤ ὄχι, ἀλλά κυρίως στή χάρη τοῦ Θεοῦ. Στήν πρώτη γέννηση ἀνθρώπου, ὅπως περιγράφεται στό βιβλίο τῆς Γενέσεως τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ὁ Ἀδάμ, ὅταν ἀντίκρυσε τό πρῶτο του παιδί, τόν Κάϊν, εἶπε: «ἐκτησάμην ἄνθρωπον διά τοῦ Θεοῦ» (Δ΄1). Κοινός τόπος τῆς Πατερικῆς διδασκαλίας στήν Ἐκκλησία μας εἶναι ὅτι ὁ Θεός ἐμπιστεύεται τά παιδιά στούς ἀνθρώπους, δανείζει τά παιδιά στούς Γονεῖς. Δηλαδή ὁ καθένας ἀπό ἐμᾶς ἀπό τόν Θεό ἔχει τήν ζωή. Εἶναι μεγάλη παρηγορία αὐτό, ἰδίως στούς γονεῖς πού ἔρχονται στή δύσκολη θέση νά βιώσουν τήν ἐμπειρία τοῦ θανάτου τοῦ παιδιοῦ τους. Ἡ γλῶσσα τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ξεκάθαρη καί τονίζει, πώς ὁ Χριστός εἶναι ἐκεῖνος πού ἔχει τήν ἐξουσία νεκρῶν καί ζωντανῶν ὡς Ἀθάνατος Βασιλεύς.

Κάθε φορά πού ἕνας νέος ἄνθρωπος συλλαμβάνεται στήν κοιλιά τῆς μητέρας του, ὁ Θεός, ὅπως τότε στόν πρωτόπλαστο Ἀδάμ, πνέει τήν ἄκτιστη πνοή του καί κτίζει τήν ἀνθρώπινη ψυχή ἐγκαθιστώντας της μέσα στό σῶμα, πού μόλις ἄρχισε νά δημιουργεῖται. Ὥστε ἀπό αὐτήν ἀκόμη τήν στιγμή τῆς συλλήψεως, κυοφορεῖται κανονικός ἄνθρωπος, μέ σῶμα καί ψυχή. Ὁ δεσμός σώματος καί ψυχῆς, θά διαραγῇ τήν στιγμή τοῦ θανάτου, ὁπότε τό σῶμα θά ἐπιστρέψει στό χῶμα, στά στοιχεῖα ἀπό τά ὁποῖα συντέθηκε, ἐνῶ ἡ ψυχή συνεχίζει τήν πορεία της, μέχρι τήν Δευτέρα Παρουσία. Τότε θά ἀναστηθοῦν τά νεκρά σώματα καί οἱ ψυχές θά εἰσέλθουν καί πάλι σ’ αὐτά γιά νά σταθοῦμε ἐνώπιον τοῦ Δεσπότη Χριστοῦ καί νά ἀκούσουμε τήν δίκαιη κρίση Του.

Ἡ ζωή καί ὁ θάνατος τοῦ ἀνθρώπου εἶναι στήν κρίση τοῦ Θεοῦ. Ἐκεῖνος δίνει τήν ζωή, ἐκεῖνος καί τήν ἀφαιρεῖ. Κανείς δέν ἔχει δικαίωμα ἐπί τῆς ζωῆς. Οὔτε ἐπί τῆς δικῆς του ζωῆς, οὔτε ἐπί τῆς ζωῆς κάποιου ἄλλου. Γι’ αὐτό καί ἡ αὐτοκτονία θεωρεῖται ἀσυγχώρητο ἁμάρτημα. Πόσο μᾶλλον, ὅταν κάποιος μπαίνει στή θέση τοῦ Θεοῦ καί ἀφαιρεῖ τήν ζωή ἀπό κάποιον ἄλλον ἄνθρωπο, ἰδίως ὅταν αὐτός δέν μπορεῖ νά ἀντιδράσει ἤ νά ἀντισταθεῖ! Καί βεβαίως ὁ λόγος ἐδῶ γίνεται κατ’ ἐξοχήν γιά τά ἔμβρυα, πού δολοφονοῦνται ἀπό τούς ἴδιους τούς γονεῖς τους. Καί δυστυχῶς, ἄν καί πρόκειται γιά γενοκτονία, ἐντούτοις τοῦτο φαντάζει ὡς δικαίωμα στή σύγχρονη κοινωνία μας!

Ἄραγε πῶς μπορεῖ ὁ φόνος ἑνός ἀνυπεράσπιστου ἐμβρύου νά εἶναι δικαίωμα;

Κι ἄν αὐτό δέν συνιστᾶ τήν χειρότερη μορφή ρατσισμοῦ, τότε τί εἶναι;

Εἶναι δυνατόν στήν εὐνομούμενη καί «προοδευτική» κατά τά ἄλλα κοινωνία μας νά συστήνεται ἕνα τέτοιος σύγχρονος καιάδας; Ἄν ἕνα ζῶο κακοποιηθεῖ κινοῦνται διαδικασίες στή δικαιοσύνη καί δικαίως. Δέν ἔχει κανείς δικαίωμα νά κακοποιεῖ κανένα πλάσμα τοῦ Θεοῦ. Ὁ Θεός ἔταξε τόν ἄνθρωπο στόν Παράδεισο «ἐργάζεσθαι αὐτόν καί φυλάττειν» (Γεν. Β΄15). Τί κρίμα ὅμως, ὁ ἀνθρώπινος νόμος νά φάσκει καί νά ἀντιφάσκει τήν ἴδια στιγμή καί νά ἔρχεται καί σέ εὐθεία ἀντίθεση μέ τόν νόμο τοῦ Θεοῦ. Ἀπό τή μιά μεριά νά ἀναγνωρίζει τό ἔμβρυο, ὡς κανονικό καί νόμιμο κληρονόμο, πρίν ἀκόμη γεννηθεῖ, νά τιμωρεῖ ἀκόμη καί τήν ἐνδεχόμενη ὀλιγωρία τοῦ ἰατροῦ, ἄν τό ἔμβρυο πεθάνει καί ἀπό τήν ἄλλη μεριά νά θεωρεῖ δικαίωμα τῆς μητέρας νά προβῇ στήν διακοπή κύησης, ὅπως ὡραιοποιημένα πλέον ὀνομάζεται ἡ δολοφονία τοῦ ἐμβρύου, μέ τήν ἔκτρωση! Εἶναι φοβερό, ὅταν σκεφθοῦμε πώς παλαιότερα ἦταν ντροπή νά μήν ἔχεις παιδιά καί τώρα ἀπό κάποιους νά θεωρεῖται ντροπή νά ἔχεις!

Ἀγαπητοί μου Αδελφοί,

Ἔχουμε εὐθύνη ἔναντι τοῦ Θεοῦ γιά τό δῶρο τῆς ζωῆς, τό ὁποῖο μᾶς ἐμπιστεύεται. Δέν μπορεῖ ἐπ’ οὐδενί νά τεθῇ θέμα δικαιώματος, ἀφ’ ᾗς στιγμῆς ἀφορᾷ στή ζωή ἄλλου. Ἡ ἐλευθερία μας ὀφείλει νά σέβεται τήν ἐλευθερία τοῦ ἄλλου στό δικαίωμα τῆς ζωῆς. Ἀλλιῶς ἡ νομιζόμενη ἐλευθερία εἶναι ξεκάθαρος φασισμός μέ ρατσιστική φορά, πού ὁπωσδήποτε ἀπέχει ἀπό τόν χριστιανικό τρόπο ζωῆς.

 «Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετά φόβου Θεοῦ. Πρόσχωμεν». Ἀμήν.

Εκτύπωση Email

«ΧΡΙΣΤΟΣ: ὁ μόνος ἀληθινός Θεός, Σωτῆρας καί Λυτρωτής τοῦ κόσμου» Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2024 - Ἀρχή τῆς Ἰνδίκτου (Λουκᾶ δ΄ 16-22)

pantokratoras-1.jpg

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ἡ εὐαγγελική περικοπή, πού ἀκούσαμε, διαβάζεται ἐξ ἀφορμῆς τῆς Ἀρχῆς τῆς Ἰνδίκτου, δηλαδή τοῦ νέου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, τό ὁποῖο ἀρχίζει σήμερα. Ἡ πρώτη ἡμέρα τοῦ Σεπτεμβρίου εἶναι ἡ ἐκκλησιαστική Πρωτοχρονιά.

Ἡ ἡμέρα αὐτή, ὅπως σημειώνει καί ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης στόν Συναξαριστή, ἔχει ἰδιαίτερη σημασία γιά ἐμᾶς. Διότι μιά τέτοια ἡμέρα, ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, ἀφοῦ εἰσῆλθε στήν Συναγωγή τῆς Ναζαρέτ, ὅπως συνήθιζε κάθε Σάββατο, διδάσκοντας σ’εμᾶς τόν ἀπαραίτητο ἐκκλησιασμό μας κάθε Κυριακή, ἔλαβε τό βιβλίο τοῦ Ἠσαϊα καί ἱστάμενος ἀνάμεσα στούς συγκεντρωμένους πιστούς, διάβασε εἰς ἐπήκοο πάντων τήν ἀρχή τοῦ ἐξηκοστοῦ πρώτου κεφαλαίου, τό ὁποῖο σέ νεοελληνική ἀπόδοση λέει τά ἐξῆς:

«Πνεῦμα Κυρίου μένει πάνω σέ ἐμένα, διότι μέ αὐτό μέ ἔχρισε ὁ Κύριος ὡς ἄνθρωπο καί μέ ἔστειλε νά κηρύξω στούς πτωχούς καί γυμνούς ἀπό πίστη ἀνθρώπους τό χαρμόσυνον μήνυμα τῆς λύτρωσης, νά θεραπεύσω αὐτούς τῶν ὁποίων ἡ καρδία ἔχει συντριβεῖ ἀπό τό βάρος τῆς ἁμαρτίας. Νά κηρύξω στούς δούλους τῆς ἁμαρτίας τήν ἄφεση καί τήν ἀπελευθέρωση, νά χαρίσω ἀναβλέψη σ’ ἐκείνους πού ἔχουν σκοτισμένο καί τυφλωμένο τόν νοῦ ἀπό τά πάθη τῆς ἁμαρτίας, νά στείλω ὑγιεῖς καί ἐλευθέρους ἀπό κάθε ἐνοχήν ἐκείνους, πού ἔχουν καταπληγωθεῖ καί συντριβεῖ ἀπό τήν ἁμαρτία· μέ ἔστειλε νά κηρύξω στούς ἀνθρώπους τήν ἀρχή νέου χρόνου, ὁ ὁποῖος καί θά εἶναι εὐχαρίστως δεκτός ἀπό τόν Θεόν, ποθητός δέ καί χαρμόσυνος διά τούς ἀνθρώπους”.

Ἀκολούθως ἔκλεισε τό βιβλίο ἤ γιά νά τό ποῦμε καλύτερα τύλιξε τόν κύλινδρο, ἐπί τοῦ ὁποίου ἦταν τυλιγμένη ἡ περγαμηνή, τό ἔδωσε στόν διακονητή καί κάθισε, ἐνῶ ὅλων τά μάτια ἦταν στραμμένα ἐπάνω Του. Τότε ἐνώπιον ὅλων ὁ Κύριός  μας αὐτοσυστήθηκε μέ τρόπο πανηγυρικό, λέγοντας στούς ἔκπληκτους ἀκροατές Του, πώς τώρα ἐκπληρώθηκε ἐνώπιόν σας αὐτή ἡ προφητεία, ὁμιλώντας σαφῶς περί τῆς παρουσίας Του ὡς Μεσσία, Θεοῦ Σωτῆρος καί Λυτρωτῆ, μέ τά ἀνωτέρω χαρακτηριστικά.

Ἀντιλαμβανόμαστε λοιπόν, πώς ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός ἀποκαλύπτει τόν ἑαυτό Του σέ καθε καλοπροαίρετο πιστό, πού ἀναζητεῖ τήν ἀλήθεια γιά τήν σωτηρία Του. Ἀποκαλύπτει τόν μεσσιανικό Του ρόλο καί ἐμφανίζεται ὡς ὁ μόνος Σωτῆρας καί Λυτρωτής Θεός, ὅπως ἀκριβῶς ἀναγγέλθηκε μέσα ἀπό τούς Προφῆτες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καί μέ προσδοκία τό περίμεναν τά ἔθνη γιά τήν σωτηρία τους, ἀλλά καί ὅπως μέχρι λεπτομερείας ἐπαλήθευσε μέ τήν ἐνανθρώπηση καί τό σωτήριο ἔργο Του.

 Μᾶς ἐντυπωσιάζει ὅμως τό γεγονός, ὅτι ἐνῶ ὁ Χριστός αὐτοαποκαλύπτεται, τήν ἴδια στιγμή τό ἀκροατήριο τῆς Συναγωγῆς διερωτᾶται: «Αὐτός δέν εἶναι ὁ υἱός τοῦ Ἰωσήφ;» (δ΄22), σημειώνει ὁ Λουκᾶς. «Ἀπό ποῦ ὑπάρχει σ’αὐτόν αὐτή ἡ σοφία και αὐτά τα θαυμαστά; αὐτός δέν εἶναι ὁ ξυλουργός, ὁ υἱός τῆς Μαρίας, ὁ ἀδελφός τοῦ Ἰακώβου, τοῦ Ἰωσῆ καί τοῦ Ἰούδα καί τοῦ Σίμωνος; Καί δέν εἶναι μαζί μας ἐδῶ οἱ ἀδελφές του;» ἐπισημαίνουν ὁ Ματθαῖος (ιγ΄ 54-55) καί ὁ Μᾶρκος (στ΄2-3) ἤ «πώς αὐτός ξέρει γράμματα χωρίς ποτέ νά ἔχει μάθει;» ἀναφέρει ὁ Ἰωάννης (ζ΄15 ).

Ἡ ἀπορία τῶν ἀνθρώπων δηλώνει τήν ἄγνοια ἤ καλύτερα τήν ἡμιμάθειά τους. Ναί μέν ἦσαν πιστοί καί πήγαιναν στήν συναγωγή, ἀλλά δέν γνώριζαν ἐπαρκῶς τήν Ἁγία Γραφή, ὥστε νά μποροῦν νά ἀναγνωρίσουν στό θεανδρικό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, τόν ἀληθινό Θεό, Σωτῆρα καί Λυτρωτή καί νά ταυτίσουν τή γνώση τους μέ τήν αὐτοπρόσωπη παρουσία τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου.

Ἄς κάνουμε λοιπόν δύο σημαντικές καί χρήσιμες διαπιστώσεις.

Α. Ἡ πρώτη ἀφορᾶ στήν πνευματική μας συγκρότηση καί στήν ἀπό μέρους μας μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς, καθώς ἐδῶ ἀκριβῶς ἑστιάζεται καί τό πρόβλημα τῶν ἀνθρώπων στή σχέση τους μέ τόν Χριστό. Ἀρκετοί δυσκολεύονται νά ἀναγνωρίσουν τόν Χριστό καί νά ζήσουν τή ζωή Του, διότι ἀγνοοῦν τόν λόγο Του, δέν γνωρίζουν ἐπαρκῶς τό θέλημά Του, ἀλλ’ οὔτε καί τόν τρόπο τῆς ζωῆς, πού Ἐκεῖνος διδάσκει. Ὑπάρχουν ἄνθρωποι, οἱ ὁποῖοι δυστυχῶς ποτέ τους δέν διάβασαν τήν Ἁγία Γραφή. Μέ ἀποτέλεσμα νά ἀρκοῦνται σέ ἕνα Χριστό, ὅπως τόν ἔμαθαν, συνήθως ἐλλιπῆ καί ἐκκοσμικευμένο, πού ὄχι μόνον δέν σώζει, ἀλλά διατηρεῖ χλιαρή τήν πίστη καί ἐπιφανειακή τήν ἐν Χριστῷ ζωή.

Β. Ἡ δεύτερη διαπίστωση εἶναι πώς μέσα ἀπό αὐτήν τήν ἔκπληξη καί τά ὅσα ἐρωτηματικά ἐπακολουθοῦν, οἱ Εὐαγγελιστές δίδουν σαφῆ ἀπάντηση γιά τήν φαινομενική σιωπή τῆς Ἁγίας Γραφῆς σχετικά μέ τό χρονικό διάστημα τῆς κατ’ ἄνθρωπον ἐνηλικίωσης τοῦ Χριστοῦ. Πολλοί ἄνθρωποι, Χριστιανοί καί μή, διερωτῶνται γιατί δέν παρέχονται πληροφορίες γιά τήν ζωή τοῦ Χριστοῦ ἀπό τήν ἐμφάνισή Του ὡς δωδεκαετοῦς στόν Ναό τοῦ Σολομῶντος, ἕως τήν παρουσία Του τριακονταετοῦς πλέον στήν Συναγωγή. Αὐτοί οἱ ἄνθρωποι, παρασυρόμενοι ἀπό τήν ἄγνοια καί τήν ἀμάθειά τους, ἤ ἡμιμαθεῖς ὄντες, ἔχουν τήν αἴσθηση, ὅτι γνωρίζουν τά πάντα καί μποροῦν νά διορθώσουν ἀκόμη καί τήν Ἐκκλησία, βρίσκοντας λάθη καί στήν Ἁγία Γραφή!

Ἀκόμη καί ἐξαιτίας κάποιων φαντασιωδῶν θεωριῶν, πού λένε πώς ὁ Χριστός, πρίν ξεκινήσει τή δημόσια δράση του γιά τή σωτηρία μας, ταξίδευσε ἀνά τόν κόσμο γιά νά γνωρίσει ἄλλες φιλοσοφίες καί πολιτισμούς, φθάνουν σέ σημεῖα ἀπίστευτης αὐθάδειας υἱοθετώντας δυστυχῶς βλάσφημες θεωρίες γιά τόν Χριστό. Ἡ ἀπάντηση σέ ὅλους αὐτούς βρίσκεται στήν ἔκπληξη τῶν συμπατριωτῶν τοῦ Κυρίου μας, ἡ ὁποία φανερώνει, ὅτι γνώριζαν πολύ καλά τόν Χριστό καί τήν οἰκογένεια μέσα στήν ὁποία ὡς ἄνθρωπος μεγάλωνε. Τοῦτο σημαίνει πώς ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, δέν πῆγε πουθενά ἀλλοῦ πέρα ἀπό τήν πατρίδα Του, κάτι πού ἄλλωστε δέν εἶχε ἀνάγκη, ἀφοῦ ὡς Θεός γνωρίζει τά πάντα καί εἶναι πανταχοῦ παρών καί τά πάντα πληρῶν, ἀλλά ἡσύχαζε στήν Ναζαρέτ βοηθώντας τόν θεωρούμενο ὡς πατέρα του Ἰωσήφ στό ξυλουργεῖο, ὑποτασσόμενος στή ζωή τῆς οἰκογενείας του.

Ἀξίζει ὅμως νά σημειώσουμε ἐπι τῇ εὐκαιρίᾳ, ὅτι ἡ Ἁγία Γραφή μᾶς δίνει τόσα μόνο στοιχεῖα τῆς ἱερᾶς ἱστορίας, ὅσα μᾶς χρειάζονται γιά τή σωτηρία μας. Σέ πολλά σημεῖα ἀφήνει «κενά», χωρίς νά κάνει καμμία προσπάθεια νά τά καλύψει. Καί τοῦτο διότι δέν ἐνδιαφέρεται καθόλου γιά τήν ἱκανοποίηση τῆς περιέργειάς μας, οὔτε μᾶς δίνει ἀπάντηση σέ ἐρωτήσεις, πού πηγάζουν ἀπό αὐτήν. Ἀρκεῖ νά σκεφθοῦμε μόνον πώς ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης γράφει στό τέλος τοῦ Εὐαγγελίου Του μέ ἔμφαση, ὅτι, «ὑπάρχουν δέ καί πολλά ἄλλα, ὅσα ἔκαμε ὁ Ἰησοῦς, τά ὁποῖα ἐάν γράφονταν ἕνα πρός ἕνα, νομίζω ὅτι ὁλόκληρος ὁ κόσμος δέ θά ἐχωροῦσε τά βιβλία, πού θά γράφονταν. Πράγματι”. (κα΄ 25)

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Νέα ἐκκλησιαστική χρονιά ἀπό σήμερα καί εὐκαιρία γιά ὅλους μας νά τήν ἐγκαινιάσουμε μέ τή μελέτη τῆς ἁγίας Γραφῆς, ἰδίως τῆς Καινῆς Διαθήκης, ὥστε στόν ἀντίποδα ἐρωτημάτων ἀμαθείας, ἡμιμαθείας ἤ βλάσφημης αἱρετικῆς διδασκαλίας, ἐμεῖς νά γνωρίζουμε τόν Χριστό τήν ζωή καί τήν διδασκαλία Του ἐπαρκῶς γιά νά μποροῦμε νά πράττουμε τό θέλημά Του γιά τή σωτηρία μας. Ἀμήν.

Εκτύπωση Email

«Ὁ ἅγιος Ἀπόστολος Τῖτος, πρῶτος Ἐπίσκοπος Κρήτης» Κυριακή 25 Αὐγούστου 2024 - Θ΄ Ματθαίου (Ματθ. ιδ΄ 22-34)

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ἡ μνήμη τῆς σεπτῆς μορφῆς τοῦ ἀποστόλου Τίτου, πρώτου Ἐπισκόπου Κρήτης ἐπιβάλλει σήμερα νὰ ἀφιερώσουμε σὲ ἐκεῖνον τὸ κήρυγμα, καθὼς ἕνα ἀπὸ τὰ βιβλία τῆς Καινῆς Διαθήκης εἶναι καὶ ἡ Ἐπιστολὴ τοῦ ἀποστόλου Παύλου πρὸς ἐκεῖνον.

Ὁ ἀπόστολος Τῖτος ἦταν Ἕλληνας τὴν καταγωγή. Ἦταν εἰδωλολάτρης ἀρχικῶς καὶ πολὺ μορφωμένος. Κατὰ θεία πρόνοια, ὅταν ἦταν ἔφηβος ἐπισκέφθηκε τὰ Ἱεροσόλυμα, ὅπου ἔγινε αὐτόπτης μάρτυρας τῶν Παθῶν καὶ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου, τὰ ὁποῖα τὸν συγκλόνισαν καὶ γι’ αὐτὸ ζητοῦσε νὰ μάθει γιὰ τὴ νέα πίστη. Γνωρίστηκε μὲ τοὺς ἁγίους Ἀποστόλους, ἀλλὰ συνδέθηκε μὲ τόν Ἀπόστολο Παῦλο, ὁ ὁποῖος τὸν ἐντυπωσίασε, ὅπως καὶ ὅλους τούς Ἕλληνες ἄλλωστε. Ἀφοῦ κατηχήθηκε ἐπαρκῶς, βαπτίστηκε καὶ προσκολλήθηκε στὸν ἀπόστολο Παῦλο γενόμενος γραμματέας, διερμηνέας του καὶ στενότατος συνεργάτης του στὸ ἀποστολικό του ἔργο.

Γιὰ πρώτη φορὰ ἀναφέρεται στὴν Καινὴ Διαθήκη, ἀκολουθῶντας τὸν Παῦλο καὶ τὸν Βαρνάβα στὴν Ἀποστολικὴ Σύνοδο τῶν Ἱεροσολύμων, ἡ ὁποία πραγματοποιήθηκε τὸ 49 μ. Χ. καὶ εἶχε ὡς θέμα τὴν εἰσδοχὴ τῶν ἐθνικῶν (εἰδωλολατρῶν μὴ Ἰουδαίων) στὴν Ἐκκλησία, κατὰ τὴν ὁποία ἐπικράτησε ἡ θέση τοῦ Παύλου, ὅτι δηλαδὴ ἂν ἤθελε κάποιος εἰδωλολάτρης νὰ γίνει Χριστιανός, δὲν χρειαζόταν πρῶτα νὰ περιτμηθεῖ, σύμφωνα μὲ τὸ ἰουδαϊκὸ ἔθιμο, ἀλλὰ ἀρκοῦσε μόνο τὸ βάπτισμα.

Στὴ διάρκεια τῆς Δ΄ ἀποστολικῆς περιοδείας του, ὁ ἀπόστολος Παῦλος τὸν κατέστησε Ἐπίσκοπο Κρήτης, ἐνῶ ἀργότερα ἀπὸ τὴν φυλακὴ τῆς Ῥώμης ἔστειλε μία Ἐπιστολὴ πρὸς τὸν Τῖτο, ἡ ὁποία ὀνομάζεται Ποιμαντική, ὅπως καὶ οἱ δύο ἐπιστολὲς πρὸς τὸν Τιμόθεο, διότι ἀπευθύνονται σέ Ἐπισκόπους. Κάθε Ἐπίσκοπος θεωρεῖται Ποιμένας τῆς Ἐκκλησίας, σὲ συνέχεια τοῦ Μεγάλου Ποιμένος, τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Μάλιστα σύμφωνα μὲ τὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας, ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ κατὰ τὴν ἀπόλυτη ἔννοια Ποιμένας ὅλης τῆς Ἐκκλησίας, ὑπεράνω τόπου καὶ χρόνου. Ἀκολούθως οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι εἶναι Ποιμένες ὅλης τῆς Ἐκκλησίας, χωρὶς τοπικοὺς περιορισμούς, ἀλλὰ σὲ συγκεκριμένο χρόνο. Τέλος οἱ Ἐπίσκοποι εἶναι Ποιμένες, σὲ τῦπο καὶ τόπο Χριστοῦ, ἀλλὰ σὲ καθορισμένο τόπο καὶ γιὰ ὁρισμένο χρόνο.

Σὲ αὐτὴ λοιπόν τὴν ποιμαντικὴ ἐπιστολὴ πρὸς τὸν Τῖτο, ἡ ὁποία εἶναι σχετικὰ σύντομη καὶ ἐκτείνεται μόνο σὲ τρία κεφάλαια, ὁ ἀπόστολος Παῦλος, δίνει τὶς ἀπαραίτητες ὁδηγίες, ὥστε νὰ ἐπιτευχθεῖ ὁ σκοπὸς τῆς διαποίμανσης τῶν πιστῶν, δηλαδὴ ἡ σωτηρία τους. Παρέχει κυρίως πρακτικὲς συμβουλὲς γιὰ τὸ πὼς νὰ ἀσκήσει τὸ ποιμαντικό του ἔργο στὴν Κρήτη, ὅπου ἡ εἰδωλολατρία εἶχε ἀκόμη ἰσχυρὲς ρίζες στὴ ζωὴ τῶν ἀνθρώπων. Τοῦ παραγγέλλει νὰ χειροτονεῖ καὶ νὰ ἐγκαθιστᾶ Πρεσβυτέρους καὶ Ἐπισκόπους στὸ νησί, ὁρίζοντας τὶς προϋποθέσεις τῶν προσώπων αὐτῶν. Ἐπίσης τὸν συμβουλεύει πὼς θὰ ἀντιμετωπίσει τοὺς ψευδοδιδασκάλους καὶ τοὺς αἱρετικούς, ἐνῶ παράλληλα προτρέπει τοὺς χριστιανοὺς τῆς Κρήτης νὰ πάρουν τὸ λογισμό τους ἀπὸ τὴν πλούσια μυθολογία τῆς εἰδωλολατρίας καὶ νὰ ἀφοσιωθοῦν πλέον στὸ λόγο καί τὴ ζωὴ τοῦ Χριστοῦ, ὅπως αὐτὴ ἐκφράζεται καί βιώνεται μέσα στήν Ἐκκλησία.

Τονίζει ἐπίσης τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ παρουσία τοῦ Χριστοῦ στὸν κόσμο ἔφερε μιὰ νέα ἐποχὴ γιὰ τὴν ἀνθρωπότητα, διότι «Ἐπὲφάνη ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σὼτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις». Με αὐτή τη φράση ξεκινᾶ τὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῶν Θεοφανείων, ὥστε νά ἐνθυμούμαστε τήν ἀναγέννησή μας ἀπό τό Ἅγιο Βάπτισμα καί νὰ κατανοήσουμε, ὅτι ζῶντας τὴν πνευματική ἀλλαγή, πραγματώνουμε τὴ σωτηρία μας.

Γι’ αὐτό σὲ τόνο αὐστηρὸ ἐπισημαίνει καὶ τὰ προσόντα ποῦ πρέπει νὰ κοσμοῦν τόσο τοὺς Κληρικούς, ὅσο καὶ τοὺς πιστοὺς Λαϊκούς, γιὰ νὰ εἶναι ζωντανὰ μέλη τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ. Καὶ τοῦτο διότι καὶ τότε, ὅπως καὶ σήμερα, οἱ περισσότεροι, μᾶλλον εἴμαστε ἀπείθαρχοι καὶ ἀνυπάκουοι, ἐπιθυμώντας νὰ «κάνουμε τὸ δικό μας θέλημα» κατὰ τὸ κοινῶς λεγόμενο καὶ ἀπαιτώντας ἡ Ἐκκλησία νὰ εὐθυγραμμίζεται μὲ τὴν ἐπιθυμία μας, ἐνῶ πρέπει ἐμεῖς νὰ ταυτιζόμαστε μὲ τὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὶς πνευματικὲς Τῆς ὁδηγίες, ἂν θέλουμε νά προοδεύσουμε πνευματικῶς!

Ἄς προσέξουμε λοιπόν κάποιες ἀπό τίς ἐνδιαφέρουσες αὐτές ἐπισημάνσεις, οἱ ὁποῖες ἀφοροῦν ἄμεσα καί σὲ ἐμᾶς: «Παιδί μου Τίτε, δίδασκε τοὺς γέροντες νὰ εἶναι προσεκτικοὶ καὶ ἄγρυπνοι, σεμνοί, φρόνιμοι καὶ συνετοί, ὑγιεῖς καὶ ρωμαλέοι στὴν ὀρθὴ πίστη, στὴν ἀγάπη, στὴν ὑπομονή. ᾿Ἐπίσης τὶς ἡλικιωμένες γυναῖκες νὰ εἶναι στὴν ἐμφάνιση καὶ ἐνδυμασία ἱεροπρεπεῖς,· νὰ μὴ παρασύρονται σὲ διαβολὲς καὶ συκοφαντίες, νὰ μὴν εἶναι ὑποδουλωμένες στὸ κράσί, νὰ διδάσκουν τὰ κὰλὰ καὶ ἀληθινά, γιὰ νὰ νουθετοῦν καὶ σωφρονίζουν τὶς νέες, ὥστε αὐτὲς νὰ ἀγαποῦν τοὺς ἄνδρες τους καὶ τὰ παιδιά τους, νὰ εἶναι ἁγνές, νὰ ἔχουν σωφροσύνη, νὰ φροντίζουν γιὰ τὰ σπίτια τους, ἀγαθές, νὰ ὑποτάσσονται στὸὺς ἄνδρες τους, γιὰ νὰ μὴ βλασφημεῖται ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ. ᾿Ἐπίσης τοὺς νεώτερους νὰ τοὺς προτρέπεις νὰ εἶναι σώφρονες,... Νὰ μὴ κακολογοῦν κανένα· νὰ εἶναι εἰρηνικοὶ καὶ ἀνεξίκακοι, ἐπιεικεῖς καὶ νὰ δείχνουν σὲ κάθε περίσταση πραότητα πρὸς ὅλους τοὺς ἀνθρώπους...θέλω νὰ πείθεις τὸὺς Χριστιανούς, γιὰ νὰ φρόντίζουν, ὅσοι ἔχουν πιστεύσει στὸν Θεόν, νὰ μὴ μένουν στὴν ἁπλὴ πίστη, ἀλλὰ νὰ πρωτοστατοῦν μὲ ζῆλο σὲ καλὰ ἔργα...καὶ μάλιστα στὶς ἐπείγουσες ἀνάγκες τῶν ἀδελφῶν, γιὰ νὰ μὴ μένουν ἄκαρποι.»

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ὁ Ἀπόστολος Τῖτος ἀνάμεσα στά ἄλλα ἀντιμετώπισε μὲ σθένος τὴν εἰδωλολατρία. Ἔχοντας βαθιὰ φιλοσοφικὴ κατάρτιση καὶ λιπαρὴ γνώση τῆς ἀρχαιοελληνικῆς γραμματείας, κατόρθωσε μὲ τὸν φωτισμὸ τοῦ ἁγίου Πνεύματος, νά καταρρίψει τὶς θεωρεῖες γιὰ τὴν δῆθεν σύνδεση τῆς φιλοσοφίας καὶ τοῦ ἀρχαιοελληνικοῦ πολιτισμοῦ μὲ τὴν εἰδωλολατρικὴ θρησκεία. Ἀπέδειξε ὅτι ἡ ἀληθινὴ σοφία προέρχεται ἀπὸ τὸ Θεὸ καὶ πὼς ἡ κατὰ κόσμον σοφία ἔχει σχετικὴ ἀξία, διότι εἶναι προϊὸν τοῦ νοῦ, τοῦ πεπερασμένου ἀνθρώπου. Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ ἐκχριστιάνισε τὴν Κρήτη, θέτοντας γερὰ πνευματικὰ θεμέλια τῆς πίστης στον Χριστό.

Στις μέρες μας ἐπιχειρεῖται ἡ ἀναβίωση τῆς εἰδωλολατρίας. Ὄχι μόνο με τό πρόσχημα τῶν πολιτιστικῶν ἐκδηλώσεων ἤ κάποιων ἐνθνικιστικῶν ἐξάρσεων, ἀλλά καί μέσα ἀπό προκαταλήψεις καί πολλές δεισιδαιμονίες. Ἀρκετοί σύγχρονοι Χριστιανοί τοποθετοῦν δίπλα-δίπλα τόν Τίμιο Σταυρό καί τό μπλέ μάτι, τήν ἱερά Εἰκόνα καί τόν Ἁγιασμό, δίπλα στά σκόρδα, τά ρόδια καί τά πέταλα. Ἀκόμη-ἀκόμη, μιᾶς καί πλησιάζει ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Φανουρίου, ἐνῶ δέν ἔχουν ζυμώσει ποτέ πρόσφορο, δέν ἐκκλησιάζονται τακτικά, οὔτε συμμετέχουν στή μυστηριακή ζωή τῆς Ἐκκλησίας, ἐντούτοις με ἰδιαίτερο ζῆλο φτιάχνουν φανουρόπιτες, κάνοντας τήν θρησκευτική τους ἔκφραση, νά μοιάζει εἰδωλολατρική, καθώς ποτέ μέσα στην Ἐκκλησία δέν ἐπινοήθηκαν τέτοιες πρακτικές, κι ἄν κάποτε, κάπου ἐμφανίσθηκαν, καταδικάστηκαν ἀμέσως κι ἀνυπερθέτως.

Ἄς κρατήσουμε ἀποστάσεις ἀσφαλείας ἀπό κάθε εἴδους εἰδωλολατρίας καί θρησκοληψίας καί ἄς ἀκολουθήσωμε τόν ἐγγυημένο δρόμο τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μας, μένοντας ἑνωμένοι μέ τόν Χριστό. Ἀμήν.

Εκτύπωση Email

Λίστα Δώρων Λαχειοφόρου Αγοράς

  1. Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια για 2 άτομα με δίκλινη καμπίνα από Β.Αιγαίο για Πειραιά μετ’ επιστροφής{Χορηγία: Πρακτορείο Διακογεωργίου - HellenicSeaways}àΛαχνός 482
  2. Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια για 2 άτομα σε οποιονδήποτε προορισμό μετ’ επιστροφής με πλοίο της DodekanisosSeaways{Χορηγία: DodekanisosSeaways}àΛαχνός 114
  3. Διαμονή 2 νύχτες στο Ξενοδοχείο GlicorisaàΛαχνός 635
  4. Διαμονή 2 νύχτες στο Ξενοδοχείο GlicorisaàΛαχνός 898
  5. Karcher Πλυστικό Μηχάνημα{Χορηγία: Μαργαρώνης Γ.}àΛαχνός 294
  6. Φριτέζα αέρος Singer{Χορηγία: ElectronetΧατζηαντωνιάδης}àΛαχνός 49
  7. Φριτέζα αέρος Taurus{Χορηγία: WelcomeStores Λυμπέρη}àΛαχνός 992
  8. Επιταγή έκπτωσης 50€ στο RestaurantBleστο Ξενοδοχείο Glicorisa àΛαχνός 762
  9. Γεύμα για 4 άτομα στον μπουφέ του SamianMareHotel Suites & Spa àΛαχνός 457
  10. Γεύμα για 4 άτομα στον μπουφέ του SamianMareHotel Suites & Spa àΛαχνός753
  11. Γεύμα για 2 άτομα στην Ταβέρνα «Ακρογυάλι» στον Κάμπο ΜαραθοκάμπουàΛαχνός 1947
  12. Κρασιά 6τμχ{Χορηγία: Ένωση Αμπελουργών Πλατάνου}àΛαχνός 198
  13. Κρασιά 2τμχ{Χορηγία: ΕΟΣΣ}àΛαχνός 439
  14. Κρασιά 2τμχ{Χορηγία: ΕΟΣΣ}àΛαχνός 1928
  15. Κρασιά 2τμχ{Χορηγία: ΕΟΣΣ}àΛαχνός 736
  16. Κρασί και Ούζο{Χορηγία: Ζαρμπάνης}àΛαχνός 1000
  17. Κρασί και Ούζο{Χορηγία: Ζαρμπάνης}àΛαχνός 600
  18. 5ltΕξαιρετικό Παρθένο Ελαιόλαδο {Χορηγία: Ελαιοτριβείο Σ.Κλουκιώτης }àΛαχνός 330
  19. 5ltΕξαιρετικό Παρθένο Ελαιόλαδο {Χορηγία: Ελαιοτριβείο Σ.Κλουκιώτης }àΛαχνός 342
  20. Φωτιστικό Επαναφορτιζόμενο Led{Χορηγία: Χατζηιακώβου Ν.}àΛαχνός 341
  21. Φωτιστικό Επαναφορτιζόμενο Led{Χορηγία: Χατζηιακώβου Ν.}àΛαχνός 879
  22. Τσάντα εργαλειοθήκη {Χορηγία:«Prisma» Ι.Σταύρου}àΛαχνός 982
  23. Σετ περιποίησης προσώπου{Χορηγία: Φαρμακείο Α.Δημητρίου}àΛαχνός 133
  24. Σετ περιποίησης προσώπου{Χορηγία: Φαρμακείο Α.Δημητρίου}àΛαχνός 44
  25. Σετ περιποίησης προσώπου{Χορηγία: Φαρμακείο Α.Φωτίου}àΛαχνός 170
  26. Σετ περιποίησης προσώπου{Χορηγία: Φαρμακείο Κ.Ξενάκης}àΛαχνός 989
  27. Σετ περιποίησης προσώπου{Χορηγία: Φαρμακείο Μ.Κελεσίδου}àΛαχνός 813
  28. Σετ περιποίησης προσώπου{Χορηγία: Φαρμακείο Α.Τσακουμάγκου}àΛαχνός 814
  29. Δωροεπιταγή SuperMarketαξίας 100,00€ {Χορηγία: Σκλαβενίτης}àΛαχνός 947
  30. Δωροεπιταγή SuperMarketαξίας 30€ {Χορηγία: ΑΒ Βασιλόπουλος Αναγνώστου Γ.} àΛαχνός 2062
  31. Δωροεπιταγή SuperMarketαξίας 25€ {Χορηγία: Βαγιανός Market}àΛαχνός 341
  32. Δωροεπιταγή SuperMarketαξίας 25€ {Χορηγία: Βαγιανός Market }àΛαχνός 4465
  33. Δωροεπιταγή κρεατικών αξίας 20€ {Χορηγία: Κρεοπωλείο Μαρκουλής}àΛαχνός 2371
  34. Δωροεπιταγή κρεατικών αξίας 20€ {Χορηγία: Κρεοπωλείο Μαρκουλής}àΛαχνός 2219
  35. Δωροεπιταγή οπτικών αξίας 50€ {Χορηγία: Οπτικά Καπώλης}àΛαχνός 716
  36. Δωροεπιταγή οπτικών αξίας 50€ {Χορηγία: Οπτικά Καββάδας}àΛαχνός 2663
  37. Γεύμα για 4 άτομα στον μπουφέ του SamianMareHotel Suites & Spa àΛαχνός 173
  38. Επιταγή έκπτωσης 50€ στο RestaurantBleστο Ξενοδοχείο Glicorisa àΛαχνός 4148
  39. Επιταγή έκπτωσης 50€ στο RestaurantBleστο Ξενοδοχείο Glicorisa àΛαχνός 3370
  40. Απορρυπαντικά – Χαρτικά είδη{Χορηγία: Μένεγας ΙΚΕ}àΛαχνός 2537

Εκτύπωση Email

ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ

η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Άυριο
γιορτάζουν:

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

Σήμερα:

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Κυρ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28